Artykuły

GABA – efekty i skutki uboczne

W obecnych czasach każdego dnia “bombarduje” nas ogrom wszelkiego rodzaju bodźców. Docierają do nas niezliczone ilości danych. Praca, życie prywatne, telewizja, media społecznościowe, po prostu nas zalewają obrazami, relacjami, komunikatami.

Nasz mózg radzi sobie z przetworzeniem sporej  ilości informacji, jednak ceną jest zmęczenie. Jeżeli dodamy do tego aktywność fizyczną np. pod postacią uprawianego sportu, to efekt wyczerpania się potęguje. Dlatego tak istotna jest prawidłowa regeneracja ciała i umysłu. Warto zatem organizm wspomóc w tym procesie. Jak wiadomo, najlepszym czasem na odnowę jest sen.

Chyba każdy doświadczył takiej chwili, kiedy zmęczenie po intensywnym dniu było tak duże, że nie pozwalało zasnąć. Czy w takich momentach możemy sobie jakoś pomóc?

Na rynku suplementów jest wiele specyfików wpływających na poprawę jakości snu i regeneracji. Przyjrzyjmy się suplementowi, który ma szerokie spektrum działania, nieograniczające się tylko do fazy spoczynku.

Co to jest GABA?

GABA – to właśnie tej substancji poświęcimy uwagę. Jest to naturalnie występujący w mózgu związek chemiczny, a dokładniej kwas gamma-aminomasłowy. Jest z grupy aminokwasów, jednak sklasyfikowany jako aminokwas niebiałkowy. Powstaje on z kwasu glutaminowego.

GABA pełni funkcję neuroprzekaźnika hamującego. Wpływa na aktywność układy nerwowego, zmniejszając ją. Poprzez zablokowanie zbędnych impulsów nerwowych ogranicza zbyt duże pobudzenie organizmu. Wykazuje działanie odwrotne do neuroprzekaźników pobudzających, takich jak adrenalina.

Jakie działanie wykazuje GABA?

Redukuje stres i pozwala zrelaksować się

Przeprowadzone badania wskazują, że GABA może mieć wpływ na aktywność fal mózgowych. Przyjmuje się, że wspomaga stan relaksacji organizmu poprzez działanie skierowane na wzrost aktywności fal alfa oraz za spadek fal beta.

Poprawa snu

Liczne badania nad funkcją GABA w procesie snu dowodzą, że znacząco poprawia ona jakość i głębokość snu, a tym samym nocną regenerację. Przyspiesza zasypianie i wpływa na długość snu głębokiego.

Budowa masy mięśniowej

Kluczową rolę we wzroście tkanki mięśniowej oraz regeneracji odgrywa wytwarzany przez przysadkę mózgową hormon wzrostu HGH. Szczególnie istotne dla sportowców jest utrzymanie optymalnego poziom tego hormonu.

Dotychczasowe badania wskazują, że GABA może doprowadzić do wzrostu poziomu HGH. Przeprowadzone w 2008 roku badanie wykazało, że suplementacja tą substancją skutkowała podniesieniem hormonu o 400% w stanie spoczynku i o połowę mniej po wysiłku.

Niebagatelne znaczenie ma również fakt, iż znaczna część HGH jest produkowana właśnie w fazie snu, więc nasenne działanie GABA wspomaga ten proces.

Skutki uboczne

Badania nad funkcją, jaką w organizmie pełni GABA ciągle trwają. Jej wpływ na relaksację oraz uczucie senności powoduje, że nie zaleca się stosowania większych porcji suplementu przed planowanym prowadzeniem samochodu lub pracą przy maszynach i urządzeniach. Nie ma wystarczającej liczby badań, aby stwierdzić bezpieczeństwo stosowania przez kobiety w ciąży oraz karmiące.

GABA, jak każdy suplement powinna być używana w dawkach zalecanych przez producenta i nie powinno się ich przekraczać.

Podsumowanie

GABA wykazuje wiele prozdrowotnych właściwości. Warto włączyć do swojej diety suplementację tej substancji i zadbać o lepszy sen i wszystkie procesy, które wtedy zachodzą.

Referencje

Tags

Anna Zięba

Od wielu lat współpracuje z zawodnikami, trenerami. Układam indywidualne plany dietetyczne i treningowe na PoTreningu. Moja specjalizacja to dietetyka, trening i suplementacja.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button
Close