Artykuły

Co daje plank? Poznaj efekty ćwiczenia deski

Deska to jedno z najbardziej rozpoznawalnych ćwiczeń izometrycznych, które znalazło swoje miejsce w planach treningowych niemal wszystkich trenujących osób. Ćwiczenie zyskało na popularności dzięki propagatorom treningu domowego dla kobiet i było polecane jako doskonały sposób na płaski brzuch. Samo ćwiczenie nie tylko ma na celu uzyskanie wymarzonego kaloryfera, ale również ma wiele właściwości funkcjonalnych, które szerzej opisane zostały w tekście. Czym jest zatem plank? Co daje nam wykonywanie deski? Jakie korzyści przynosi? Odpowiedź znajdziesz poniżej.

Plank – co to za ćwiczenie?

Plank to w wolnym tłumaczeniu na język polski „deska” — ćwiczenie izometryczne, które skupia napięcie mięśniowe na mięśniach środka, tzw. core. Podczas ćwiczenia pracującymi mięśniami są głównie mięśnie głębokie, skośne i proste brzucha, ale w ćwiczeniu bierze udział niemal całe ciało. Wszystko za sprawą specyficznej pozycji, którą przyjmujemy I która wymaga od nas, aby ciało było podparte jedynie na palcach stóp i przedramionach.

Tutaj zaczyna się cała magia ćwiczenia, gdyż naszym zadaniem jest utrzymanie prawidłowej pozycji ciała ustawionej w jej naturalnych płaszczyznach. Proste? Niekoniecznie! Osoby o bardzo słabej kondycji fizycznej, które mają problem z core, będą miały trudności z przyjęciem prawidłowej pozycji. Zauważymy wtedy tendencję do nadrabiania ruchu pośladkami poprzez ich wypchnięcie w górę lub obniżenie poniżej prawidłowego poziomu.

O tym, jak prawidłowo powinien wyglądać plank, jakie najczęściej popełniane są błędy, opowiadają nasi specjaliści na kanale SFD PRO.

Plank — jakie mięśnie wzmacnia?

Deska jest jednym z najlepszych ćwiczeń na tzw. gorset mięśniowy. Oddziałuje praktycznie na wszystkie grupy mięśni brzucha. Wzmacnia warstwę głęboką (mięśnie poprzeczne brzucha) i powierzchowną jednocześnie (najbardziej widoczny mięsień prosty brzucha, mięśnie skośne zewnętrzne i wewnętrzne).

Plank odpowiada również za sprawność pozostałych mięśni posturalnych, uruchamiając pośladki i mięśnie głębokie grzbietu. Wzmocnienie gorsetu mięśniowego ma kluczowe znaczenie m.in. w generowaniu siły mięśniowej podczas treningu, jak i zabezpieczenia postawy ciała, stabilności kręgosłupa. Oczywiście wiele innych grup mięśniowych również musi być włączone do pracy, aby ciało było utrzymywane w stabilnej pozycji.

Jakie efekty daje ćwiczenie deski?

Przede wszystkim deska jest ćwiczeniem funkcjonalnym. Jej regularne wykonywanie pozwala na wzmocnienie mięśni głębokich, co z kolei pozwala na generowanie ich większej siły i napięcia. Bardziej sprawne mięśnie głębokie to większe bezpieczeństwo dla kolumny kręgosłupa.

Mięśnie głębokie odpowiadają za stabilizację kręgosłupa, ale również są łącznikiem przenoszenia siły z kończyn dolnych do górnych partii ciała.

Sygnał napięciowy, który łączy poszczególne grupy mięśniowe naszego ciała, jest dużo efektywniejszy, gdy mamy silne i sprawne mięśnie środka. Pisząc wprost, chcesz wyciskać więcej na ławie — wykonuj deskę. Pozwoli Ci to wykorzystać nogi do wygenerowania większej siły podczas wyciskania. Analogicznie będzie w przypadku wszystkich bojów.

SKUTECZNY SPALACZ TŁUSZCZU – BEZ STYMULANTÓW

Co jeszcze osiągniemy, wykonując regularne planki?

Mocniejsze mięśnie brzucha — deska nie tylko angażuje mięśnie głębokie, ale również podstawowe mięśnie brzucha, jak prosty i skośne.

Pozbycie się bólu pleców — czasem słabe mięśnie brzucha, jak i mięśnie core, powodują bóle grzbietu. Deska pozwoli Ci się ich pozbyć. Oczywiście pod warunkiem, że będziesz również regularnie rozciągać przykurczone grupy mięśniowe.

Poprawa równowagi — plank doskonale nadaje się także jako element treningu ukierunkowanego na możliwości motoryczne. Deskę można wykonywać w różnych wariantach z utrudnieniami (np. uniesienie ręki lub nogi podczas wykonywania ćwiczenia), które wpływają na poprawę balansu ciała.

Ochrona przed kontuzją — silne mięśnie środka, jak i silne mięśnie brzucha będą chronić plecy przed kontuzjami.

Wsparcie dla metabolizmu — plank, jak każdy inny wysiłek, który wymaga naszej intensywnej pracy, doskonale będzie podtrzymywał aktywność metaboliczną.

Poprawa humoru i wyglądu sylwetki — regularny wysiłek będzie poprawiał Twoje samopoczucie i podnosił poziom samooceny. Twój brzuch powinien zrobić się bardziej płaski, smukły, a skóra na nim jędrniejsza.

O czym należy pamiętać?

  • Plank jest ćwiczeniem funkcjonalnym z grupy ćwiczeń izometrycznych.
  • Regularne wykonywanie deski wzmacnia brzuch i przyspiesza redukcję tłuszczu.
  • W przypadku problemów z plecami plank pomoże Ci uwolnić się od bólu.

ALLNUTRITION

Bez względu czy siłownia jest Twoim drugim domem, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę, marka Allnutrition spełni wszystkie Twoje oczekiwania. Każdy produkt musi być odpowiedzią na konkretne potrzeby klientów.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button
Close