Artykuły

Czy ashwagandha w tabletkach, kapsułkach jest skuteczna?

Można zaryzykować stwierdzenie, że niemal każdy chociaż raz w życiu spotkał się z tabletkami, lub kapsułkami. Najczęściej kojarzą nam się z lekami i równie często goszczą w domowych apteczkach.

Umieszczone w nich leki, probiotyki, suplementy, zioła i witaminy pozwalają na szybkie i dokładne dozowanie. Nie mielibyśmy możliwości korzystania z tego rozwiązania, gdyby nie wynalazek pewnego Brytyjczyka. William Brockedon, brytyjski podróżnik, wynalazca i artysta, jako pierwszy wprowadził do powszechnego użytku tabletki. W 1843 roku opatentował on urządzenie, które pod wpływem ciśnienia sprasowało proszek w tabletkę. To innowacyjne wówczas odkrycie zrewolucjonizowało medycynę.

W tym miejscu może rodzi się pytanie, czy taka forma przyjmowania preparatów roślinnych jest tak samo skuteczna, jak tradycyjne parzenie lub bezpośrednie spożywanie korzenia i liści drogocennej nam rośliny? Zacznijmy od wyjaśnienia, dlaczego powstały tabletki.

Tabletki i kapsułki – zalety

Tabletkowanie lub kapsułkowanie ma na celu stworzenie preparatu o stałej, określonej dawce jednego lub kilku substancji. Taka forma dawkowania preparatów niesie za sobą kilka głównych korzyści:

  • łatwość używania substancji mimo np. nieprzyjemnego smaku,
  • precyzyjne określenie substancji aktywnych,
  • zapewnienie dłuższej trwałości,
  • ochrona przed wpływem czynników zewnętrznych,
  • gwarancja spożycia określonej porcji substancji.

Czy stosowanie ashwagandha w tabletkach jest w takim wypadku skuteczne? Tak!

Ashwagandha czyli żeń-szeniem indyjski

Ashwagandha zwana inaczej żeń-szeniem indyjskim to roślina znana już od wieków. Stosowana była przede wszystkim w medycyny ajurwedyjskiej. Krzew ten naturalnie występuje na terenach Afryki, Azji i Europie południowej.  Wybierając suche i słoneczne tereny, dorasta do niewielkiej wysokości 75 cm. Wykorzystywane są głównie korzeń i liście tej rośliny.

Ze względu na wiele badań potwierdzających korzyści płynące ze stosowania żeń-szenia indyjskiego jest on nadal wykorzystywany w postaci suplementów diety oraz w medycynie.

Główną substancją aktywną w tej roślinie są witanolidy, które wykazują wysoką aktywność biologiczną i to właśnie na nich warto skupić swoją uwagę. Stosowanie preparatów w tabletkach lub kapsułkach pozwala na kontrolowanie substancji aktywnych i dawkowanie preparatu w konkretnej, odmierzonej dawce. Obecnie przeprowadzane badania mające na celu określenie wpływu Ashwagandhy na zdrowie człowieka, są głównie prowadzane na preparatach opartych o kapsułki lub tabletki, co pozwala na ściśle określoną kontrolę i powtarzalność badań.

Wpływ na poprawę pamięci i funkcji poznawczych

W 2017 roku opublikowane badanie przeprowadzone na grupie 50 osób. Przez osiem tygodni jedna grupa otrzymywała 300 mg ekstraktu Ashwagandhy dwa razy dziennie, a druga placebo. Wyniki wskazują, że roślina a może poprawić pamięć, szybkość przetwarzania informacji, oraz czas reakcji.

Obniżenie poziomu kortyzolu ( hormonu stresu)

W 2012 roku przeprowadzono podobne badanie, gdzie zastosowano dawkę 300 mg ekstraktu z ashwagandhy dwa razy na dobę, ale u osób cierpiących na przewlekły stres. Badanie to trwało 60 dni. Wykazano, że grupa stosująca ten adaptogen odczuwała dużo mniejszy stres i napięcie nerwowe, a poziom kortyzolu w surowicy był znacznie niższy niż w grupie stosującej placebo.

Inne potencjalne korzyści płynące ze stosowania ekstraktu z ashwagandy w formie kapsułek lub tabletek:

  • wspomaga kontrolę glikemii,
  • wykazuje działanie przeciwnowotworowe,
  • zmniejszenie poziomu stresu i niepokoju,
  • wpływ na zwiększenie poziomu testosteronu,
  • zmniejszenie stanów zapalnych,
  • obniża poziom cholesterolu i trójglicerydów,

Jeśli chcemy stosować suplementy oparte o ashwagandhę, warto szukać preparatów opartych o ekstrakt tej rośliny ( 600-800 mg) wraz z informacją o zawartości witanolidów. Pozwoli to na bezpieczne i łatwe w kontroli dawkowanie tejże cennej rośliny.

Źródła:

Tagi

Anna Zięba

Od wielu lat współpracuje z zawodnikami, trenerami. Układam indywidualne plany dietetyczne i treningowe na PoTreningu. Moja specjalizacja to dietetyka, trening i suplementacja.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button
Close