Written by maja

Jak wybierać fit słodycze?

Zdrowe zamienniki słodyczy zyskują coraz większą popularność. Nic dziwnego, w końcu perspektywa zjedzenia ulubionej słodkiej przekąski bez szwanku dla estetyki sylwetki jest bardzo kusząca. Jednak nawet zdrowe słodycze mogą kryć w sobie drobne pułapki, które bez głębszej analizy składu mogą pozostać niezauważalne. Na co więc zwracać uwagę przy wyborze zdrowych słodyczy?

Rodzaj białka

W przypadku wysokobiałkowych słodyczy bardzo ważną kwestią jest to, aby w składzie przeważało pełnowartościowe białko. Słodycze, które w swoim składzie zawierają białko sojowe będą miały znacznie gorszy profil aminokwasowy niż słodycze oparte na białku serwatkowym, co będzie miało wpływ np. na regenerację włókien mięśniowych po treningu. Przy wyborze sportowego batonu warto więc szukać koncentratu lub izolatu białka serwatkowego (białek mleka), ponieważ będzie to gwarancją wysokiej jakości. Do takich batonów należą m.in. protein wafer lub protein bar allnutrition.

Substancja słodząca

Zdrowe słodycze bardzo często opatrzone są napisem „bez cukru”. Niestety cukier w rozumieniu zasad znakowania etykiet to połączenie glukozy i fruktozy, czyli znany nam cukier z cukiernicy. Okazuje się jednak, że w wielu słodyczach „bez cukru” znajdziemy nieoczywiste jego źródła takie, jak np. syropy cukrowe, syropy owocowe, czystą fruktozę, które nie różnią się zawartością węglowodanów prostych od znanego nam cukru. Aby uniknąć takich sytuacji, należy w składzie produktu doszukiwać się zamienników, które nie będą źródłem pustych kalorii. Do takich słodzików zaliczamy: mannitol, maltitol, ksylitol, erytrytol, stewię lub tagatozę. To kryterium spełniają np. kremy białkowe allnutrition, odżywki białkowe lub owocowy musli bar.

Zawartość białka w jednej porcji

Na wielu proteinowych słodyczach możemy znaleźć deklarację o wysokiej zawartości białka podanej w skali 100 g. Okazuje się jednak, że jeśli jedna sztuka zawiera 30 g to koncentracja protein wcale nie jest już tak duża. Patrząc na skład białkowych przekąsek zawsze należy sprawdzać zawartość białka w porcji i wybierać tylko te, gdzie wartość ta przekracza co najmniej 10 g. Oczywiście jednocześnie należy wrócić do punktu pierwszego i sprawdzić źródło tego składnika odżywczego, aby mieć pewność że wybieramy produkt który spełni swoją rolę w naszej sportowej diecie.

 

Udostępnij znajomym...Share on Facebook16Share on Google+0

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *