Artykuły

Co to jest granola? Czy granola jest zdrowa?

Wśród zwolenników słodkich śniadań granola jest jednym z najpopularniejszych wyborów. Przy odpowiedniej kompozycji składu może być jednocześnie bardzo smaczna, jak i sycąca oraz gęsta odżywczo. Dodatkowo jej potencjał dietetyczny spotęgować mogą dobrze wybrane dodatki.

Czym dokładnie jest granola?

Granolą zwykło się nazywać mieszankę płatków zbożowych, suszonych owoców, orzechów, nasion oraz dodatków smakowych, takich jak cukier i / lub jego dietetyczne zamienniki, czy kakao, cynamon i innych. Dokładna kompozycja wyrobu zależna jest od preferencji smakowych i zapotrzebowania organizmu na kalorie oraz substancje odżywcze, jednak w każdym przypadku poddawany on jest pieczeniu.

Ten termiczny zabieg kulinarny sprawia, że mieszanka staje się bardziej krucha i chrupka, a jej walory smakowe i zapachowe ulegają uwydatnieniu. Mimo że jest to produkt bardziej przetworzony, niż zwykła owsianka, to po składzie widać, że zdecydowanie należy do kategorii zdrowych elementów diety. Dostarcza sporych ilości błonnika, witamin oraz składników mineralnych.

Jaką wartość odżywczą ma granola?

Kompozycję granoli dobrać można indywidualnie pod swoje potrzeby, a także zakupić można gotowe do użycia mieszanki. Niektóre z „gotowców” mają już na tyle dobre składy, że nawet nie trzeba spędzać czasu na mieszanie, pieczenie i studzenie, wystarczy ich użyć.

W zależności od tego, czy celem diety jest redukcja, czy budowanie masy ciała, wybór składników może być ukierunkowany na mniejszą, lub większą wartość energetyczną. W pierwszym przypadku można użyć płatków owsianych typu górskiego, natomiast w drugim błyskawicznych. Przy redukcji ponadto warto jest używać większej ilości orzechów, a mniejszej ilości suszonych owoców, czyli odwrotnie, niż w przypadku zaleceń związanych z nabieraniem kilogramów.

Dążąc do obniżenia kaloryczności w granoli, zastosować można substancje słodzące o niższej od cukru wartości energetycznej, a także kakao odtłuszczone, czy cynamon. W przypadku diety ukierunkowanej „na masę” użyć można dodatku m.in. miodu, syropu klonowego, czy nawet kawałków czekolady. Niezależnie od wybranej opcji granola najczęściej uważana jest za produkt o wysokiej gęstości odżywczej, który zdecydowanie ułatwia zaspokajanie dziennego zapotrzebowania na liczne substancje.

Z czym jeść granolę?

Granolę najczęściej spożywa się jako dodatek do produktów o płynnej lub półpłynnej konsystencji. Przeważnie jest to mleko, jogurt naturalny, kefir, maślanka, lub napoje roślinne oraz inne produkty naśladujące wyroby przemysłu mleczarskiego. Smaku, jak i wartości odżywczej takiej potrawie dodać może również odżywka białkowa dowolnego rodzaju (serwatkowa, jajeczna, roślinna) oraz świeże owoce, czy siemię lniane lub nasiona chia, nasiona konopi, ostropest, wiórki kokosowe, czy pyłek pszczeli i propolis. Granola może być zarówno apetycznym, jak i zdrowym pierwszym lub drugim śniadaniem, a także deserem lub kolacją.

Tagi

Jakub Wiącek

Jakub Wiącek – magister neurobiologii (2019) i licencjonowany dietetyk (2016) z uprawnieniami trenera personalnego (2015) oraz instruktora rekreacji ruchowej i sportów siłowych (2013). Autor wielu artykułów o tematyce popularnonaukowej, szczególnie z zakresu zdrowia, dietetyki i suplementacji. Pasjonat sportów siłowych i zdrowego stylu życia od ponad 10 lat, od początku tej przygody fan forum oraz sklepu SFD. Obecnie doktorant nauk o kulturze fizycznej AWF, do zainteresowań badawczych zalicza neurobiologię, fizjologię i biochemię, a w szczególności zagadnienia związane z funkcjonowaniem układu endokannabinoidowego, zjawiskiem bólu oraz mikroflorą jelitową. Wiedzę uzupełniającą zdobywał na kursach dobrej praktyki w badaniach klinicznych (2019) oraz opieki farmaceutycznej nad pacjentem z bólem (2019)

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
Close