Artykuły

Jakie witaminy są potrzebne przy budowie mięśni?

Budowa jakościowej masy mięśniowej niewątpliwie nie jest najłatwiejsza. Wymagana jest odpowiednia dieta oraz suplementacja, bogata w witaminy, które pełnią bardzo ważną funkcję w zachowaniu zdrowia i pełnej sprawności ludzkiego organizmu. Sportowcy, eksploatując swoje ciało w ciężkich treningach, niestety są narażeni na niedobory witamin, a podczas budowania masy mięśniowej są one niezbędne.

Rola witamin w budowie masy mięśniowej

Rozwój masy mięśniowej uzależniony jest od wielu czynników, jednym z nich jest podaż witamin dostarczanych z dietą. Wraz ze wzrostem poziomu wytrenowania i celu, jaki chcemy osiągnąć, wzrasta zapotrzebowanie na witaminy, a dostarczenie ich z pożywienia nie rzadko jest trudne, a ich deficyt może zahamować starania o większą ilość tkanki mięśniowej.

Witaminy stosowane podczas budowania masy mięśniowej przyczyniają się również do niwelowania ubocznych skutków przemiany materii, a także wspierają pracę mózgu.

Witaminy, mimo że nie mają w sobie żadnego makroskładnika, są niejako siłą napędową dla białka tłuszczów i węglowodanów. Stanowią też funkcję antyoksydantów, które neutralizują wolne rodniki, występujące jako produkt uboczny oddychania komórkowego w łańcuchu przemian biochemicznych, z przemian energetycznych.

Zapotrzebowanie witamin jest silnie uzależnione od intensywności danego sportu i stylu życia sportowca. Jeśli treningi są częste i ciężkie, potrzeba suplementacji silnie wzrasta i często jest dużo większa niż u osoby prowadzącej siedzący tryb życia. Witaminy, których optymalne zapotrzebowanie jest najważniejsze to witaminy z grupy B: B1, B2, B3, B6, B9 (kwas foliowy), B12 oraz witamina D.

Najważniejsze witaminy w budowaniu masy mięśniowej 

Witamina B1 – pozwala na pozyskanie energii z węglowodanów, głównie z cukrów. Działa hamująco na nadmierne wydzielanie kwasu mlekowego, wspiera pracę serca i nerwów oraz reguluje napięcia i znużenie potreningowe. Pełni bardzo ważną funkcję w regeneracji, a jej niedobór powoduje: znużenie, depresję, spadek wagi mięśni, osłabienie koncentracji i brak apetytu.

Witamina B2 – wspiera procesy krwiotwórcze, metabolizm składników odżywczych, co przekłada się na biosyntezę aminokwasów i protein oraz redukuje zmęczenie potreningowe. Dodatkowo odpowiada za poprawę odporności organizmu.

Witamina B3 – redukuje poziom cukru we krwi oraz niepożądane objawy po treningu, takie jak: nadmierne zmęczenie i znużenie. Wspiera metabolizm tłuszczów i białek. Bierze udział w procesach energotwórczych na drodze tlenowej.

Witamina B6 – znacząco ułatwia tworzenie neuroprzekaźników oraz przekazywanie impulsów nerwowych przez neurony. Dodatkowo wspiera metabolizm dopaminy (hormonu szczęścia) oraz warunkuje syntezę aminokwasów, co pozytywnie przekłada się na gospodarkę proteinową i masę mięśniową.

Kwas foliowy – niezbędny w procesach budulcowych, syntezie DNA i aminokwasów. Niedobór może prowadzić do zahamowania procesów anabolicznych. Wspiera również funkcje kognitywne i odpornościowe.

Witamina B12 – w znaczący sposób wspiera pracę układu nerwowego, odpornościowego oraz jest pomocna przy przemianach metabolicznych. Jako jedna z wielu witamin, odpowiada za przemianę cukrów i tłuszczów oraz za proces syntezy protein.

Witamina D – niezbędna dla zachowania mocnych kości, odpowiedniego poziomu fosforu i wapnia, pobudzania komórek do wytwarzania przeciwciał i utrzymania siły mięśniowej. Niedobór witaminy D może powodować problemu z układem ruchu, bóle stawów, skurcze mięśni oraz częste migreny. Witamina D jest niezbędna, by ciało poddane ciężkiemu treningowi szybko się regenerowało i było w stanie sprostać następnym przeciążeniom.

TERAZ WIĘCEJ WITAMINY D3 2000 W WIĘKSZYM EKONOMICZNYM OPAKOWANIU – 200 CAPS

Nawet najdoskonalsza dieta nie jest w stanie zagwarantować nam, że wypełnimy swoje zapotrzebowanie, zwłaszcza ciężko trenując przy budowie masy mięśniowej. Dlatego zrównoważona suplementacja jest jednym z filarów budowania jakościowej masy mięśniowej.

Tagi

Mateusz Jagielski-Szczypik

Dietetyk kliniczny z elementami dietetyki sportowej oraz trener przygotowania motorycznego, specjalizuję się w żywieniu i treningu w zaburzeniach hormonalnych, głównie w chorobach Hashimoto i chorobach tarczycy. Autor licznych artykułów w tematyce dietetyki i suplementacji. Na co dzień pomagam osobom odzyskać zdrowie poprzez dietę i odpowiednio przygotowany trening. Prowadzę również treningi motoryczne z dziećmi, by niwelować nieprawidłowe wzorce ruchowe i postawę.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button
Close