Artykuły

Czy warto stosować ZMA przed snem?

OCZYWIŚCIE!

Skąd taka pewność w odpowiedzi na to pytanie? Już spieszę z wyjaśnieniem.

Osoby aktywne fizycznie, nie tylko uprawiający sporty, w tym sylwetkowe, wiedzą, że oprócz rzetelnie przepracowanego treningu i doprecyzowanej diety, bardzo ważnym procesem dla zachowania zdrowia jest regeneracja. 

Szczególnie istotna jest pora snu, kiedy to ciało ma czas na odbudowanie się. Wtedy  zachodzą w ciele bardzo istotne procesy biochemiczne i fizyczne niezbędne nie tylko dla utrzymania równowagi,  ale także rozwoju, takie jak przemiany anaboliczne.

Podczas gdy my smacznie śpimy, nasz organizm dwoi się i troi, aby sprostać regeneracji po pełnym wyzwań dniu.

Jednym z procesów, które się wtedy odbywają, jest produkcja tak ważnego dla osób, które chcą zwiększyć tkankę mięśniową, hormonu testosteronu. 

Testosteron najważniejszy hormon płciowy

Odgrywa on bardzo ważną rolę w męskim organizmie i jego odpowiedni poziom jest odpowiedzialny m.in.

  • procesy anaboliczne, w tym rozwój tkanki mięśniowej,
  • za produkcję plemników,
  • działa synergistycznie z hormonem wzrostu,
  • wpływa na odporność,
  • obniża cholesterol,
  • wpływa na obniżenie tkanki tłuszczowej.

Podczas nocnego wypoczynku nie tylko układ hormonalny się regeneruje, to czas, kiedy dochodzi do odbudowy komórek  i regeneracji układ nerwowego, który odgrywa kluczową rolę w kontekście kształtowania siły mięśni.

Jednym z preparatów, którego zadaniem jest wpłynięcie na lepszą regenerację nocną, jest ZMA.

Przypomnijmy, że ZMA to połączenie w precyzyjnie dobranych ilościach trzech składników, Cynku, Magnezu i Witaminy B6. Cynk i Magnez wchodzą  w skład ponad 300 enzymów, natomiast witamina B6 około 100. Biorą czynny udział w przemianach białek, tłuszczy i węglowodanów. Składniki te są również niezbędne do produkcji oraz funkcjonowania wielu hormonów.

Magnez mimo, że występuje powszechnie w żywności i wodzie, jest bardzo niedoborowym składnikiem w diecie nie tylko sportowców. Według badania polsko-norweskiego (PONS), szacuje się, że 90% mężczyzn i 70% kobiet w Polsce spożywa za mało magnezu. Potwierdza to również badanie HAPIEE (Health, Alcohol and Psychosocial factors in Eastern Europe), w którym to wykazano, że tylko 39% mężczyzn i 48% kobiet pokrywa zapotrzebowanie na ten pierwiastek. To właśnie dzięki niemu dochodzi do prawidłowego przepływu impulsów nerwowych. Jest odpowiedzialny za równowagę mineralną, która ma szczególne znaczenie dla układu kostnego, a co najważniejsze bierze udział w syntezie białek.

Drugim istotnym pierwiastkiem jest cynk, który jest obecny podczas wydzielania się testosteronu, a dokładniej przemianie androstendionu w testosteron.

Działalność cynku nie ogranicza się jednak tylko do jednego hormonu. Jest on niezbędny do produkcji i prawidłowego funkcjonowania wielu hormonów, w tym anabolicznej insuliny. Odpowiednie pokrycie zapotrzebowania na ten pierwiastek jest bardzo ważne, gdyż niedobór tego składnika może przyczynić się do powstania wtórnej niedoczynności tarczycy, zahamowania wzrostu, czy upośledzenia działania układu odpornościowego.

Witamina B6, która stanowi ostatni składnik jest szczególnie ważna przy przemianach aminokwasowych, likogenolizie, glukoneogenezie, a co najważniejsze, bierze udział w produkcji GABA i wpływa na metabolizm tryptofanu. To właśnie dzięki tej funkcji szybko się relaksujemy i szybko zasypiamy. Niestety niedobory tej witaminy również występują dość powszechnie. Najczęściej objawiają się niedokrwistością, zajadami , zapaleniem jamy ustnej czy  zaburzeniami neurologicznymi. Ze względu na wzmożoną wrażliwość na działanie hormonów steroidowych, niedobór witaminy B6 może być przyczyną rozwoju hormonozależnego raka piersi, macicy, prostaty.

Wielokierunkowe działanie ZMA sprawia, że jest to suplement, który powinien się znaleźć w diecie nie tylko osób aktywnych, ale każdego z nas. Regularne przyjmowanie tego preparatu może zaowocować zwiększeniem możliwości estetycznego kształtowania sylwetki, lepszej regeneracji i poprawy jakości snu, a co za tym idzie lepszego funkcjonowania w życiu codziennym.

Tagi

Anna Zięba

Od wielu lat współpracuje z zawodnikami, trenerami. Układam indywidualne plany dietetyczne i treningowe na PoTreningu. Moja specjalizacja to dietetyka, trening i suplementacja.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button
Close