Artykuły

Biotyna na wypadanie włosów – czy stosować preparaty z biotyną?

Biotyna, która nazywana jest naprzemiennie witaminą B7 lub witaminą H, należy do dużej grupy witamin B, których jednym z bardziej znanych działań w naszym organizmie jest wspieranie prawidłowego przebiegu procesów przetwarzania pokarmów, które zjadamy, na energię, którą wykorzystujemy do życia. 

Podobnie jak inne witaminy z grupy B jest rozpuszczalna w wodzie. W związku z tym nasz organizm nie jest dobry w jej magazynowaniu. Aby zatem dbać o właściwy poziom biotyny w naszym organizmie, musimy bazować na tym, co zjadamy oraz zawierzyć naszemu mikrobiomowi jelitowemu, który również potrafi wytwarzać biotynę. 

W jakich pokarmach szukać biotyny?

Jeśli szukamy pokarmów o wysokiej zawartości biotyny, warto spojrzeć życzliwym okiem na:

  • orzechy, 
  • rośliny strączkowe, 
  • produkty pełnoziarniste,
  • nisko przetworzony ryż,
  • żółtka jaja.

Dawkowanie biotyny

Na podstawie najnowszych doniesień naukowych dawkowanie biotyny określa się, że dorosły człowiek powinien spożywać około 30 μg / dzień. I jeśli korzysta się z urozmaiconej diety, zawierającej ww. produkty, będzie możliwe dostarczanie takiej dawki wraz z codziennym pożywieniem.

Problemy mogą pojawić się w specyficznych okolicznościach – wrócimy do nich za moment. 

Zastosowania biotyny 

W ostatnim czasie biotyna spotyka się z coraz większym zainteresowaniem osób pragnących dbać o wygląd swoich włosów paznokci, skóry. W związku z tym można znaleźć ją m.in. zarówno w produktach kosmetycznych, jak i suplementach diety. 

Objawy niedoborów biotyny

Jak wspomniałem wyżej, odpowiednio zróżnicowana i dobrze dobrana dieta może zapewniać właściwy poziom spożycia biotyny. 

Jednak u części osób mogą występować jej niedobory.

Jeśli dostrzegasz u siebie następujące objawy:

  • łysienie, 
  • wypryski,
  • wysypki skórne, 
  • łojotokowe zapalenie skóry, 
  • zapalenie spojówek,
  • objawy neurologiczne (u większości osób, zanim pojawią się objawy neurologiczne, występują symptomy dermatologiczne, wskazujące na możliwy niedobór biotyny):
  • depresja,
  • letarg, 
  • hipotonia, 
  • drgawki.

może warto sprawdzić, jak wygląda spożycie biotyny w Twojej diecie i ile faktycznie Twój organizm jej wykorzystuje…

U kogo najczęściej można spotkać niedobory biotyny?

Do tej grupy zaliczamy osoby:

  • spożywające surowe jaja,
  • przyjmujące leki przeciwdrgawkowe, 
  • spożywające dużą ilość alkoholu,
  • o zaburzonym wchłanianiu jelitowym,
  • stosujące antybiotyki.

Zaliczymy tutaj również panie będące w ciąży oraz karmiące piersią.

Biotyna na wypadanie włosów – czy stosować preparaty z biotyną?

Najlepsze efekty stosowania suplementacji biotyną notowano w badaniach u osób, ze zdiagnozowanymi brakami biotyny. Stwierdzono u nich między innymi poprawę przyrostu włosów i paznokci. 

Dodatkowo naukowiec z Uniwersytetu Kalifornijskiego (USA) – Ablon Glynis – przeprowadził dwa badania opublikowane w 2012 i 2015 roku, w których okazało się, że suplementacja biotyną (6 i 3 miesięcy) miała wpływ na: 

  • większą objętość włosów, 
  • większą grubość włosów,
  • większy połysk włosów, 
  • poprawę nawilżenia i gładkości skóry, 
  • zmniejszanie wypadania włosów.

W wymienionych badaniach nie odnotowano skutków ubocznych.

Tagi

Zbyszko Tarczewski

Twórca i Redaktor Naczelny magazynów: polski - Perfect Body i międzynarodowy - Perfect Body Elite. Autor ponad 350. artykułów z dziedziny fitness, zdrowia, sportów sylwetkowych i siłowych, diety oraz suplementacji. Recenzent wszystkim wydawanych artykułów w ww. magazynach.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
Close