Artykuły

Uderzeniowa dawka witaminy C. Czy stosować duże dawki?

Gdy zaczynamy czuć się, jak mówi to znana reklama: “niewyraźnie”, czujemy się nieco osłabieni, zaczyna boleć na gardło, mogą to być objawy przeziębienia, grypy lub nawet koronawirusa SARS-CoV-2. Oczywiście w tym artykule nie będziemy zajmować się leczeniem objawów COVID-19! 

Jeśli są to jednak początki zwykłego przeziębienia, wielu z nas odruchowo sięga po remedium z dzieciństwa, czyli witaminę C

Ile na co dzień?

Zanim jednak sięgniesz po duże dawki witaminy C, powinieneś wiedzieć, że Twoja dobrze zaplanowana dieta powinna pokrywać jej najbardziej podstawowe zapotrzebowanie! 

W zależności od między innymi grupy wiekowej przyjmuje się, że zalecana dzienna dawka witaminy C nie przekracza 120 mg. Jednak w określonych okolicznościach organizm może potrzebować większej ilości tej witaminy, aby optymalnie funkcjonować. 

Gdzie znajdziemy najwięcej witaminy C?

Najlepszy sposobem uzupełnienia braków jest zwiększenie spożywania pokarmów bogatych w witaminę C. 

Będą to m.in.:

  • acerola,
  • kiwi, 
  • cytrusy,
  • papryka, 
  • owoce jagodowe, 
  • owoce dzikiej róży 
  • i inne.

Jeśli nie kompleksowa dieta to suplementacja

Jeżeli z jakichś względów nie możesz spożywać ich odpowiedniej ilości, możesz wspomóc się celową suplementacją.

Jest to o tyle, że np. w Stanach Zjednoczonych niedobór witaminy C jest czwartym, co do wielkości, niedoborem składników odżywczych występującym w populacji!

Czy warto na początku przeziębienia przyjmować witaminę C?

Przede wszystkim należy zadbać o to, aby stale zapewniać jej niezbędne ilości. 

Wspomniałem o zaleceniach ogólnych, dochodzących do 120 mg, jednak często poleca się dzienne dawki rzędu 150-200 mg. 

I to powinien być pierwszy krok, jeśli chodzi o wzmacnianie odporności i zmniejszanie podatności organizmu na występowanie infekcji. 

Gdy stale przyjmujesz właściwą ilość witaminy C, dieta + ew. suplementacja, jest duża szansa na to, że nawet jeśli jakaś infekcja górnych dróg oddechowych “dopadnie Cię”, Twój organizm szybciej poradzi sobie z jej zwalczaniem, a jednocześnie możliwe jest również zmniejszenie  niedogodnych jej objawów. 

Celowe wydaje się okresowe zwiększanie dawkowania witaminy C w okresach, gdy nasz organizm jest szczególnie narażony na infekcje górnych dróg oddechowych, np. duża liczba osób w naszej okolicy cierpi na nie lub/i nasze treningi stają się bardziej intensywne.

W tym okresie część badaczy sugeruje dawkowanie dochodzące do 1,5 g witaminy C dziennie.

Jeżeli chodzi o wykorzystanie większej dawki witaminy C już na samym początku wystąpienia pierwszych objawów ze strony układu oddechowego, to dość obiecujące rezultaty uzyskali naukowcy, podając 8 g w pierwszym dniu ich pojawienia się. 

Tagi

Zbyszko Tarczewski

Twórca i Redaktor Naczelny magazynów: polski - Perfect Body i międzynarodowy - Perfect Body Elite. Autor ponad 350. artykułów z dziedziny fitness, zdrowia, sportów sylwetkowych i siłowych, diety oraz suplementacji. Recenzent wszystkim wydawanych artykułów w ww. magazynach.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
Close