Artykuły

Co to jest izolat białka serwatkowego? Czy warto stosować WPI?

Wśród osób aktywnych niezwykle popularnym preparatem jest odżywka proteinowa. Jej skład sprawa, że stała się ona bardzo ważnym i korzystnym elementem diety sportowców oraz osób dbających o jakość sylwetki.

Produkt ten w szybki i smaczny sposób uzupełnia niedobór protein i niezbędnych aminokwasów.

Na rynku można spotkać wiele produktów tego typu, uwagę poświęcimy jednak odżywce proteinowej pochodzącej z serwatki. By wyjaśnić, co to jest izolat białka serwatkowego, najlepiej zacząć od samego początku, czyli mleka.

Najpopularniejszym źródłem białek pochodzenia zwierzęcego wykorzystywanego do produkcji odżywek białkowych jest mleko. Mleko przede wszystkim dostarcza białko kazeinowe, ale skupimy się na drugim rodzaju w postaci  białka serwatkowego, czyli albuminach i globulinach.

Jak powstają izolat i koncentrat białka serwatkowego?

Podczas wielu procesów produkcyjnych, w których dochodzi do wykorzystania mleka np. przy produkcji serów, produktem pozostałym jest serwatka. Zawiera ona białka, cukry oraz wiele witamin i składników mineralnych. Jednak skład jej dość mocno odbiega od popularnego produktu w proszku. W czystej serwatce, która jest w formie płynnej, znajdziemy zaledwie około 1g białka ( dane USDA ) w 100 ml płynu. Dlatego tak ważne jest odróżnienie serwatki od białka serwatkowego i nie nigdy traktowanie tych produktów jako zamienników.

W procesie produkcji odżywek proteinowych wykorzystuje się mikrofiltracje oraz ultrafiltracje. Co to znaczy? Produkt ten jest oczyszczany oraz osuszany, dlatego przyjmuje formę proszku, a jego skład znacząco się zmienia. Odżywka taka jest pozbawiona m.in. ogromnych ilości laktozy oraz drobnych zanieczyszczeń. W zależności od wykorzystanych membran możemy uzyskać różne frakcje białek. Membrana stanowi rodzaj filtra, przez który przechodzą selektywne składniki.

W pierwszej fazie otrzymujemy koncentrat białek serwatkowych, wykorzystuje się tam membrany o większej przepuszczalności, dlatego WPC (Whey protein concentrate) zawiera jeszcze odrobinę węglowodanów oraz tłuszczy. Przy produkcji WPI (whey protein isolate) zastosowane są bardziej restrykcyjne filtry, o mniejszej przepuszczalności, dlatego produkt ten zawiera minimalne ilości cukrów jak i tłuszczy. Jest on dokładnie oczyszczony, dzięki czemu zawartość białka jest znacząco wyższa w stosunku do koncentratu.

Izobat białka serwatkowego, jest produktem o najwyższej jakości. Ilość białka serwatkowego może sięgać nawet 90g w 100g produktu, a ilość węglowodanów i tłuszczy są na znikomym poziomie. Porcja WPI dostarcza niewielkiej ilości kalorii, zazwyczaj w przedziale od 100 do 130 kcal, ilości cukrów i tłuszczu nie przekraczają 1 g. Nawet osoby, które mają problem z laktozą dobrze tolerują izolaty, gdyż zawartości tego cukru jest minimalna. Produkt ten opiera się o białka zwierzęce, czyli dostarcza wszystkich aminokwasów, niezbędnych do odpowiedniej regeneracji tkanki mięśniowej, czy też do produkcji hormonów oraz wsparcia układu immunologicznego.

Środek ten stosowany jest przez osoby aktywne, jako idealne wsparcie regeneracji po treningu, przyczynia się do odbudowy tkanki mięśniowej. Odpowiednie spożycie białka ma też znaczenie dla osób odchudzających się, gdyż wspomaga zatrzymanie katabolizmu, czyli utraty tkanki mięśniowej.

WPI, mimo że kierowany jest do osób aktywnych fizycznie, może również znaleźć swoje miejsce w diecie osób, które nie uprawiają sportu. Na produkt ten musimy spojrzeć jak na źródło białka, podobnie jak na mięso, czy ryby. Osoby, których dieta uboga jest w te składniki, bez obaw mogą sięgnąć po tego typu preparat. Jako ciekawostkę wymienię mleko modyfikowane dla dzieci, w którym  również można znaleźć białko serwatkowe. Dlatego  bez obaw możemy zaserwować taki szejk dziadkom lub rodzicom.

Na pytanie czy warto stosować WPI, jest tylko jedna odpowiedź , tak warto. Produkt ten może być używany przez osoby aktywne, których celem jest budowa tkanki mięśniowej, czy też redukcja, a także osoby, które chcą uzupełnić swoją codzienną dietę o pełnowartościowe białko.

Tagi

Anna Zięba

Od wielu lat współpracuje z zawodnikami, trenerami. Układam indywidualne plany dietetyczne i treningowe na PoTreningu. Moja specjalizacja to dietetyka, trening i suplementacja.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button
Close