Artykuły

Maksymalna dawka cynku – czy cynk można przedawkować?

Stosowanie preparatów zawierających konkretne substancje odżywcze bardzo ułatwia bilansowanie diety, a jednym z gwarantów bezpieczeństwa sugerowanych przez producentów dawek są wytyczne odpowiednich placówek kontrolujących. Dawkowanie witamin i składników mineralnych wymaga jednak cały czas pewnej dozy rozsądku i wiedzy na temat potencjalnych skutków ubocznych nadmiaru danego związku. Jedną z substancji odżywczych, której górne limity dopuszczanego spożycia warto znać, jest cynk.

Jakie są główne powody stosowania cynku?

Do najważniejszych powodów stosowania cynku zalicza się między innymi chęć poprawy funkcjonowania układu odpornościowego, czy kondycji skóry i włosów. Często sięgają po niego również osoby dbające o zdrowie oczu, aktywne fizycznie, czy wykorzystujące w swojej pracy zmysł smaku. Suplementacja diety cynkiem pomocna może być również wszystkim osobom z kiepsko zbilansowaną dietą, a także z zaburzeniami wchłaniania substancji odżywczych oraz innymi problemami metabolicznymi.

W jakiej postaci stosuje się cynk?

Cynk jest mikropierwiastkiem, zatem najczęściej stosuje się go pod postacią kapsułek lub tabletek, gdyż proszek trudno byłoby precyzyjnie odmierzyć. Do produkcji suplementów diety wykorzystuje się najczęściej cynk w formie chemicznej mleczanu, cytrynianu, lub glukonianu, ale także innych, organicznych form. Charakteryzują się one wysoką biodostępnością dla organizmu i występują w dawkach pokrywających całość dziennego zapotrzebowania.

Ile cynku potrzebuje organizm? Skutki niedoboru

Organizm osoby dorosłej potrzebuje zwykle do 11 mg cynku dziennie. Zapotrzebowanie może być wyższe u kobiet w ciąży oraz karmiących, wegan, osób z chorobami jelit, czy anemią, a także osób z chorobą alkoholową, stosujących niektóre antybiotyki, czy leki moczopędne. Niedostateczna w stosunku do zapotrzebowania podaż cynku może skutkować pogorszeniem jakości skóry i spowolnieniem gojenia ran, wypadaniem włosów, znacznym osłabieniem odporności, zaburzeniami rozwojowymi, hormonalnymi i rozrodczymi, a także przyspieszeniem starczej degeneracji wzroku, czy osłabieniem zmysłów węchu i smaku.

Ile wynosi górny poziom spożycia cynku?

Szacuje się, że górny tolerowalny poziom spożycia cynku w populacji ogólnej wynosi około 40 mg. Regularne kilkukrotne przekraczanie tego progu poskutkować może doraźnymi efektami (nudności, wymioty, biegunki, bóle głowy), a także długofalowymi (zaburzenia immunologiczne oraz metaboliczne miedzi, żelaza i cholesterolu). Stosowanie cynku w dawkach powyżej progu tolerancji nie tylko nie przynosi korzyści, ale również może prowadzić do przedawkowania i nieprzyjemnych oraz potencjalnie niebezpiecznych skutków ubocznych.

Tagi

Jakub Wiącek

Jakub Wiącek – magister neurobiologii (2019) i licencjonowany dietetyk (2016) z uprawnieniami trenera personalnego (2015) oraz instruktora rekreacji ruchowej i sportów siłowych (2013). Autor wielu artykułów o tematyce popularnonaukowej, szczególnie z zakresu zdrowia, dietetyki i suplementacji. Pasjonat sportów siłowych i zdrowego stylu życia od ponad 10 lat, od początku tej przygody fan forum oraz sklepu SFD. Obecnie doktorant nauk o kulturze fizycznej AWF, do zainteresowań badawczych zalicza neurobiologię, fizjologię i biochemię, a w szczególności zagadnienia związane z funkcjonowaniem układu endokannabinoidowego, zjawiskiem bólu oraz mikroflorą jelitową. Wiedzę uzupełniającą zdobywał na kursach dobrej praktyki w badaniach klinicznych (2019) oraz opieki farmaceutycznej nad pacjentem z bólem (2019)

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button
Close