Artykuły

Najlepsze suplementy na lepszy sen

Codzienne tempo życia i otaczające nas stresujące sytuacje często odbijają się na jakości snu. Źle przespane noce wpływają na nasze zdrowie, nastrój, efektywności w pracy i na treningach. Bezsenności często po pewnym czasie zaczyna towarzyszyć spadek odporności, gorsza regeneracja i złe samopoczucie.

Wiele osób w tym momencie zaczyna szukać ratunku w suplementach, które pozwolą na uzyskanie upragnionego wypoczynku. Na szczęście na rynku jest dostępnych coraz więcej substancji, które nie tylko ułatwiają zasypianie, ale pomagają w walce z trudami dnia codziennego. Przyjrzyjmy się niektórym z nich.

GABA

To naturalnie występujący w mózgu związek, który pełni funkcję neuroprzekaźnika. Jego główną rolą jest działanie hamujące. Wpływa on na zmniejszenie aktywności układu nerwowego, czyli blokuje zbędne impulsy, co daje efekt w postaci ograniczenia zbyt wysokiego pobudzenie orgazmu. Dzięki swojemu działaniu GABA przyspiesza zasypianie i wpływa na wydłużenie snu głębokiego. W 2018 przeprowadzono badanie, w którym uczestnicy stosowali przed snem 300 mg GABA, zaobserwowali szybszy czas zasypiania oraz poprawę jakości snu w porównaniu z grupą przyjmującą placebo.

Melatonina

Nazywana jest również hormonem snu. Wytwarzana jest w szyszynce (w mózgu) w chwili zapadnięcia zmroku, przez co sygnalizuje organizmowi porę wypoczynku. Równocześnie jej poziom w organizmie zmniejsza się w momencie ekspozycji na światło. Można powiedzieć, że stanowi pewnego rodzaju sygnał informujący, kiedy należy zapaść w sen, a kiedy jest pora na pobudkę. Melatonina reguluje cykl dobowy, wpływa na skrócenie czasu zasypiania, wydłuża czas i jakość snu.

Tryptofan

To aminokwas egzogenny, który w diecie dostarczany jest wraz z produktami białkowymi, gdyż organizm nie jest w stanie go sam wytworzyć. Bierze on udział w produkcji wcześniej wspomnianej melatoniny oraz serotoniny i 5-HTP. Jego spożycie wpływa na poprawę nastroju, zwiększenie poziomu relaksacji oraz pozwala wspomóc produkcje naturalnej melatoniny. Poprzez walkę ze stresem i produkcję hormonu snu poprawia jakość nocnego wypoczynku.

Magnez

To obok potasu najważniejszy pierwiastek w organizmie. Aktywuje ponad 300 enzymów. Bierze on udział w przewodnictwie nerwowo- mięśniowych i wspomaga pracę mózgu. Uczestniczy w regulacji i aktywności wspomnianego wcześniej neuroprzekaźnika GABA, który wpływa na poprawę jakości snu. Poziom magnezu spada w sytuacjach stresowych, dlatego warto zadbać o odpowiedni poziom tego mikroelementu.

L-teanina

To niebiałkowy aminokwas, który jest idealnym wsparciem dla osób walczących z bezstronnością i chcących poprawić jakość snu. L-theanina ma działanie relaksujące i uspokajające. W 2019 roku przeprowadzono badanie, w którym to uczestnicy przyjmowali 200 mg tego związku godzinę przed snem. Osoby te zaobserwowały poprawę w szybkości zasypiania i głębokości snu w porównaniu z grupą przyjmującą placebo. Jej pozytywne działanie zawdzięczamy przede wszystkim wpływowi na wzrost poziomu neuroprzekaźnika GABA oraz zwiększeniu aktywności fal alfa w mózgu.

Ashwagandha

Adaptogeny to substancje mające wpływ na zwiększenie odporności na stres, a co za tym idzie, poprawiają jakość snu i przyspieszają moment zasypiania. Jednym z najpopularniejszych adaptogenów jest Ashwagandha, która wpływa na obniżenie poziomu hormonu stresu-kortyzolu. Badanie przeprowadzone w 2019 roku wykazało, że osoby przyjmujące przez 8 tygodni ekstrakt z tej rośliny zaobserwowały spadek napięcia i niepokoju oraz kortyzolu, w porównaniu z grupą placebo. Dodatkowo odnotowano poprawę w jakości snu.

Melisa

Napar z melisy to znana już od pokoleń i stosowana w medycynie ludowej metoda walki ze stresem i bezsennością. To naturalne zioło wykazuje działanie uspokajające, wpływa na zmniejszenie napięcia i obniżenie poziomu stresu, czego rezultatem jest łatwiejsze zasypianie. Najczęściej stosowana jest w formie ekstraktu lub herbaty wypijanej przed snem.

Szafran

Głównymi substancjami aktywnymi, mającymi wpływ na zasypianie jest safranal i krocyna. Związki te wpływają na neurotransmitery, w tym na wzrost poziomu serotoniny, czyli hormonu szczęścia. Serotonina odgrywa niezwykle ważną rolę w procesie zasypiania, jak i w poprawie nastroju. Badania wskazują, że szafran może wspomóc walkę z depresją i ułatwia zasypianie.

Chmiel

Zazwyczaj kojarzy nam się z piwem, jednak jego właściwości i zastosowanie jest dużo szersze. W walce ze stresem wykorzystywane są przede wszystkim szyszki chmielu, które wykazują działanie uspokajające i wyciszające. Dodatkowo zaobserwowano, że wpływa na zmniejszenie poziomu lęku oraz działa nasennie.

Niezależnie od tego, czy uprawiamy sport, jaki mamy rodzaj pracy oraz czy prowadzimy aktywny tryb życia, sen jest tak samo ważny dla naszego ciała. Może wpływać na poziom odporności organizmu, a także na aspekty życia codziennego i pracy. Zatem warto już teraz zadbać o jakość nocnej regeneracji, a tym samym dobre samopoczucie każdego dnia.

Tagi

Anna Zięba

Od wielu lat współpracuje z zawodnikami, trenerami. Układam indywidualne plany dietetyczne i treningowe na PoTreningu. Moja specjalizacja to dietetyka, trening i suplementacja.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
Close