Arginina działanie i dawkowanie

Arginina jest jednym z aminokwasów, których organizm potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania. Podobnie jak inne aminokwasy, arginina odgrywa rolę w budowie białek, które organizm wykorzystuje do budowy mięśni i odbudowy tkanek. 

Co to jest arginina?

Oprócz budowania białek, arginina jest niezbędna do produkcji tlenku azotu. Tlenek azotu wpływa na rozszerzanie naczyń krwionośnych. Dzięki temu poprawia  krążenie krwi i reguluje ciśnienie krwi. Aminokwas ten, jest podstawowym składnikiem tzw. przedtreningówek pompujących.

Chociaż na co dzień dostarczamy argininę wraz z wieloma produktami spożywczymi, czasami zapotrzebowanie na nią może przekraczać zdolność organizmu do jej produkcji lub konsumpcji z żywności. Dotyczy to często osób starszych, a także osób z pewnymi schorzeniami, osób które odniosły poważne urazy, a także intensywnie trenujących sportowców. W takich sytuacjach warto wspomóc się dodatkowo suplementacją.

Korzyści płynące z suplementacji argininą

Arginina ma dwa główne działania: zwiększa produkcję tlenku azotu i bierze udział w budowie białek. Działania te sprawiają, że arginina wywiera szereg korzyści, poczynając od zdrowia serca, przez pomoc w budowaniu mięśni, po gojenie się ran i wzrost płodności u mężczyzn.

Oto przykłady korzyści i zastosowań argininy potwierdzone badaniami:

  • obniżenie wysokiego ciśnienia krwi
  • korekcja wrodzonych wad syntezy mocznika
  • leczenie chorób serca
  • leczenie zaburzeń erekcji
  • łagodzenie stanów zapalnych przewodu pokarmowego
  • kontrolowanie poziomu cukru we krwi u osób z cukrzycą
  • przyspieszenie regeneracji potreningowej
  • zwiększenie efektu pompy mięśniowej
  • wsparcie układu odpornościowego

Dawkowanie i sposób przyjmowania 

Dawki argininy różnią się w zależności od tego, w jakim celu ją przyjmujemy. Na przykład, w badaniach oceniających wpływ argininy na ciśnienie krwi stosowano dawki rzędu 6-30 g dziennie przez 2-24 tygodnie.

Badania wykazały, że u osób z zaburzeniami erekcji, dobre wyniki daje suplementacja  na poziomie 1,5-5 g argininy dziennie.

W leczeniu stanu przedrzucawkowego (  (preeklampsja)  dawka zazwyczaj wynosi 3-4 g dziennie przez okres do 12 tygodni lub do porodu pod nadzorem lekarza. 

Dawka zalecana w celu wsparcia efektów treningowych i przyspieszenia regeneracji to 3-8 g na dobę. Najczęściej zaleca się przyjmować argininę do 30 minut przed treningiem. Suplementacja powinna być cykliczna i trwać 8-12 tygodni. Najlepsze efekty osiągniemy łącząc argininę z cytruliną.

Chociaż w badaniach i warunkach klinicznych często stosuje się wysokie dawki, standardowo zaleca się, aby dzienne dawkowanie argininy było utrzymywane na poziomie do 10 g dziennie.

Co warto zapamiętać?

Zalecana dawka argininy dla zwiększenia efektów treningowych wynosi 3-8 g. Argininę warto suplementować wraz z cytruliną. Oba suplementy przyjmujemy około 30 minut przed treningiem.

Udostępnij znajomym...Share on Facebook
Facebook
0
0

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *