Artykuły

Jakie odżywki wybrać na budowę masy mięśniowej?

Chęć i wyzwanie, jakie niesie ze sobą proces budowy masy mięśniowej, spędza sen z oczu wielu osobom. Stałe dążenie do doskonalenia swojej sylwetki i praktykowania zdrowego stylu życia sprawia, że poznajemy coraz bardziej szczegółowe tajniki odżywiania oraz suplementacji. Niewątpliwie wiele suplementów oferowanych na rynku może nam pomóc w osiąganiu coraz lepszych wyników, a przez to w coraz bardziej satysfakcjonującym wyglądzie. Poznajmy więc podstawowe suplementy wspierające rozbudowę masy mięśniowej.

Jakie suplementy i odżywki pomagają budować masę mięśniową? 

W procesie budowania wymarzonej sylwetki warto skupić się na podstawach suplementacyjnych. Mowa tutaj konkretnie o suplementach, które przynoszą wiele korzyści, nie tylko pod kątem rozbudowy masy mięśniowej. Warto zwrócić również uwagę na profilaktykę zdrowotną obniżającą ryzyko chorób cywilizacyjnych, stanów zapalnych oraz innych przypadłości metabolicznych. Można powiedzieć przyjemne z pożytecznym. Wśród omawianych suplementów diety i odżywek wspierających budowę masy ciała, warto początkowo rozważyć następujące propozycje.

Odżywka białkowa

Odżywka białkowa to preparat zawierający pełne spektrum aminokwasów niezbędnych do funkcjonowania tkanek organizmu. Dostarczanie regularnych porcji białka, najlepiej po treningu, będzie wspierało regenerację tkanki mięśniowej, osiąganie progu azotowego oraz leucynowego, które aktywują procesy anaboliczne w tkance mięśniowej.

Najwyższej jakości koncentrat białka serwatkowego

Białko samo w sobie stanowi niezbędny budulec do budowy tkanek organizmu. Właściwa jego ilość dostarcza niezbędnej ilości aminokwasów potrzebnych aktywacji procesów związanych z MPS (Muscle Protein Synthesis) – syntezą białek mięśniowej.

Kreatyna 

Kreatyna to suplement bezpośrednio wspierający proces budowy masy mięśniowej. Kreatyna w perspektywie długofalowej powoduje wzrost siły mięśniowej, usprawnia proces regeneracji i ma bezpośredni wpływ na aktywację procesów anabolicznych związanych z aktywacją czynników wzrostu.

Kreatyna sprawia, że można ćwiczyć dłużej i z równie wysoką objętością treningową, lub nawet większą. Warunkiem doświadczenia korzyści wynikających ze stosowania kreatyny jest jej regularne i codzienne stosowanie.

Beta-alanina 

Beta-alanina to suplement przyczyniający się do zwiększenia koncentracji karnozyny w tkance mięśniowej. Karnozyna jest białkiem odpowiedzialnym za działanie buforujące, co zapobiega powstawaniu nadmiernej ilości kwasu mlekowego w pracujących mięśniach. Właściwość ta sprawia, że jesteśmy w stanie trenować przez dłuższy czas z równie wysoką intensywnością, lub nawet większą.

ZWIĘKSZA MOŻLIWOŚCI WYSIŁKOWE W ZAKRESIE PRZEMIAN TLENOWYCH

Beta-alanina świetnie się sprawdza w połączeniu z kreatyną, które razem przynoszą jeszcze więcej korzyści dla osób ćwiczących.

Sama beta-alanina przyczynia się również do poprawy regeneracji mięśniowej i zmniejszenia obolałości treningowej oraz redukcji stanu zapalnego.

BCAA/EAA 

Aminokwasy egzogenne oraz aminokwasy rozgałęzione to odżywki przyczyniające się do lepszej aktywacji procesów anabolicznych związanych z obecnością poszczególnych aminokwasów. BCAA to zbiór 3 aminokwasów o rozgałęzionej strukturze, które największą kumulację notują w tkance mięśniowej, natomiast EAA to preparat zawierający pełne spektrum aminokwasów egzogennych.

Obydwa preparaty świetnie nadadzą się do regeneracji tkanki mięśniowej, lepszej wytrzymałości treningowej, a także sprawdzą się w aktywacji procesów anabolicznych dzięki wspomnianej MPS (Muscle Protein Synthesis) – syntezie białek mięśniowych.

Omega-3

Może to być dosyć ciekawa propozycja dla osób dbających o sylwetkę oraz o codzienną profilaktykę zdrowotną. Kwasy tłuszczowe Omega-3 to nienasycone kwasy tłuszczowe regulujące wiele procesów w organizmie człowieka.

Omega-3 odpowiadają za wspieranie procesów anabolicznych związanych z ekspresją kinazy mTOR, czynnika biochemicznego silnie zaangażowanego w procesie budowy masy mięśniowej. Oprócz tego Omega-3 stanowią doskonałe wsparcie w regulacji stanów zapalnych, dzięki usprawnianiu działania wewnętrznych systemów antyoksydacyjnych organizmu.

Kwasy tłuszczowe Omega-3 to ciekawa propozycja, która przyczynia się do poprawy działania anabolizmu mięśniowego i zabezpieczenia organizmu przed różnego rodzaju czynnikami prozapalnymi. Wspierają one regenerację organizmu i profilaktykę przed chorobami cywilizacyjnymi. Poprawiają także działanie układu nerwowego, który również jest zaangażowany w interakcję z tkanką mięśniową.

Jak łączyć ze sobą suplementy na masę mięśniową? 

Przedstawiona suplementacja wspierająca budowę masy mięśniowej nie stanowi przeciwwskazania w kontekście łączenia poszczególnych preparatów ze sobą. Praktycznie suplementy mogą być zaplanowane pod kątem stosowania w określonym czasie. Kreatyna, beta-alanina, oraz EAA/BCAA mogą być równocześnie stosowane w porze okołotreningowej, odżywka białkowa to świetne wsparcie dla regeneracji tkanki mięśniowej po zakończonym treningu, a kwasy tłuszczowe Omega-3 to propozycja codziennego wsparcia dla zdrowia i wymarzonej sylwetki.

Tagi

Mateusz Jagielski-Szczypik

Dietetyk kliniczny z elementami dietetyki sportowej oraz trener przygotowania motorycznego, specjalizuję się w żywieniu i treningu w zaburzeniach hormonalnych, głównie w chorobach Hashimoto i chorobach tarczycy. Autor licznych artykułów w tematyce dietetyki i suplementacji. Na co dzień pomagam osobom odzyskać zdrowie poprzez dietę i odpowiednio przygotowany trening. Prowadzę również treningi motoryczne z dziećmi, by niwelować nieprawidłowe wzorce ruchowe i postawę.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również
Zamknij
Back to top button
Close