Artykuły

Białko sojowe czy serwatkowe?

Białko w diecie uzupełniać można na szereg sposobów. Poza źródłami stricte spożywczymi istnieje wiele różnych rodzajów preparatów proteinowych do suplementowania jadłospisów. Z reguły wszystkie cechują się dobrą strawnością i przyswajalnością zawartych w nich aminokwasów. Zależnie od tego, w jakim celu stosowana jest odżywka białkowa, niektóre rodzaje mogą jednak wykazywać pewną przewagę względem innych.

Charakterystyka białek sojowych

Spośród roślinnych źródeł białka soja wydaje się mieć szczególne znaczenie. Produkowanie jej jest procesem o wysokiej wydajności, a lista sposobów na jej wykorzystanie przetwórcze wydaje się nie mieć końca. Sposobem na pozyskanie z niej jak największej ilości białka jest proces izolacji z odtłuszczonych płatków sojowych.

Dzięki niemu produkty z białkami sojowymi zawierają nawet 80 g białka na 100 g suchej masy i niecałe 2 g tłuszczu i 6 g węglowodanów. Jedna porcja dostarcza średnio około 100 kcal i dawkę aminokwasów niezbędnych, które potrzebne są do pobudzania syntezy białek mięśniowych oraz innych aktywności biologicznych w organizmie.

Charakterystyka białek serwatkowych

Białko serwatkowe należy do białek mlecznych, a najlepiej znane jest w kręgach osób związanych ze sportem. Charakteryzuje się szczególnie wysoką zawartością cennych dla mięśni i całego organizmu aminokwasów niezbędnych, czyli substancji budulcowych, które pełnią jednak również liczne funkcje regulacyjne. Białka serwatkowe przeważnie spotyka się pod postaciami koncentratu lub izolatu, które powstają po wydzieleniu kazeiny z mleka.

Najwyższej jakości koncentrat białka serwatkowego

Metoda produkcji pierwszego z tych dwóch pozwala na uzyskanie około 70 – 78 g białka / 100 g produktu. Izolaty z kolei zawierają średnio około 85 g białka / 100 g i tym samym mniej tłuszczu i węglowodanów, ilości te to odpowiednio: 2 – 3 g i 6 – 16 g dla koncentratów oraz 2 – 3 g i 2 – 3 g dla izolatów. Izolaty białek serwatkowych dostarczają podobnych do izolatów białek sojowych ilości substancji energetycznych. Na porcję przypada tu około 100 – 110 kcal. Niewiele więcej, bo około 120 kcal, dostarczają koncentraty białek serwatkowych.

Porównanie białek sojowych i serwatkowych

Zarówno roślinne, jak i odzwierzęce preparaty białkowe mogą wzbogacić dietę. Produkty te są łatwostrawne i organizm bez większych problemów może wykorzystywać zawarte w nich aminokwasy. Powszechnie przyjmuje się jednak, że białka mleczne zawierają więcej aminokwasów niezbędnych, niż izolaty sojowe.

PEŁNOWARTOŚCIOWE BIAŁKO ROŚLINNE

O ile dla osoby, która większość swojego zapotrzebowania na białko pokrywa spożywając produkty odzwierzęce (np. jaja i mięsa) może to nie mieć dużego znaczenia, tak dla osoby, która jest na rygorystycznej diecie roślinnej, cenniejsze mogą okazać się proteiny ze źródeł niewegańskich. Białka sojowe z pewnością będą lepszym wyborem niż serwatkowe, dla osób zmagających się z alergią na białka mleka, czy niską tolerancją nawet małych dawek laktozy. Zarówno jeden, jak i drugi rodzaj suplementów białkowych spożywać można pod postacią wygodnych i gotowych do zabrania wszędzie szejków, a także dodawać je można do dań na słodko (np. omletów, owsianek).

Jakub Wiącek

Jakub Wiącek – magister neurobiologii (2019) i licencjonowany dietetyk (2016) z uprawnieniami trenera personalnego (2015) oraz instruktora rekreacji ruchowej i sportów siłowych (2013). Autor wielu artykułów o tematyce popularnonaukowej, szczególnie z zakresu zdrowia, dietetyki i suplementacji. Pasjonat sportów siłowych i zdrowego stylu życia od ponad 10 lat, od początku tej przygody fan forum oraz sklepu SFD. Obecnie doktorant nauk o kulturze fizycznej AWF, do zainteresowań badawczych zalicza neurobiologię, fizjologię i biochemię, a w szczególności zagadnienia związane z funkcjonowaniem układu endokannabinoidowego, zjawiskiem bólu oraz mikroflorą jelitową. Wiedzę uzupełniającą zdobywał na kursach dobrej praktyki w badaniach klinicznych (2019) oraz opieki farmaceutycznej nad pacjentem z bólem (2019)

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również
Zamknij
Back to top button
Close