Artykuły

Co to jest glutamina? Działanie i dawkowanie

Glutamina, a dokładniej L-glutamina, jest jednym z podstawowych 20 aminokwasów budujących białka. Występuje zarówno w tkankach zwierzęcych, jak i roślinnych. Glutamina jest najbardziej rozpowszechnionym i wszechstronnym aminokwasem w organizmie i ma dla niego fundamentalne znaczenie.

Jaką rolę dla organizmu odgrywa Glutamina?

Ma ogromne znaczenie regeneracyjne i budulcowe.

Glutamina jest aminokwasem występującym w największej ilości we krwi ludzkiej, mięśniach szkieletowych i puli wolnych aminokwasów. Stanowi ponad 60% wszystkich aminokwasów budujących mięśnie człowieka. Organizm produkuje pewne ilości glutaminy, lecz w warunkach dużego deficytu wynikające np. z choroby, treningu lub urazu może pozyskiwać ją właśnie z mięśni, przez co dochodzi do katabolizmu. By zahamować efekt rozpadu mięśni, niezbędne jest stosowanie glutaminy jako suplementu.

Glutamina stanowi duże wsparcie dla układu odpornościowego.

Jest ona niezbędna do tworzenia komórek odpornościowych. Badania wskazują, że zmniejszenie dostępności glutaminy w osoczu przyczynia się do upośledzenia funkcji odpornościowej, co oznacza, że nie mogą tworzyć się nowe limfocyty i makrofagi. Oznacza to , że nasza bariera ochronna jest słabsza i jesteśmy bardziej narażeni na infekcje wirusowe i bakteryjne. Dlatego w okresie zimowym, w czasie większego narażenia na wirusy czy też po urazach i operacjach, warto włączyć dodatkowo glutaminę w formie suplementu.

Glutamina jest bezwzględnie potrzebna do odpowiedniej pracy i regeneracji jelita.

Mało kto wie, że komórki nabłonka jelita żyją około 4-5 dni i to właśnie ten aminokwas może przyczynić się do lepszej ich proliferacji. Stanowi ona pożywkę dla enterocytów, dzięki czemu nabłonek regeneruje się i tworzą się nowe komórki. Jelita zużywają aż 30% z całych zasobów glutaminy. Istnieje wiele dowodów na to, że glutamina stanowi wsparcie przy leczeniu zapalenia jelita grubego, błony śluzowej, czy też wspomaga walkę z chorobą Leśniowskiego-Crohna

Glutamina stanowi również wsparcie dla osób, które mają problem ze snem.

Wraz z witamina B6, jest prekursorem dla neuroprzekaźnika GABA, który zmniejsza pobudliwość komórek nerwowych. Substancja ta ułatwia zasypianie i wpływa na lepszą regenerację. Dodatkowo jest ona m.in. odpowiedzialna za obniżenie hormonu stresu, czyli kortyzolu, którego wysoki poziom jest niezdrowy dla organizmu.

Jak dawkować glutaminę?

Z racji jej wszechstronnego zastosowania oraz endogennego tworzenia, ciężko określić jedną idealną dawkę. W odniesieniu do wielu właściwości tego związku nie możemy stworzyć jednej formuły dawkowania. Stosowanie glutaminy musi być powiązane z efektem, jaki chcemy osiągnąć. W badaniach klinicznych podaje się od 5 do 60 g tej substancji. Za bezpieczną i profilaktyczną dawkę u osób aktywnych przyjmuje się zazwyczaj 10-20 g w trzech lub czterech podzielonych porcjach po 3-10 g  Zaleca się stosowanie glutaminy zazwyczaj w okresie okołotreningowym, przed snem oraz z rana. Taki system przyjmowania  wpływa wszechstronnie na nasz organizm.

Niezależnie od ilości glutaminy, jaką nasz organizm potrafi sam wytworzyć, warto dodatkowo przyjmować ten aminokwas.

Sugeruje się wprowadzenie suplementacji u osób:

  • aktywnych fizycznie
  • narażonych na duży stres
  • mających problem ze snem
  • po urazach, operacjach i przeszczepach
  • z obniżoną odpornością
  • z problemami z układem trawiennym.

Wszechstronne zastosowanie glutaminy stawia ją na czele najważniejszych aminokwasów, jednakowo dla zdrowia, kondycji oraz sylwetki.

Tagi

Anna Zięba

Od wielu lat współpracuje z zawodnikami, trenerami. Układam indywidualne plany dietetyczne i treningowe na PoTreningu. Moja specjalizacja to dietetyka, trening i suplementacja.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj również
Zamknij
Back to top button
Close