Artykuły

5 witamin i minerałów, które wspomagają odchudzanie

Czy zdarzały się Tobie sytuacje lub słyszałeś historię, że mimo deficytu energetycznego masa ciała spadała bardzo opornie i towarzyszy temu brak energii, a zmiany wizualne nie były zadowalające? Wiele osób na diecie odchudzającej skupia swoją uwagę tylko na kaloriach i mniejszej ilości jedzenia. Nie przykłada wagi do jakości i wartości zdrowotnej produktów, jakie spożywa oraz tego, czy dostarczają one wszystkich niezbędnych dla zdrowia witamin i składników mineralnych.

O czym trzeba pamiętać?

Na tempo naszej redukcji, towarzyszące temu samopoczucie i na poziom energii ma wpływ wiele czynników w tym dostarczane witaminy oraz składniki mineralne. Dopilnowanie bilansu energetycznego, pokrycie zapotrzebowania na makroskładniki i stawianie na zdrowe i urozmaicone posiłki, może sprawić, że mimo mniejszej ilości kalorii, nasza dieta dostarczy wszystkich niezbędnych składników odżywczych.

Poniżej przedstawiono kilka witamin i składników mineralnych, których niedobory mogą utrudnić cały proces kształtowania sylwetki.

Witamina D3

Witamina D3, czyli cholekalcyferol, jeszcze inaczej zwana witaminą słońca, teoretycznie wytwarzana jest przez organizm. Jednak w Polsce prawie 90% społeczeństwa wykazuje jej znaczny niedobór. Dzieje się tak, gdyż nasza strefa klimatyczna oraz praca w ciągu dnia w pomieszczeniach zamkniętych sprawia, że tylko niewielka ilość promieni słonecznych może dotrzeć do naszej skóry i wpłynąć na naturalną produkcję D3.

WIĘCEJ WITAMINY D3 2000 W WIĘKSZYM EKONOMICZNYM OPAKOWANIU – 200 CAPS

Dlaczego jest ona tak ważna w procesie redukcji masy ciała?

Cholekalcyferol wpływa między innymi na poprawę wrażliwości insulinowej, co szczególnie ważne jest u osób narażonych na cukrzyce lub insulinooporność. Czyli ma wpływ na gospodarkę węglowodanami w organizmie. Dodatkowo jest on zaangażowany w poprawną pracę tarczycy, która jak wiadomo, ma ogromne znaczenie w utrzymaniu prawidłowej masy ciała. Witamina D3 wpływa również korzystnie na poziom leptyny, czyli hormonu, który sygnalizuje organizmowi sytość. Badania wskazują, że niedobór witaminy D3 może wpływać na wolniejsze tempo przemian metabolicznych, oraz problemy z utrzymaniem masy ciała.

Witamina B6

Witamina B6, czyli ryboflawina, należy do grupy związków rozpuszczalnych w wodzie, dostarczamy ją głównie z mięsem, rybami, orzechami i nasionami roślin strączkowych. Jest prekursorem dla ponad 160 enzymów w naszym organizmie, które biorą udział między innymi w metabolizmie aminokwasów z białek, węglowodanów (uczestniczy w glikogenolizie, glukoneogenezie) i tłuszczów. Zaangażowana jest w produkcję dopaminy, noradrenaliny, serotoniny i wpływa na układ nerwowy oraz nasze samopoczucie i poziom energii. Dodatkowo zaangażowana jest w produkcję czerwonych krwinek, a jak wiadomo zła dieta bardzo często może doprowadzić do anemii.

UZUPEŁNIA DIETĘ M.IN. W WITAMINĘ C, D, B6, B12, NIACYNĘ, MIEDŹ, ŻELAZO, CYNK

Witamina B12

Kolejną witaminą z grupy B jest kobalamina, która dostarczana jest głównie z produktami pochodzenia zwierzęcego, czyli z mięsem, rybami, jajkami i nabiałem. Wobec tego na jej niedobór narażone są szczególnie osoby, które przestrzegają diet wegańskich. Ryzyko to dotyczy nawet osób, które mają dietę normokaloryczną i w teorii dostarczają odpowiednią ilość pożywienia.

Witamina ta bierze udział w metabolizmie węglowodanów, a dokładniej zaangażowana jest w proces przemiany cukrów złożonych do glukozy, która stanowi paliwo dla organizmu. Wpływa również na prawidłową pracę mózgu i układu nerwowego, gdyż jest niezbędna do produkcji bardzo ważnych neuroprzekaźników, które odpowiadają między innymi za nasz stan emocjonalny, samopoczucie oraz poziom energii.

Wapń

Wapń to składnik mineralny, który głównie dostarczamy z nabiałem. Zazwyczaj kojarzymy go z budową zdrowych kości i zębów, jednak jest bardzo ważny w procesie redukcji wagi. Badania wskazują, że spożywanie wapnia na poziomie zapotrzebowania jest niezbędne w profilaktyce leczenia otyłości, nadwagi i cukrzycy typu drugiego.

Wapń bierze udział w metabolizmie lipidów oraz wpływa na obniżenie poziomu insuliny we krwi. Dodatkowo jest bardzo ważny w przewodnictwie nerwowym, a jego nieprawidłowy poziom w organizmie może wpływać na występowanie skurczów mięśni, szczególnie w trakcie aktywności fizycznej. 

Żelazo

W czasie redukcji bardzo często można spotkać się z niedoborem żelaza. Jest to głównie związane ze zbyt niskim spożyciem produktów bogatych w ten pierwiastek lub nieodpowiednim komponowanie posiłków, które utrudnia przyswajanie tego składnika.

Żelazo jest zaangażowane w produkcję krwinek czerwonych, które są odpowiedzialne za transport tlenu do tkanek. Dodatkowo bierze udział w metabolizmie cholesterolu oraz wspomaga pracę wątroby, a dokładniej detoksykację szkodliwych substancji.

Na zakończenie 

Powyżej wymieniliśmy związki, które mają bardzo duży wpływ na tempo odchudzania, poziom energii oraz nasze samopoczucie. Jednak tak naprawdę każda witamina i składnik mineralny jest zaangażowany w proces utraty wagi. Jeśli chcesz, aby dieta odchudzająca przebiegała sprawnie, warto zadbać o podstawowe zasady zdrowego odżywiania.

Po pierwsze musi być dobrany odpowiedni deficyt energetyczny. Im dieta ma mniej kalorii, tym mniej produktów spożywamy i mamy większe prawdopodobieństwo wystąpienia niedoborów. Im bardziej restrykcyjna dieta, tym większą wagę musimy skupić na jakościowym doborze produktów.

Jeśli wiemy, że jadłospis może mieć pewne niedociągnięcia, warto włączyć suplementy diety a dokładniej kompleksy witaminowo mineralne, które zapobiegną ewentualnym niedoborom. W okresie jesienno-zimowym również warto zainwestować w witaminę D3, która należy do nielicznych produktów, jakie są rekomendowane do stosowania w formie suplementu przez Instytut Żywności i Żywienia. Komponując jadłospis oraz suplementacje, swoją uwagę powinniśmy kierować nie tylko na te witaminy, które mogą przyspieszyć cały proces spadku wagi, lecz na ogólną dbałość o zdrową i zbilansowaną dietę.

Tagi

Anna Zięba

Od wielu lat współpracuje z zawodnikami, trenerami. Układam indywidualne plany dietetyczne i treningowe na PoTreningu. Moja specjalizacja to dietetyka, trening i suplementacja.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button
Close