Written by maja

Nawadnianie organizmu – zalety

Woda w życiu każdego człowieka jest bardzo ważna. Bez wody nasz organizm funkcjonuje nieprawidłowo, a dowodem na to, że ludzkie ciało potrzebuje odpowiedniego nawodnienia, jest choćby to, że każda komórka w naszym ciele ma w składzie wodę np.: mózg i mięśnie to aż w 75% woda. Oprócz tego pełni ona mnóstwo ważnych funkcji: reguluje temperaturę ciała, bierze udział w procesach trawiennych, stanowi środek transportu dla tlenu, hormonów, składników odżywczych oraz wraz z wodą usuwane są produkty przemiany materii.

Ile należy pić?

Często słyszymy z różnych źródeł, że ilość płynów, jaką powinniśmy spożywać to minimum 2 litry dziennie. Jest to kwestia dyskusyjna, tak naprawdę uzależniona od naszej płci, wieku, warunków klimatycznych, w jakich żyjemy aktywności fizycznej, od stanu zdrowia i wielu innych. Według Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Żywienia kobiety powinny dostarczać 2 litry płynów na dobę, a mężczyźni 2,5 litra. Jednak, zamiast kierować się zaleceniami, możemy w łatwy sposób sami obliczyć, ile powinniśmy dostarczyć płynów do organizmu, aby prawidłowo funkcjonował. Jedynym warunkiem jest to, że musimy znać swoje dzienne zapotrzebowanie kaloryczne. Tak więc dobowa podaż wody nie powinna być mniejsza niż 1ml/1kcal wytwarzanej energii np.: jeżeli nasze dzienne zapotrzebowanie wynosi 2200 kcal to, ilość wody będzie wynosić 2200 ml, czyli 2,2 litra.

Co należy pić?

Okazuje się, że nie tylko woda stanowi źródło płynów, jakie możemy spożywać. Mamy ją również w pożywieniu. Nie oznacza to jednak, że należy zaprzestać pić wodę całkowicie. Według obliczeń woda z pożywienia to tylko 20% dziennego zapotrzebowania organizmu na płyny. Kawa oraz herbata również zaliczane są do płynów, jakie możemy spożywać. Należy jednak uważać z ich ilością w ciągu dnia, ponieważ wykazują one działanie diuretyczne. Mimo że w ciągu dnia dostarczamy płynów z różnych, źródeł pamiętajmy, aby jednak to woda stanowiła 2/3 wypijanych płynów, która nawadnia dużo efektywniej.

Co daje nam odpowiednie nawadnianie organizmu?

Jak już wcześniej zostało wspomniane, odpowiednie nawadnianie podtrzymuje prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu. Korzyści z picia odpowiedniej ilości wody jest znaczenie więcej:

  • Woda pomaga w odchudzaniu- główną zaletą jest to, że woda nie ma kalorii, szklanka wody wypita przed posiłkiem spowoduje, że będziemy czuć się pełni i dzięki temu mniej zjemy, jednak trzeba uważać, gdyż tego typu działanie może pogorszyć strawność posiłków, poprzez rozcieńczenie enzymów trawiennych.
  • Dodaje energii- woda jest transporterem tlenu w organizmie, dlatego, jeżeli będziemy wypijać jej odpowiednie ilości, nasze serce nie będzie musiało pracować tak intensywnie, podczas pompowania krwi
  • Odżywia skórę- dzięki wodzie nasza skóra staje się odpowiednio nawilżona i jędrna
  • Usuwa toksyny.
  • Zapobiega chorobom nerek- woda powoduje rozcieńczenie moczu, dzięki temu kamienie nerkowe dużo trudniej się formują.
  • Usprawnia metabolizm- odpowiednie nawodnienie komórek w naszym ciele sprawia, że pracują one szybciej i efektywniej
  • Obniża stres, poprawia koncentrację i zdolności umysłowe- mózg to w ok 70% woda, więc gdy jest nieodpowiednio nawodniony, jesteśmy zmęczeni, zestresowani i mamy problem z koncentracją.

Jak widać, spożywanie wody daje nam wiele korzyści. Dobrze nawodniony organizm to organizm funkcjonujący prawidłowo. Dlatego w domu zawsze miejmy pod ręką szklankę wypełnioną wodą, a poza domem butelkę z wodą. Popijając ją co chwilę małymi łyczkami, nawet nie zauważymy, że nasze zapotrzebowanie dziennie zostało osiągnięte. Jeżeli będziemy o tym pamiętać, to nie będzie to dla nas męczące, a nasz organizm podziękuje nam dobrym samopoczuciem i zdrowiem.

 

Udostępnij znajomym...Share on Facebook7Share on Google+0

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *