Artykuły

Co jest dobre na wzmocnienie paznokci?

Gładkie i twarde oraz jednolite w swym wyglądzie paznokcie mogą stanowić pewnego rodzaju wyznacznik stanu odżywienia i zdrowia. Po paznokciach widać między innymi znaki niedoborów żywieniowych, czy też zaburzeń funkcjonowania organów wewnętrznych. Dbając o zróżnicowanie diety oraz bogactwo substancji odżywczych w niej, na przykład poprzez suplementację, można z czasem nie tylko wzmocnić paznokcie, tak aby wyglądały lepiej, ale również zabezpieczyć je przed uszkodzeniami.

Z czego zbudowane są paznokcie?

Wytwarzanie paznokci jest efektem różnicowania komórek nabłonkowych skóry na palcach kończyn. W podobnym procesie powstają m.in. włosy. Zarówno paznokcie, jak i włosy powstają z komórek, które mają pewnego rodzaju „oprogramowanie”, które decyduje, jaką formę przybiorą ostatecznie. Tkanki twarde, takie jak paznokcie czy zęby, składają się ze specyficznych form keratyny.

Są to białka, które budowane są przeważnie przez lizynę, histydynę i argininę. Ta sama grupa białek odpowiada m.in. za powstawanie rogów u zwierząt kopytnych, czy pierza u ptaków. Wysokie zagęszczenie keratyny daje tkanki o wyjątkowej twardości i wytrzymałości mechanicznej. Poza tym, że mocne paznokcie wyglądają estetycznie, to pamiętać jeszcze należy, że stanowią one narzędzie przy wykonywaniu różnych czynności manualnych, a także uczestniczą w odbieraniu bodźców z zewnątrz.

Jak dieta wpływa na paznokcie?

Bardzo ważnym elementem diety, który przekłada się na stan nie tylko paznokci, ale również wszystkich tkanek w organizmie, jest białko. Zarówno aminokwasy, które budują keratynę, jak i całe białka, takie jak kolagen, dostępne są w produktach spożywczych bogatobiałkowych.

Do najlepszych źródeł związków budulcowych z tej kategorii substancji odżywczych zalicza się mięsa, podroby, wywary kostne (i żelatynę), ryby (najlepiej z ościami), czy nabiał oraz warzywa strączkowe i jaja. Łatwo też jest zaspokoić zapotrzebowanie na aminokwasy i kolagen poprzez konsumpcję preparatów białkowych (np. mlecznych, sojowych), czy kolagenowych, które charakteryzują się bardzo dobrą przyswajalnością.

Kolejnym czynnikiem dietetycznym, który może mieć udział we wzmacnianiu paznokci, jest cynk. Współwystępuje on wraz z keratyną w komórkach nabłonkowych skóry. Jest istotnym regulatorem wielu przemian enzymatycznych w organizmie, w tym tych związanych z syntezą białek, podziałem komórek, czy wzrostem tkanek, takich jak paznokcie.

Wraz z białkami i cynkiem kondycję tkanek twardych w organizmie kształtują również pewne związki małocząsteczkowe. Wymienia się tutaj m.in. biotynę, czyli witaminę B7, czy siarkę organiczną, czyli MSM. Uczestniczą one w regulacji biochemicznych przemian prowadzących do syntezy keratyny w organizmie.

AŻ 5MG BIOTYNY W KAŻDEJ KAPSUŁCE

Jak unikać zagrożeń dla paznokci?

Poza tym, że na wzmocnienie paznokci dobra jest dieta, to nie można tutaj jeszcze zapominać o unikaniu zagrożeń zewnętrznych. Do takich zaliczyć można ekspozycję na działanie silnych detergentów chemicznych bez rękawiczek, czy też chroniczne przyklejanie, odklejanie, malowanie i zmywanie ozdób paznokci.

Jakub Wiącek

Jakub Wiącek – magister neurobiologii (2019) i licencjonowany dietetyk (2016) z uprawnieniami trenera personalnego (2015) oraz instruktora rekreacji ruchowej i sportów siłowych (2013). Autor wielu artykułów o tematyce popularnonaukowej, szczególnie z zakresu zdrowia, dietetyki i suplementacji. Pasjonat sportów siłowych i zdrowego stylu życia od ponad 10 lat, od początku tej przygody fan forum oraz sklepu SFD. Obecnie doktorant nauk o kulturze fizycznej AWF, do zainteresowań badawczych zalicza neurobiologię, fizjologię i biochemię, a w szczególności zagadnienia związane z funkcjonowaniem układu endokannabinoidowego, zjawiskiem bólu oraz mikroflorą jelitową. Wiedzę uzupełniającą zdobywał na kursach dobrej praktyki w badaniach klinicznych (2019) oraz opieki farmaceutycznej nad pacjentem z bólem (2019)

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button
Close