Odżywki białkowe

Białko w proszku jest łatwo przyswajalne i smaczne oraz wygodne w zastosowaniu. Jego zaletą jest czas w jakim aminokwasy powstałe w wyniku jego strawienia dostają się do krwi. Podczas intensywnego wysiłku fizycznego nasza tkanka mięśniowa ulega zniszczeniu, aby ją odbudować należy dostarczyć odpowiednią ilość aminokwasów, tak aby zapobiec przed jakimikolwiek stratami w tkance mięśniowej. Dla osób którym zależy na bardzo szybkiej wchłanialności zalecane są odżywki białkowe takie jak hydrolizat, czy izolat. Są to białka dostarczające pełen aminogram aminokwasów. Tego typu odżywki zalecane są do stosowania w okresie około treningowym ze względu na ich szybkość wchłaniania. Stosując odżywki białkowe o różnym tempie wchłaniania możemy precyzyjnie dostosować się do potrzeb naszego organizmu.

Kiedy stosować odżywki białkowe?

Po zakończonym treningu warto stosować odżywkę białkową, ponieważ zależy nam na zapoczątkowaniu odbudowy, odpowiedniej regeneracji tkanek oraz zahamowaniu degradacji. Białko jest rozkładane na aminokwasy, które „naprawiają” zniszczoną tkankę mięśniową. Jeśli nie dostarczymy odpowiedniego uzupełnienia po ukończonym treningu, nasze ciało narażone jest na katabolizm mięśniowy. Warto temu zapobiec, stosując odżywkę białkową od razu po zakończonym treningu w celach uzupełniających. Dzięki temu dostarczamy odpowiednią ilość aminokwasów egzogennych, czyli takich, które nie mogą być syntetyzowane w organizmie. Dzięki temu mamy możliwość przyspieszenia regeneracji tkanki mięśniowej oraz zwiększenia beztłuszczowej masy mięśniowej.

Nie należy zapominać, że białko wpływa na tempo metabolizmu co ma też korzystny wpływ na spalanie tkanki tłuszczowej. Badania potwierdzają, że większa ilość spożywanego białka w naszej diecie przyspiesza przemianę materii nawet o 25%.

Dla osób nietolerujących laktozy są również białka serwatkowe „lactose free”. Obecnie na rynku znajdziemy bardzo szeroką gamę smaków od czekolady po lody waniliowe, słony karmel pistacje, ale również duży wybór w owocowych smakach. Wybór jest ogromny i z pewnością każdy znajdzie coś odpowiedniego dla siebie.

Optymalna ilość białka w diecie to ok 1,5 - 2,6 g /kg masy ciała by zachować sylwetkę i jakość ciała w najlepszej formie. Jest to ok 35% dziennego zapotrzebowania kalorii. W okresie odchudzania oscylujemy w górnej granicy, ponieważ białko wspomaga redukcje tkanki tłuszczowej i przyspiesza przemianę materii.
1 2