Artykuły

N-acetylocysteina (NAC) – właściwości, działanie, dawkowanie

W świecie suplementacji istnieje wiele preparatów wpływających na utrzymanie zdrowia i poprawę samopoczucia. Niewiele z nich jednak holistycznie wpływa na poprawę homeostazy organizmu. Podstawowym elementem, o jakim warto pamiętać, jest inwestycja w naszą wewnętrzną obronę organizmu, jaką są enzymy oraz pozostałe związki o działaniu antyoksydacyjnym. Jednym z takich związków jest glutation. Aby móc podwyższyć jego poziom niezbędne jest dostarczanie do organizmu jego prekursorów. W tym gronie znajduje się NAC, czyli N-acetylowana cysteina. Jakie są jej właściwości i wpływ na organizm?

Co to jest NAC? 

N-acetylocysteina jest chemiczną pochodną aminokwasu L-cysteiny, która stanowi idealny prekursor do powstawania potężnego antyoksydantu zawartego w organizmie człowieka, jakim jest glutation. Stosowanie cysteiny niesie ze sobą wiele innych profitów zdrowotnych wynikających z samych właściwości cysteiny oraz jej działania antyoksydacyjnego.

Jak działa N-acetylocysteina? 

NAC przyjmowane w postaci suplementu diety przechodzi przez światło przewodu pokarmowego, gdzie dalej jest wchłaniane na poziomie jelita cienkiego i potem transportowane do wątroby, gdzie ulega dalszym przemianom i depozycji w konkretne miejsca, gdzie następuje większe zapotrzebowanie na cysteinę lub związki o charakterze antyoksydacyjnym.

Głównym działaniem NAC jest bycie prekursorem do stworzenia jednego z najsilniejszych związków o charakterze antyoksydacyjnym, czyli glutationu. Glutation składa się z cysteiny, glutaminy i glicyny. Odpowiednia obecność tych składników gwarantuje dobrą dostępność glutationu, która odpowiada za regulację stanami zapalnymi ewentualnie występującymi w organizmie. Właściwości przeciwutleniające NAC wpływają także na efekty anti-aging, co sprawia, że jest to preparat wysoce pożądany w kosmetyce i nie tylko.

Na co pomaga NAC? 

Właściwości NAC oddziałują praktycznie na większość kluczowych układów w organizmie ludzkim. N-acetylocysteina wspomaga efekty antyoksydacyjne w obrębie każdej komórki i tkanki organizmu, stąd też warto dokładnie poznać, na co i w jakim stopniu wpływa NAC.

Wpływ NAC na wątrobę

NAC PRZYWRACA PRAWIDŁOWĄ PRACĘ WĄTROBY

Wątroba to jeden z głównych narządów, który musi podlegać ochronie podczas stałego funkcjonowania organizmu. NAC dostarcza wątrobie niezbędnego glutationu, który stanowi świetne wsparcie dla wątroby w przypadku jej obciążeń związanych z chorobami cywilizacyjnymi, metalami ciężkimi, czy też w przypadku upojenia alkoholowego. Najważniejszą strukturą wątroby konieczną do ochrony są hepatocyty, czyli komórki wątroby. Podlegają one szczególnemu narażeniu podczas metabolizmu leków i innych czynników zapalnych.

Dzięki swoim silnym właściwościom antyutleniającym NAC stanowi doskonałe wsparcie dla wątroby w przebiegu chorób związanych z zaburzeniem funkcjonowania tego narządu i jego obciążenia.

Wpływ NAC na układ nerwowy 

NAC dzięki zdolności do regulacji poziomu glutationu może skutecznie wpływać na zdrowie OUN (Ośrodkowego Układu Nerwowego). N-acetylocysteina to jedna z propozycji, która świetnie wpływa na redukcję nadmiernego poziomu glutaminianu, który może okazać się neurotoksyną. Nadmiar glutaminianu może sprawiać wiele problemów związanych z funkcjami kognitywnymi, stąd też ważne jest, aby dostarczać do organizmu związk, który stanowi swego rodzaju regulator stężenia tego neuroprzekaźnika.

Na uwagę zasługuje także właściwość NAC, jaką jest jej wpływ na zdolność uczenia się, zapamiętywania faktów i tworzenia nowych połączeń nerwowych. Okazuje się, że NAC dzięki zdolności do podwyższania glutationu może także wpływać podniesienie jakości funkcji kognitywnych, co niewątpliwie sprawdzi się u osób, które podejmują wymagającą pracę fizyczno-psychiczną i tych regularnie ćwiczących (intensywne sesje treningowe mocno wpływają na obciążenie układu nerwowego).

NAC posiada także właściwości ograniczające objawy ze strony choroby Alzheimera. Jest to niezwykle istotne z uwagi na postępujące zmiany neurodegeneracyjne w tkance nerwowej. Okazuje się, że suplementacja NAC może przynosić korzyści w postaci utrzymania zdolności kognitywnych na wysokim poziomie z jednoczesną redukcją i obniżeniem procesów związanych z degeneracją neuronów i obumieraniem komórek nerwowych. Podobnie ma się sprawa w przypadku choroby Parkinsona, gdzie N-acetylocysteina oddziałuje jako czynnik podwyższający stężenie dopaminy, redukujący objawy drżenia oraz nadmiar stresu oksydacyjnego obecnego w komórkach nerwowych. NAC w tym przypadku może stanowić ważne wsparcie leczenia farmakologicznego osób z chorobami neurodegeneracyjnymi.

NAC a aktywność fizyczna 

Aktywność fizyczna – trening na siłowni.

Ruch i aktywność fizyczna to kolejny element, jaki może być podniesiony dzięki NAC. N-acetylocysteina korzystnie oddziałuje na redukcję nadmiernego miana cytokin prozapalnych, obecnych w organizmie po regularnych sesjach treningowych danej osoby. Zredukowanie tego poziomu stanu zapalnego do wartości fizjologicznych sprawi, że procesy regeneracyjne będą zachodziły w sposób prawidłowy i bez większych ingerencji w naruszoną tkankę.

Ponadto uważa się, że NAC może wpływać na większą produkcję tlenku azotu (NO), czyli składnika, który działa jako czynnik rozszerzający naczynia krwionośne i zwiększający przepływ krwi. Wpływa to na lepsze ukrwienie tkanek obwodowych, mniejszą męczliwość mięśni i skuteczniejszą regenerację między sesjami treningowymi.

N-acetylocysteina – dawkowanie

NAC na 90 DNI SUPLEMENTACJI

Ważnym elementem codziennej praktyki antyoksydacyjnej jest odpowiednie dawkowanie NAC. W przypadku wyżej opisanych korzyści najlepszym rozwiązaniem będzie stosowanie dawki około 500-1000 mg dziennie, aby móc wyciągnąć długoterminowe korzyści zdrowotne. Warto jednak mieć na uwadze, że najskuteczniejszym sposobem dawkowania będzie stosowanie się do zaleceń producenta umieszczonych na etykiecie produktu.

Przed stosowaniem NAC warto wybór skonsultować z lekarzem i dietetykiem. Ponadto warto mieć na uwadze to, że skuteczniejsze przyswajanie NAC następuje w towarzystwie witaminy C. Samo NAC najlepiej jest przyjmować po posiłku, co zwiększy biodostępność N-acetylocysteiny i jej koncentrację w tkance wątrobowej.

NAC – skutki uboczne 

Należy pamiętać o tym, aby stosować się do zaleceń odnośnie dawkowania NAC zawartych na etykiecie produktu. Przekraczanie dozwolonej dawki może skutkować pojawieniem się objawów przedawkowania, do których należą mdłości, wymioty, senność, zmęczenie, bóle głowy, zmiany w działaniu śluzówek nosa i ust. Mogą także występować zmiany w rytmach wypróżniania takie jak biegunki lub zaparcia stolca.

Z czym warto łączyć NAC? 

NAC jest silnym składnikiem wpływającym antyzapalnie na organizm człowieka, stąd samo NAC często okazuje się być wystarczającym czynnikiem. Warto jednak rozważyć łączenie tej substancji z witaminą C, która wspiera wchłanianie N-acetylocysteiny oraz z kwasami Omega-3, które również wykazują bezpieczny wpływ antyoksydacyjny na organizm ludzki.

Źródła 

  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29958049/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24835770/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16132711/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18197295/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5241507/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK10807/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5241507/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5241507/

Mateusz Jagielski-Szczypik

Dietetyk kliniczny z elementami dietetyki sportowej oraz trener przygotowania motorycznego, specjalizuję się w żywieniu i treningu w zaburzeniach hormonalnych, głównie w chorobach Hashimoto i chorobach tarczycy. Autor licznych artykułów w tematyce dietetyki i suplementacji. Na co dzień pomagam osobom odzyskać zdrowie poprzez dietę i odpowiednio przygotowany trening. Prowadzę również treningi motoryczne z dziećmi, by niwelować nieprawidłowe wzorce ruchowe i postawę.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button
Close