Artykuły

Beta-alanina – kiedy brać i jak stosować?

Beta-alanina jest ostatnio niezwykle popularnym suplementem wśród osób aktywnych. Wyniki badań naukowych potwierdzają, że beta-alanina wpływa na poprawę ogólnego stanu zdrowia oraz efektywność treningów. Wraz z kreatyną należy do najchętniej stosowanych suplementów w sportach sylwetkowych, siłowych i wytrzymałościowych.

W tym artykule dowiesz się, ile i kiedy przyjmować beta-alaninę. Podpowiadamy również, czy warto łączyć ją z innymi suplementami.

Jak dawkować beta-alaninę?

Standardowa zalecana dawka beta-alaniny wynosi 3–6 g dziennie. Warto wiedzieć, że beta-alanina należy do grupy suplementów, które należy stosować codziennie.

Warto zauważyć, że spożywanie beta-alaniny z posiłkiem może być bardziej skuteczne, gdyż przyczynia się do większego podniesienia poziomu karnozyny. Karnozyna sprzyja  mniejszemu  gromadzeniu kwasu mlekowego w mięśniach.

beta alanina działanie

Suplement ten stosujemy w cyklach 8-12 tygodniowych. Dawkę dzienna warto dzielić na 2 lub 3 równe porcje.

Pora przyjmowania nie ma szczególnego znaczenia.

Bezpieczeństwo i skutki uboczne

Przyjmowanie dużych ilości beta-alaniny może powodować parestezje, czyli uczucie zwykle określane, jako „mrowienie skóry”. Zazwyczaj odczuwane jest na twarzy, szyi oraz rękach i dłoniach. Intensywność tego charakterystycznego mrowienia wzrasta wraz z wielkością dawki. Efekt ten trwa do kilka minut po przyjęciu suplementu. Parestezja nie jest szkodliwa w jakikolwiek sposób i moja po kilku dniach stosowania.

Z czym łączyć beta-alaninę?

Beta-alanina dla osiągnięcia lepszych efektów treningowych jest często łączona z innymi suplementami.

Kreatyna

Kreatyna pomaga w ćwiczeniach o wysokiej intensywności poprzez zwiększenie dostępności ATP (nośnik energii). Wykazano, że połączenie suplementacji kreatyny i beta-alaniny wpływa korzystnie na wydajność ćwiczeń, siłę i masę mięśniową. Stosowanie beta alaniny wraz z kreatyną, pozwala trenować ciężej i wydajniej. Jest to najczęściej polecane zestawienie w tzw. cyklach na masę mięśniową.

Przedtreningówki

Beta-alanina jest fundamentem modnych stacków przedtreningowych. Występuje tam w połączeniu z argininą, cytruliną oraz innymi ergogenikami. 

Co warto zapamiętać?

Zalecana dawka beta-alaniny na dzień wynosi 3-6 g. Dzienną dawkę warto dzielić na 2-3 mniejsze porcje. Beta-alaninę przyjmujemy każdego dnia, także w dni nietreningowe.

Suplement, z którym warto połączyć beta-alaninę dla jeszcze lepszych efektów, to kreatyna.

Źródła:

  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21847611/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23439427/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4501114/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22358258/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4501114/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23668760/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17194255/
  • https://journals.lww.com/acsm-msse/Fulltext/2003/05001/EFFECT_OF_COMBINED_BETA_ALANINE_AND_CREATINE.1206.aspx
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17136944/
Tags

ALLNUTRITION

Bez względu czy siłownia jest Twoim drugim domem, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę, marka Allnutrition spełni wszystkie Twoje oczekiwania. Każdy produkt musi być odpowiedzią na konkretne potrzeby klientów.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj również
Zamknij
Back to top button
Close