Artykuły

Bakopa drobnolistna – właściwości i dawkowanie

Bakopa drobnolistna znana również jako brahmi (Bacopa monnieri) jest rośliną występującą na wilgotnych i bagnistych obszarach Azji Południowej. Najbardziej znana była w Indiach, gdzie była uznaną rośliną, wykorzystywaną w tradycyjnej medycynie ajurwedyjskiej, Tradycyjnie wykorzystywano ją do wspierania leczenia dolegliwości związanych z pamięcią, lękami i depresją. O tym czy słusznie, przeczytacie w tym artykule.

Bakopę zaliczamy do adaptogenów oraz nootropów. 

W największym przypomnieniu: 

  • adaptogeny to substancje pozwalające naszemu organizmowi lepiej radzić sobie ze stresem,
  • nootropy to klasa zarówno leków, jak i suplementów, która ma za zadanie wspieranie działania naszego mózgu, pozwalając mu pracować bardziej efektywnie. 

Po co mi bakopa – właściwości?

Tradycyjne metody leczenia stosowane na całym świecie od niepamiętnych czasów, w przypadku bardzo wielu roślin, znajdują potwierdzenie przy wykorzystaniu nowoczesnych technik badawczych i dzięki temu mogą wspierać współczesną medycynę opartą głównie na związkach wytwarzanych sztucznie przez człowieka. Nie inaczej jest w przypadku bakopy. 

Przyjrzyjmy się zatem bliżej temu, jak bakopa może wspomóc działanie naszego organizmu.

Bakopa – nootrop

W obecnej medycynie bakopa znajduje największe zastosowanie w przypadku osób pragnących poprawić swoją pamięć. Efekt ten występuje zarówno u osób zdrowych, których praca/nauka wymaga większego zaangażowania zdolności intelektualnych, jak i u osób z zaburzeniami funkcji poznawczych. 

W tym aspekcie bardzo często obserwuje się zdolność bakopy do wspierania tempa przetwarzania informacji, skrócenia czasu reakcji, oraz wspomagania procesów zapamiętywania – zarówno krótkotrwałego, jak i długotrwałego. Może również pomóc dłużej utrzymać skupienie/uwagę na wybranym w zadaniu. 

Zatem najbardziej na efekcie nootropowym zyskają studenci, uczniowie, jak i wszyscy, którzy pracują z ponadprzeciętnym “wykorzystaniem mózgu”.

Bakopa – lęk, depresja

Bakopa może łagodzić stany lękowe oraz oddziaływać w sposób przeciwdepresyjny. Nie jest to może olbrzymi wpływ, jednak zauważalny w badaniach.

Bakopa – antyutleniacz

Bakopa zawiera charakterystyczne dla niej związki aktywne nazywane bakozydami. Należą one do grupy przeciwutleniaczy, czyli pomagają walczyć naszemu organizmowi z nadmiarem wolnych rodników. 

To zastosowanie może również być wykorzystywane przy nadmiarze treningów generujących duże i częste uszkodzenia mięśni. Stosowanie bakopy w takim celu może wspomóc szybszą regenerację potreningową. 

Bakopa – stan zapalny

Wiele substancji, które są przeciwutleniaczami, wykazuje również działanie pomagające łagodzić stany zapalne występujące w organizmie. Podobnie jest również w przypadku bakopy. Ten postulat wymaga jeszcze większej ilości badań, potwierdzających tę właściwość u ludzi, gdyż do tej pory obserwowano taką reakcję w przypadku zwierząt.

Bakopa – ciśnienie krwi

Podobnie, jak w przypadku oddziaływania bakopy na możliwe zmniejszenie stanów zapalnych, jest w przypadku potencjalnego działania bakopy na obniżenie ciśnienia krwi. Do tej pory wykazano takie działanie to w badaniach na zwierzętach. Nie ma jednak potwierdzenia tej właściwości w badaniach na ludziach – potrzeba zatem kolejnych badań w tej materii. 

Bakopa – kortyzol

Jednym z oddziaływań bakopy, które jest szybko odczuwalne, może być zmniejszenie poziomu kortyzolu, czyli hormonu katabolicznego, hormon stresu.

Bakopa – sen

Właściwości adaptogenne i relaksacyjne bakopy mogą wspierać również zdrowy sen. Następuje tutaj jednak pewna polaryzacja opinii osób stosujących. Warto więc sprawdzić na sobie działanie bakopy w tym aspekcie.

Dawkowanie

Większość oddziaływań bakopy na organizm ludzki nie jest zbliżone do na przykład takiego, jak odczuwamy po spożyciu kofeiny. W przypadku kofeiny wiemy, że po około 20-30 minutach od przyjęcia, większość z nas poczuje przypływ energii, która swój szczyt będzie miała około godziny od spożycia. 

Aby odczuć działanie bakopy, należy uzbroić się w cierpliwość (wyjątek – kortyzol). Większość postulowanych zalet obserwuje się bowiem dopiero po upływie 4-6 tygodni, od rozpoczęcia suplementacji. Jest to o tyle ważna informacja, gdyż część osób stosujących bakopę chce widzieć rezultaty natychmiast. Tak się nie dzieje!

W badaniach najczęściej wykorzystuje się dawki rzędu 300-600 mg dziennie. W badaniach najczęściej wykorzystuje się ekstrakt z rośliny, a nie na przykład susz. Z reguły określa się również ilość substancji aktywnej, przypomnę bakozydy. Powinno ich być mniej więcej 50% samego ekstraktu.

Bezpieczeństwo

Należy zachować ostrożność suplementując bakopę na pusty żołądek. W takim przypadku mogą pojawić się dolegliwości ze strony układu pokarmowego na przykład: nudności, wzdęcia, biegunka. 

Warto nadmienić i sprawdzić reakcje swojego organizmu, że po spożyciu bakopa może powodować stan bardzo dużego zrelaksowania. W przypadku osób wrażliwych na ten efekt, zamiast pozytywnego przepływu energii, mogą one odczuć rozleniwienie. Wtedy, jeśli pragniesz wykorzystywać pełen pakiet korzyści, który może z sobą nieść suplementacja bakopą, możesz spróbować połączyć ją z na przykład kofeiną. Uważnie obserwuj jednak ponownie reakcje swojego organizmu i zaczynaj od jak najmniejszych dawek.

Tagi

Zbyszko Tarczewski

Twórca i Redaktor Naczelny magazynów: polski - Perfect Body i międzynarodowy - Perfect Body Elite. Autor ponad 350. artykułów z dziedziny fitness, zdrowia, sportów sylwetkowych i siłowych, diety oraz suplementacji. Recenzent wszystkim wydawanych artykułów w ww. magazynach.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button
Close