Artykuły

Odżywka carbo – jakie carbo wybrać i jak brać?

Aby w pełni zrozumieć, jakie “carbo” będzie dla nas najlepsze, a zwłaszcza, jak należy je brać, musimy wpierw zdefiniować czym są odżywki “carbo”, kiedy warto je brać oraz kto najczęściej powinien po nie sięgać.

Co to jest odżywka “carbo”?

Z pewnością większość z Was zdaje sobie sprawę z tego, że rozróżniamy trzy główne makroskładniki: białka, tłuszcze i węglowodany.

Gdy wchodzisz do sklepu z odżywkami sportowymi, jestem przekonany, że Twoją uwagę przykuwają najszybciej duże puszki. Najczęściej znajdziecie w nich wygodny sposób uzupełnienia Waszej diety w białko. 

Jeśli szukasz w sklepie z odżywkami źródeł tłuszczów, najczęściej będziesz mógł znaleźć niewielkie butelki z olejem MCT lub gotowe oleje roślinne, na przykład z kokosa. 

Jak zapewne się domyślasz znajdziesz również w takim sklepie “odpowiedniki” pokarmowych źródeł węglowodanów. To właśnie będą odżywki, popularnie nazywane, “carbo”. 

W największym zatem uproszczeniu możemy przyjąć, że odżywka “carbo”, to taki ryż, tylko w postaci proszku do przygotowania pysznego napoju. 

I właśnie tego typu sposób podania będzie jednym z zastosowań dla odżywek “carbo”, ale o tym za chwilę.

Kiedy warto spożywać odżywki “carbo”?

Skoro wiemy już, że odżywki “carbo” są odpowiednikiem spożywania węglowodanów, to najprostszym odpowiedzią na pytanie z tytułu tego rozdziału będzie: 

Na końcu poprzedniego akapitu wspomniałem o tym, że forma podania odżywek “carbo” może częściowo determinować okresy, kiedy powinno się je spożywać.

Z pewnością wiesz już, że nasze mięśnie podczas wysiłku sportowego potrzebuję zwiększonego dowozu kalorii/ energii. 

W zależności od rodzaju aktywności sportowej nasz organizm będzie potrzebował (w różnych proporcjach) zarówno węglowodanów, jak i tłuszczów. 

W tym artykule omawiamy odżywki “carbo”, więc tłuszcze pozostawię teraz bez rozwinięcia. 

Wyobraź sobie sytuację, gdy zawodnik uprawiający np. biegi, aby uzupełnić utracone zasoby energetyczne (w kontekście tego artykułu – glikogenu), zatrzymuje się na poboczu i siada sobie na ławeczce, w jednym jedynym celem zjedzenia miski ryżu lub porcji makaronu. Oczywiste jest, że przeciwnicy w błyskawicznym tempie wyprzedzą go. A on mimo tego, iż uzupełnij zapasy energetyczne, straci szansę na dobre miejsce…

Właśnie wygoda stosowania w okresach, gdy nasz organizm potrzebuje szybko uzupełnić utracone zasoby węglowodanów/ glikogenu, będzie najlepszym wskazaniem, kiedy należy popijać odżywki “carbo”. 

Mówiąc krótko…

Wtedy, gdy szybkie uzupełnienie do źródeł pokarmowych nie jest możliwe/wygodne.

Również sama forma podania – napój – będzie determinowała inne zastosowanie odżywek “carbo”. Po części pokryje się ono z zastosowaniem innych napojów dla sportowców, popularnie zwany w gainerami. Ale to temat na osobny artykuł… 

Ktokolwiek z Was, jeśli tylko kiedykolwiek się odchudzał, zauważył z pewnością, że pewne pokarmy zaspokajają odczucie głodu na dłużej. Inne wręcz przeciwnie; nie wykazują praktycznie żadnego wpływu na odczucie sytości…

Wszelkiego rodzaju napoje należą właśnie do tej drugiej kategorii. 

Co oczywiście może stanowić przekleństwo, jak na przykład wszelkiego rodzaju napoje słodzone, które to większość specjalistów zajmujących się narastającą plagą otyłości (najczęściej wraz z postępującą bezczynnością w trakcie aktywnego dnia), wiąże z tym, iż coraz więcej osób ma problem ze znaczną nadwagą. 

Istnieją jednak osoby, które zmagają się z innego rodzaju problemem… 

Ich waga ciała jest zdecydowanie zbyt niska, a dla celów podtrzymania zdrowia lub/i poprawy osiągów sportowych (na przykład wzrost masy mięśni), zmuszeni są zjadać duże ilości jedzenia. 

Dla takich osób odczucie sytości towarzyszące zjedzeniu stałego posiłku może uniemożliwiać dostarczanie każdego dnia, wymagamy ilości kalorii. Nie potrzeba wielkiej wyobraźni, aby potwierdzić, że zjedzona miska ryżu, będzie syciła znacznie dłużej niż węglowodany wypite z odżywki “carbo”. 

Inną zaletą odżywek “carbo”, dla takich osób, będzie pyszny smak. 

I znowu analogia z miską ryżu. 

Co według Was jest smaczniejsze: miska suchego ryżu, czy dobrany pod swój gust napój przyrządzany z odżywki “carbo”…? 

Idę o zakład, że również w tym przypadku wybierzecie bardzo smaczny napój.

Skoro wiemy już, kiedy warto spożywać odżywki “carbo”, Odpowiedzmy sobie na pytanie:

Kto powinien sięgać po odżywki “carbo”?

Będą to zarówno osoby aktywne sportowo, które wymagają dostarczania węglowodanów w określonych porach, determinowany treningiem, bądź startami, jak i osoby, które mają codzienny problem z przyjmowaniem odpowiednio dużych ilości węglowodanów/energii.

Jakie “carbo” wybrać?

Odpowiedź na to pytanie nie będzie jednoznaczna. Bardzo wiele zależy bowiem od tego, w jakim celu się sięgacie po odżywkę “carbo”.

Jeśli celem jest tylko uzupełnienia kalorii/węglowodanów w posiłku, nie będzie miało drastycznej różnicy to, jaki produkt wybierzecie. Jeśli jednak miałbym wskazać jeden, konkretny rodzaj odżywek “carbo”, w takim przypadku, wybrałbym takie, które zapewniają długotrwałe uwalnianie węglowodanów do krwiobiegu, czyli jak nazywają to producenci, o długiej dynamice wchłaniania. 

Jeśli jednak celem jest jak najszybsze uzupełnianie energii/glikogenu mięśniowego, na przykład trwające zawody, czy też treningi odbywające się dwa razy dziennie (lub nawet codzienne), wtedy warto sięgnąć po takie, które zapewniają jak najszybszy dowóz węglowodanów do pracujących mięśni.

Jeśli przyjrzycie się etykietom odżywek “carbo”, na niektórych z nich zauważycie dodane inne składniki odżywcze, na przykład elektrolity, aminokwasy, kreatynę itd. 

Jeśli Wasza, aktywność ruchowa skorzysta na szybkim ich uzupełnieniu, będzie to dobra opcja. 

Ale jeśli nie jesteście tego pewni, oznacza to, że jeszcze nie musicie sięgać po tak specjalistyczne produkty. 

Jeśli podniesie się Wasz status, jako zawodnika, wtedy będziecie wiedzieli, że jest to dobry czas, aby wybrać nieco bardziej złożoną odżywkę carbo.

Jak brać odżywkę “carbo”?

Ponownie głównym czynnikiem determinującym, będzie Twój cel.

Jeśli uzupełniasz swoją codzienną dietę w węglowodany, spożywaj “carbo” tak często, i w takich ilościach, jak występują braki/problemy w diecie.

Jeśli stosujesz “carbo”, jako wsparcie swoich wysiłków treningowych, dostosuj ilość spożywanych węglowodanów/odżywki do utraconej energii, którą chcesz jak najszybciej uzupełnić lub (w przypadku superkompresji) do zaplanowanego niedługo wydarzenia sportowego. 

Tagi

Zbyszko Tarczewski

Twórca i Redaktor Naczelny magazynów: polski - Perfect Body i międzynarodowy - Perfect Body Elite. Autor ponad 350. artykułów z dziedziny fitness, zdrowia, sportów sylwetkowych i siłowych, diety oraz suplementacji. Recenzent wszystkim wydawanych artykułów w ww. magazynach.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button
Close