Artykuły

Co to jest tiamina (Witamina B1)? Działanie i właściwości

Witaminą, która została dokładnie rozpoznana i zakwalifikowana do grupy witamin jako pierwsza, jest tiamina, czyli witamina B1. Wyizolowanie i nazwanie jej przez polskiego chemika na początku XX wieku zmieniło oblicze dietetyki i prewencji chorób, gdyż poskutkowało to utworzeniem nowej klasy substancji odżywczych.

Działanie tiaminy

Dzięki zidentyfikowaniu roli tiaminy w organizmie oraz zdobyciu wiedzy na temat jej źródeł w pokarmie można obecnie dłużej cieszyć się dobrym stanem zdrowia i zapobiegać wielu schorzeniom wynikającym z niedoborów. Witamina B1 usprawnia funkcjonowanie kilku ważnych dla prawidłowego metabolizmu i homeostazy enzymów.  Jej działanie potrzebne jest organizmowi m.in. do optymalizacji „wykorzystania” spożywanych węglowodanów, czy aminokwasów. Ważna jest również dla przewodzenia sygnałów nerwowych, głównie poprzez wpływ na acetylocholinę, która reguluje m.in. pamięć i skupienie, czy kontrolę nad mięśniami.

MAG-VIT 20 – zawiera tiaminę

Właściwości tiaminy

Podobnie jak wiele innych witamin, również witamina B1 musi być regularnie dostarczana do organizmu z pożywieniem i dotyczy to osób w każdym wieku. Zauważono to w XIX-wiecznych obserwacjach populacji zamieszkujących głównie tropikalne regiony Świata. W miastach portowych, wśród żołnierzy i marynarzy, czy więźniów i osób przebywających w szpitalach poważnym problemem dla zdrowia publicznego była wtedy choroba beri-beri. Przejawiała się ona licznymi zaburzeniami neurologicznymi, do których zaliczyć można ogólne osłabienie, szybkie męczenie się, utratę masy ciała, drętwienie kończyn, obniżoną tolerancję bólu, czy zaburzenia czucia oraz problemy z koncentracją i pamięcią.

Zaobserwowano, że w społeczeństwach, których głównym elementem diety jest ryż, objawy te występują częściej u osób, które spożywają go w postaci łuskanej. Doprowadziło to do odkrycia związku chemicznego w otrębach ryżowych, który chroni przed chorobą beri-beri i jest niezbędny do utrzymania dobrego stanu zdrowia. Związek ten wyizolował i nazwał Kazimierz Funk, który dał początek nauce o witaminach i był później nominowany do Nagrody Nobla (medycyna, fizjologia, chemia).

Zapotrzebowanie na tiaminę i jej źródła

Szacuje się, że organizm osoby dorosłej może potrzebować 0,9 – 1,1 mg tiaminy dziennie w przypadku kobiet oraz 1,1 – 1,3 mg w przypadku mężczyzn. Odpowiednio wysokie jej spożycie można zapewnić sobie konsumując każdego dnia mięso lub podroby, produkty pełnoziarniste, a także nasiona roślin strączkowych, czy niektóre orzechy. Warto mieć na uwadze fakt, że niektóre ryby spożywane na surowo ograniczać mogą ilość dostępnej w danej potrawie tiaminy. Ponadto jest ona wrażliwa na obróbkę termiczną i jej straty mogą sięgać wtedy nawet 30%. Biorąc pod uwagę to oraz inne czynniki „przeszkadzające”, takie jak poziom spożycia alkoholu, niedożywienie, czy cukrzyca typu 2, często przydatna może okazać się suplementacja diety witaminą B1 w formie np. monoazotanu tiaminy.  

Tagi

Jakub Wiącek

Jakub Wiącek – magister neurobiologii (2019) i licencjonowany dietetyk (2016) z uprawnieniami trenera personalnego (2015) oraz instruktora rekreacji ruchowej i sportów siłowych (2013). Autor wielu artykułów o tematyce popularnonaukowej, szczególnie z zakresu zdrowia, dietetyki i suplementacji. Pasjonat sportów siłowych i zdrowego stylu życia od ponad 10 lat, od początku tej przygody fan forum oraz sklepu SFD. Obecnie doktorant nauk o kulturze fizycznej AWF, do zainteresowań badawczych zalicza neurobiologię, fizjologię i biochemię, a w szczególności zagadnienia związane z funkcjonowaniem układu endokannabinoidowego, zjawiskiem bólu oraz mikroflorą jelitową. Wiedzę uzupełniającą zdobywał na kursach dobrej praktyki w badaniach klinicznych (2019) oraz opieki farmaceutycznej nad pacjentem z bólem (2019)

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przeczytaj również
Zamknij
Back to top button
Close