Artykuły

3 suplementy, które pomogą przygotować się na jesień

Przyjście jesieni wymusza na organizmie zmianę okołodobowego rytmu wydzielania hormonów. Dodatkowo zmianie ulega dieta, gdyż na rzecz przetworów i mrożonek oraz produktów importowanych z odległych krajów ogranicza się spożycie świeżych owoców i warzyw. Co więcej, zwiększa się zapadalność na choroby infekcyjne. Każdy z tych aspektów jesiennego życia codziennego można obecnie przejść bez większych perturbacji związanych z nastrojem i samopoczuciem fizycznym dzięki preparatom o udowodnionym naukowo działaniu.

Witamina D3

Podstawowym suplementem, którego stosowanie ma szczególne uzasadnienie w miesiącach jesiennych, jest witamina D3. Jej synteza w organizmie wymaga cholesterolu oraz promieni UV. Mniej więcej od września na skutek ograniczenia nasłonecznienia w ciągu dnia dochodzi do zaprzestania wytwarzania tego związku w skórze.

Witamina D pełni rozmaite funkcje w organizmie, ale do najcenniejszych zalicza się modulację metabolizmu wapnia, z którym wiąże się wpływ bezpośredni na kości oraz pośredni na odporność, równowagę hormonalną, czy mózg i nerwy obwodowe.

TERAZ WIĘCEJ WITAMINY D3 2000 W WIĘKSZYM EKONOMICZNYM OPAKOWANIU – 200 CAPS

Niedobory witaminy D mogą przyczynić się do osłabienia odpowiedzi organizmu na infekcje, czy pogłębiać obniżenie nastroju związane z nadchodzącą zimą. Przy diecie, w której brakuje tłustych ryb, warto rozważyć suplementowanie 400 – 2000 IU witaminy D dziennie od września do maja, jednak optymalnym rozwiązaniem jest dostosowanie dawkowania do wyniku badania laboratoryjnego pod kątem stanu odżywienia tym związkiem. Pamiętać należy, aby witaminę D spożywać wraz z posiłkiem zawierającym tłuszcz.

Melatonina

Ograniczenie nasłonecznienia w ciągu dnia wiąże się nie tylko z zaprzestaniem wytwarzania witaminy D przez organizm. Krótszy dzień oznacza często dłuższe przebywanie w ekspozycji na działanie światła niebieskiego pochodzącego z ekranów telewizorów, komputerów i smartfonów, a także białego pochodzącego z coraz popularniejszych żarówek składających się z diod.

Powstaje wtedy ryzyko rozregulowania cyklu okołodobowego wytwarzania hormonów i neuroprzekaźników, w tym melatoniny, która jest jednym z głównych koordynatorów rytmu aktywności dobowej organizmu.

POMAGA RÓWNIEŻ ZMNIEJSZYĆ UCZUCIE STRESU I ZADBAĆ O DOBRĄ JAKOŚĆ SNU

Melatonina wpływa na szybkość zasypiania i jakość snu oraz pełni funkcje antyoksydacyjne. Dawki, które z reguły stosuje się do optymalizacji nocnego odpoczynku to od 0,5 do 5 mg spożywane na około 1 – 2 h przed snem.

Flawonoidy

Grupą związków aktywnych biologicznie, które mogą wspomóc organizm w sezonie jesiennym, są oprócz witaminy D3 i melatoniny również związki flawonoidowe. Mowa tutaj m.in. o rutynie z owoców cytrusowych i gryki, czy epikatechinie z zielonej herbaty i jabłek. Roślinami, które zawierają jednak szczególnie duże dawki flawonoidów i wykazują potencjał we wzmacnianiu odporności człowieka, są czarny bez oraz jeżówka purpurowa

. Ekstrakty właśnie z tych roślin najczęściej spotkać można w preparatach wzmacniających w okresach wzmożonych infekcji. Flawonoidy w nich zawarte mogą obniżać zapadalność na choroby sezonowe, zatem warto rozważyć okresowe ich dołączanie do diety.

Jakub Wiącek

Jakub Wiącek – magister neurobiologii (2019) i licencjonowany dietetyk (2016) z uprawnieniami trenera personalnego (2015) oraz instruktora rekreacji ruchowej i sportów siłowych (2013). Autor wielu artykułów o tematyce popularnonaukowej, szczególnie z zakresu zdrowia, dietetyki i suplementacji. Pasjonat sportów siłowych i zdrowego stylu życia od ponad 10 lat, od początku tej przygody fan forum oraz sklepu SFD. Obecnie doktorant nauk o kulturze fizycznej AWF, do zainteresowań badawczych zalicza neurobiologię, fizjologię i biochemię, a w szczególności zagadnienia związane z funkcjonowaniem układu endokannabinoidowego, zjawiskiem bólu oraz mikroflorą jelitową. Wiedzę uzupełniającą zdobywał na kursach dobrej praktyki w badaniach klinicznych (2019) oraz opieki farmaceutycznej nad pacjentem z bólem (2019)

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button
Close