Artykuły

ACAI dawkowanie i właściwości

Jagody acai zyskały rozpoznawalność jako superowoce o potencjale wspomagającym utratę masy ciała, hamującym starzenie, czy chroniącym przed niektórymi chorobami. Mają duże znaczenie ekonomiczne, gdyż eksportowane są ze Środkowej i Południowej Ameryki pod różnymi postaciami na niemal cały Świat. Wykorzystywane mogą być nie tylko kulinarnie, ale również pod postacią suplementów diety, napojów i innych.

Czym są jagody acai?

Jagody acai to owoce roślin najczęściej 2 gatunków: Euterpe oleracea i E. precatoria, chociaż łącznie jest ich około 28. Porastają regiony dorzecza Amazonki, gdzie mają wieloletnią tradycję zastosowania i stanowią ważne źródło substancji odżywczych w diecie. Jagody rosną na palmach sięgających nawet 20 m wysokości i najłatwiej je spotkać na południe od równika, na terenach m.in. Brazylii, Gujany i Wenezueli. Mają fioletowe zabarwienie i średnicę do około 13 mm.

Egzotyczne owoce acai oraz inne części rośliny Euterpe w tradycyjnej medycynie ludowej wykorzystywane były do leczenia szerokiego spektrum schorzeń. Łodygi miały pomagać w łagodzeniu bólów mięśni, czy objawów po ukąszeniu przez węża, natomiast liście stosowane były na bóle w klatce piersiowej.

Z nasion wytwarzano olej, który działał przeciwbiegunkowo, a korzenie wykorzystywano do hamowania stanów zapalnych, łagodzenia bólu, czy problemów skórnych, a także wspierania organizmu podczas przechodzenia malarii. Duże znaczenie oczywiście miała też pulpa owoców, jednak głównie kulinarne.

Jakie właściwości mają jagody acai?

Warte uwagi są zarówno walory smakowe, jak i właściwości zdrowotne owoców jagód acai. Obecnie bardzo łatwo dostępne są w wielu sklepach spożywczych oraz z suplementami diety. Przeważnie można je zakupić w postaci suszonej, liofilizowanej, a także jako ekstrakty w kapsułkach lub tabletkach. Często pojawiają się jako dodatek w różnego rodzaju sokach i napojach, w tym energetyzujących. Owoce poza smakiem słyną z bardzo wysokiego potencjału antyoksydacyjnego, który wykazany został w wielu badaniach naukowych. Ma to związek z obecnością głównie antocyjanów oraz flawonoidów, które sprzyjają m.in. kardio- i neuroprotekcji.

Jak stosować jagody acai?

Jagody acai dodawać można w postaci suszonej lub liofilizowanej do słodkich potraw oraz deserów, a także smoothie i soków. Szukając bardziej skoncentrowanej dawki antyoksydantów, powinno się sięgnąć po suplementy zawierające ekstrakt z tych owoców.

Nie określono dotychczas zalecanych dawek do stosowania w konkretnych potrzebach zdrowotnych, jednak dostępne na rynku są preparaty zawierające najczęściej do 500 mg ekstraktu na kapsułkę / tabletkę. W zależności od masy ciała i ogólnej kompozycji diety oraz stanu zdrowia producenci zalecają spożycie 1 – 2 kapsułek dziennie.

Tagi

Jakub Wiącek

Jakub Wiącek – magister neurobiologii (2019) i licencjonowany dietetyk (2016) z uprawnieniami trenera personalnego (2015) oraz instruktora rekreacji ruchowej i sportów siłowych (2013). Autor wielu artykułów o tematyce popularnonaukowej, szczególnie z zakresu zdrowia, dietetyki i suplementacji. Pasjonat sportów siłowych i zdrowego stylu życia od ponad 10 lat, od początku tej przygody fan forum oraz sklepu SFD. Obecnie doktorant nauk o kulturze fizycznej AWF, do zainteresowań badawczych zalicza neurobiologię, fizjologię i biochemię, a w szczególności zagadnienia związane z funkcjonowaniem układu endokannabinoidowego, zjawiskiem bólu oraz mikroflorą jelitową. Wiedzę uzupełniającą zdobywał na kursach dobrej praktyki w badaniach klinicznych (2019) oraz opieki farmaceutycznej nad pacjentem z bólem (2019)

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
Close