Artykuły

Kiedy stosować BCAA na redukcji?

BCAA to skrót od angielskich słów Branched-Chain Amino Acid, co oznacza aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach. Do aminokwasów tych zaliczamy L-leucynę, L-walinę i L-izoleucynę. BCAA należą  do grupy  aminokwasów egzogennych, więc musimy dostarczyć je z zewnątrz, gdyż nasz organizm nie wytwarza ich samodzielnie. Są to niezwykle ważne związki dla osób aktywnych i dbających o sylwetkę.

W przeciwieństwie do pozostałych aminokwasów, aminokwasy  BCAA charakteryzują się specyficzną budową chemiczną oraz odmiennym metabolizmem. Aminokwasy te metabolizowane są głównie w mięśniach, a nie w wątrobie. 

W jaki sposób działa BCAA?

Podczas intensywnego treningu spada poziom glikogenu oraz BCAA w mięśniach. Zmniejszone stężenie BCAA w mięśniach sprawia, iż do mózgu dociera więcej tryptofanu. W konsekwencji prowadzi to do wzrostu stężenia serotoniny, która odpowiedzialna jest za pojawienie się uczucia zmęczenia i senności. Jeśli jednak dostarczymy BCAA, transport tryptofanu do mózgu zostanie zahamowany, dzięki czemu mniej odczuwamy zmęczenie, co pozwali nam na skuteczne kontynuowanie wysiłku. 

Aminokwasy rozgałęzione mogą stanowić alternatywne paliwo dla mięśni w momencie kryzysu energetycznego. 

Istnieją naukowe dowody, że stosowanie BCAA mogą:

  • zmniejszać powysiłkową bolesność mięśniową
  • zmniejszyć nasilenie procesów katabolicznych w obrębie tkanki mięśniowej 
  • przyspieszyć odnowę powysiłkową pobudzając proces syntezy białek mięśniowych 
  • zmniejszyć zmęczenie ośrodkowe ograniczając przenikanie tryptofanu do mózgu
  • wspomóc spalanie tkanki tłuszczowej

Kiedy warto stosować BCAA?

Przyjmowanie BCAA przynosi największe korzyści w przypadku, gdy stosujemy dietę o ograniczonej kaloryczności, w której zarówno podaż białka, jak i węglowodanów oraz tłuszczu jest zmniejszona. Sytuacja taka ma miejsce w czasie redukcji wagi.

Suplementacja BCAA w takiej sytuacji jest dobrym pomysłem, gdyż zapewni nam alternatywne źródło energii, która jest w tym czasie ograniczona. Pobudzi również syntezę białek mięśniowych, dzięki czemu przyspieszy naszą regenerację i pomoże nam ograniczyć katabolizm mięśniowy w trakcie odchudzania. Sytuacja taka pozwala na efektywne spalanie tłuszczu i jednoczesne ograniczenia strat tkanki mięśniowej, podczas ujemnego bilansu kalorycznego.

Po BCAA warto również sięgnąć, gdy jednostki treningowe są intensywne i następują po sobie w krótkich odstępach czasu.
Suplementacja BCAA przyniesie również korzyści osobom, których poziom tkanki tłuszczowej jest już dość niski i takim pragną go utrzymać.

Jak przyjmować BCAA?

BCAA zaleca się suplementować zwłaszcza okołotreningowo w ilości od 10 g do 20 g na porcję, rozpuszczone w 300 ml wody lub napoju z węglowodanami.

Zalecane dawkowanie:

  • w dni treningowe: jedna porcja zaraz przed treningiem, druga porcja od razu po treningu (najlepiej z białkiem serwatkowym)
  • w dni nietreningowe: porcja rano na czczo 

Co warto zapamiętać?

BCAA to aminokwasy rozgałęzione. Zaliczamy do nich leucynę, izoleucynę i walinę. Organizm nie wytwarza ich samodzielnie, należy dostarczać je wraz z dietą i suplementacją.
Warto sięgnąć po BCAA w trakcie odchudzania, gdy nasza dieta ma ograniczoną ilość kalorii.
Suplementacja BCAA pomoże nam wykonywać dłuższe i bardziej intensywne treningi, przyspieszy naszą regeneracją, a także pomoże zachować masę mięśniową i jędrność ciała.

Tagi

ALLNUTRITION

Bez względu czy siłownia jest Twoim drugim domem, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę, marka Allnutrition spełni wszystkie Twoje oczekiwania. Każdy produkt musi być odpowiedzią na konkretne potrzeby klientów.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button
Close