Artykuły

Witamina B6 – do czego jest nam potrzebna?

Witamina B6 należy do całej klasy witamin B. Jest ich w sumie osiem:

  • B-1 – tiamina
  • B-2 – ryboflawina
  • B-3 – niacyna 
  • B-5 – kwas pantotenowy
  • B-6 – pirydoksyną
  • B-7 – biotyna
  • B-9 – kwas foliowy
  • B-12 – kobalamina

Wszystkie te witaminy zgrupowano w grupę witamin B ze względu na ich wzajemne powiązania związane z oddziaływaniem komórkowym. Podobieństwo budowy chemicznej nie miała tutaj zastosowania.

Wszystkie witaminy z grupy B zaliczamy do witamin rozpuszczalnych w wodzie. Taka ciekawostka: jest jeszcze jedna witamina rozpuszczalna w wodzie – witamina C. Wszystkie zaś inne witaminy rozpuszczają się w tłuszczach. 

To, że witaminy z grupy B są rozpuszczalne w wodzie, jest szczególnie ważna w kontekście nadmiernego ich spożycia. Ich ewentualny nadmiar jest wydalany z naszego organizmu wraz z moczem. Ta sama jednak cecha sprawia jednak, że musimy dbać o ich regularną konsumpcję. 

Rekomendowane spożycie witaminy B-6 ustalono na poziomie:

  • kobiety < 50 lat – 1,3 mg
  • kobiety > 50 lat – 1,5 mg
  • mężczyźni < 50 lat – 1,3 mg
  • mężczyźni > 50 lat – 1,7 mg

Jednak nie możemy bez opamiętania suplementować nadmiernych ilości witaminy B-6.  W jej przypadku bowiem (i dla jeszcze dwóch innych witamin z grupy B) wskazano górną, bezpieczną granicę dziennego spożycia, która wynosi 100 mg dziennie.

Witaminę B-6 możemy w prosty sposób spożywać wraz z naszą dietą.

W tym aspekcie szczególnie cenne są:

  • ciecierzyca
  • wątróbka wołowa
  • tuńczyk
  • łosoś
  • filet z pierś z kurczaka
  • ziemniaki
  • banany
  • wzbogacone o witaminę B-6 płatki śniadaniowe

Witamina B-6 – do czego jest nam potrzebna?

Zawiera cytrynianu magnezu oraz witaminę B6

Wyjątkowa dla kobiet

Suplementacja witaminą B-6 może mieć wpływ na zespól napięcia przedmiesiączkowego, gdyż stosowanie witaminy B6 w dawce 50-100 mg pomagało zmniejszyć objawy fizyczne i psychiczne zespołu napięcia miesiączkowego.

Pozytywne efekty odnotowano również w przypadku bolesności piersi, przy podawaniu kobietom 40 mg witaminy B-6. 

Zmniejsza ryzyko depresji

Dbałość o zapewnienie właściwego poziomu spożycia witaminy B-6, może zmniejszać ryzyko wystąpienia depresji, z powodu tego, że niski poziom we krwi witaminy B-6 jest uznawany za czynnik związany z depresją. Nie może to jednak być wytłumaczeniem, do próby leczenia depresji za pomocą witaminy B-6.

Ciąża

Suplementowanie witaminy B-6 w dawce 75 mg u kobiet w ciąży zmniejszało ryzyko wystąpienia niedokrwistości. 

Nudności

Dla tej samej grupy docelowej ciekawa może być informacja, że połączenie leku przeciwhistaminowego z witaminą B-6 miało wpływ na znaczną redukcję nudności. 

Podsumowanie

Dbając o właściwy poziom spożycia witaminy B-6, musimy pamiętać, że nie mniej ważnym jest uzupełnianie wszystkich witamin z grupy B, gdyż w przypadku niedoborów innych witamin z tej grupy, może zakłócony zostać całościowy obraz wytwarzania energii w komórkach. Tak są one wzajemnie powiązane.

Tagi

ALLNUTRITION

Bez względu czy siłownia jest Twoim drugim domem, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę, marka Allnutrition spełni wszystkie Twoje oczekiwania. Każdy produkt musi być odpowiedzią na konkretne potrzeby klientów.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button
Close