Artykuły

Co zmniejsza wchłanianie magnezu w organizmie?

Magnez należy do pierwiastków, które mają charakter odżywczy. Jest to składnik mineralny, który ludzie muszą spożywać codziennie, aby utrzymać równowagę licznych przemian metabolicznych i reakcji fizjologicznych. Pełni wiele istotnych dla zdrowia i życia funkcji, a jego niedobory przynoszą konsekwencje utrudniające komfortowe funkcjonowanie w ciągu dnia.  

Jak działa magnez w organizmie?

Magnez jest po potasie drugim głównym kationem (związkiem z dodatnim ładunkiem elektrycznym) wewnątrz komórek organizmu. Wiele funkcji biochemicznych i fizjologicznych zależne jest od obecności odpowiedniej ilości tego pierwiastka w organizmie. Magnez bierze udział w rozkładzie substancji odżywczych, syntezie białek o różnych funkcjach, syntezie DNA, czy kontroli nerwowo-mięśniowej oraz wydzielaniu niektórych hormonów. Wpływa na ciśnienie krwi, a także konieczny jest do regulacji gospodarki wodno-elektrolitowej, czy prawidłowej budowy kości.

Ile magnezu potrzebuje człowiek?

W zależności od wielu zmiennych, do których zaliczyć można płeć, czy wiek i poziom aktywności fizycznej, dzienne zapotrzebowanie na magnez kształtuje się na różnych poziomach. Szacuje się, że zawartość tego pierwiastka w organizmach osób dorosłych sięgać może 22 – 26 g. Dane z badań populacyjnych mówią najczęściej o około 330 – 420 mg zapotrzebowania u mężczyzn oraz 270 – 320 mg u kobiet. Według niektórych danych wartości te powinno odnosić się głównie do masy ciała. Zaproponowano przelicznik 3 – 4,5 mg / kg m.c. i jest to jedno z najbardziej uniwersalnych zaleceń dotyczących poziomu spożycia magnezu.

Jakie są źródła magnezu?

Omawiany pierwiastek występuje w wielu produktach spożywczych, po które sięga się na co dzień. Jednym z ważnych jego źródeł jest wypijana woda – zwłaszcza jeśli jest to woda wysokozmineralizowana. Ponadto obficie występuje w warzywach zielonych, takich jak szpinak, natka pietruszki, czy brokuły. Pomocne w regulacji stanu odżywienia organizmu magnezem mogą być też zboża, orzechy, nasiona warzyw strączkowych, czy kakao. Coraz częściej w celu zaspokojenia zapotrzebowania sięga się również po suplementy diety.

Co ogranicza wchłanianie magnezu?

Przy planowaniu diety uwzględniającej odpowiednią podaż magnezu rozważyć należy nie tylko ilość tego pierwiastka w produktach spożywczych, ale także czynniki ograniczające wchłanianie. Negatywny wpływ na ten proces mogą mieć m.in.: zaburzenia stanu zdrowia i funkcjonowania przewodu pokarmowego (np. choroba Leśniowskiego-Crohna), nadmiar niektórych frakcji błonnika w diecie (np. hemicelulozy z nasion), obecność fitynianów (np. z nasion roślin strączkowych) i szczawianów (np. ze szpinaku) w posiłku, a także bardzo duże dawki wapnia, fosforu, żelaza, miedzi, czy manganu. Ponadto warto zaznaczyć, że efektywność wchłaniania magnezu maleje u osób starszych i z wiekiem jest coraz niższa.

Tagi

ALLNUTRITION

Bez względu czy siłownia jest Twoim drugim domem, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę, marka Allnutrition spełni wszystkie Twoje oczekiwania. Każdy produkt musi być odpowiedzią na konkretne potrzeby klientów.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
Close