Artykuły

Co to jest carbo? Kiedy stosować odżywkę węglowodanową?

Węglowodany stanowią główne źródło energii dla znakomitej większości sportowego społeczeństwa. Warto jednak wiedzieć, że służą one nie tylko do zaopatrywania organizmu w kalorie. W celu uproszczenia procesu komponowania diety pod kątem wysokości podaży węglowodanów u sportowców oraz osób aktywnych rekreacyjnie do obrotu na rynku suplementów diety wprowadzono odżywki węglowodanowe zwane carbo.

Czym jest carbo?

Produkty carbo swoją nazwę zawdzięczają anglojęzycznemu określeniu węglowodanów, czyli carbohydrates. Carbo to proszek, z reguły dostępny w wielu wariantach smakowych, który składa się z jednego lub więcej źródeł tak zwanych „węgli”. Najczęściej pojawiającymi się frakcjami węglowodanowymi w tego typu preparatach są skrobia oraz dekstroza, czyli odpowiednio węglowodany złożone oraz proste. Mieszanka taka pozwala na stopniowe uwalnianie glukozy we krwi, gdyż skrobia, w odróżnieniu od zwykłego cukru stołowego, charakteryzuje się inną kinetyką wchłaniania.

Po co carbo w diecie?

Wiele osób nietraktujących sportu zawodowo uważa, że skoro produkty wysokoprzetworzone, takie jak słodycze, czy słone przekąski, zawierają duże ilości węglowodanów i cukrów, to nie ma sensu sięgać po kalorie w formie płynnej. Warto jednak pamiętać, że przekąski te dostarczają oprócz węglowodanów jeszcze spore ilości tłuszczy, zazwyczaj tłuszczy trans, które drastycznie windują kaloryczność oraz zaburzyć mogą absorpcję i wykorzystywanie „węgli”.

Czasami usłyszeć można również opinie, że napoje typu carbo są niepotrzebne ze względu na to, że można wybrać kolorowy, gazowany, słodzony cukrem stołowym napój. Jest to jednak podejście błędne, gdyż napoje tego typu nierzadko zawierają kwas fosforowy, który w nadmiarze przyczyniać się może do tworzenia kamieni nerkowych oraz osłabiać kości.

WĘGLOWODANY O RÓŻNYM CZASIE WCHŁANIANIA

Carbo może być zatem doskonałym wzbogaceniem diety osób o wysokim wydatkowaniu energetycznym, które nie chcą swojej diety „zapychać” potencjalnie szkodliwymi dla zdrowia produktami. Co więcej, kupując proszek w opakowaniu wystarczającym na około 20 porcji, dba się również o środowisko i własny portfel, gdyż nie wymaga to kupowania za każdym razem kolejnej plastikowej butelki.

Jak brać carbo?

Węglowodany z odżywek węglowodanowych są łatwo trawione i efektywnie uzupełniają tracony podczas ćwiczeń glikogen mięśniowy, czyli swoiste zapasy energetyczne każdego mięśnia. Pozwala to na optymalizację poziomu energii w trakcie długich treningów, a także na przyspieszenie regeneracji powysiłkowej. Z tych właśnie względów odżywki węglowodanowe poleca się stosować zarówno w trakcie, jak i po zaplanowanych ćwiczeniach.

Najczęściej wykorzystuje się do przygotowania takich napojów proporcję 50 g carbo na 1000 ml wody. Oczywiście wielkość porcji zależna będzie od charakterystyki i czasu trwania wysiłku, masy ciała, czy ogólnej kaloryczności diety. Napoje tego typu są pomocne zarówno w dyscyplinach siłowych, jak i wytrzymałościowych oraz mieszanych. Szczególne znaczenie mogą mieć w upałach, gdyż sprzyjają utrzymaniu nawodnienia organizmu.

Jakub Wiącek

Jakub Wiącek – magister neurobiologii (2019) i licencjonowany dietetyk (2016) z uprawnieniami trenera personalnego (2015) oraz instruktora rekreacji ruchowej i sportów siłowych (2013). Autor wielu artykułów o tematyce popularnonaukowej, szczególnie z zakresu zdrowia, dietetyki i suplementacji. Pasjonat sportów siłowych i zdrowego stylu życia od ponad 10 lat, od początku tej przygody fan forum oraz sklepu SFD. Obecnie doktorant nauk o kulturze fizycznej AWF, do zainteresowań badawczych zalicza neurobiologię, fizjologię i biochemię, a w szczególności zagadnienia związane z funkcjonowaniem układu endokannabinoidowego, zjawiskiem bólu oraz mikroflorą jelitową. Wiedzę uzupełniającą zdobywał na kursach dobrej praktyki w badaniach klinicznych (2019) oraz opieki farmaceutycznej nad pacjentem z bólem (2019)

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button
Close