Artykuły

Cynk a odporność i działanie antywirusowe

Cynk pełni bardzo ważną funkcję w organizmie człowieka, ma on wpływ na biosyntezę białka oraz bierze udział w jego przemianach wraz z tłuszczami i węglowodanami. Jest niezbędny do powstania wielu hormonów w tym płciowych i odpowiedzialnych za gospodarkę cukrową, odczuwanie smaku i zapachu oraz odpowiedzi immunologicznej.

Zapotrzebowanie 

Zapotrzebowanie na ten mikroelement jest zależne od wielu czynników min wieku, płci, stanu fizjologicznego, ale również od diety, która może być bogata w pierwiastki, które hamują przyswajanie cynku. Niekorzystny wpływ ma miedz, niehemowe żelazo oraz błonnik, fityniany i szczawiany. Przyjmuje się, że wchłanianie tego mikroelementu z pożywieniem wynosi zaledwie 20–40%, przy czym wzrasta przy niedoborach tego składnika w organizmie. Zalecane spożycie (RDA) dla mężczyzn w Polsce wynosi 11 mg a dla kobiet 8 mg/dobę.

Źródła cynku

Głównym źródłem cynku w diecie ludzi są produkty pochodzenia zwierzęcego szczególnie jajka, wątróbka, mięso, sery podpuszczkowe oraz kasza gryczana. W mniejszych ilościach znajdziemy go w orzechach, nasionach słonecznika oraz roślinach strączkowych.

Cynk a odporność

Cynk bierze udział w produkcji hormonów, w tym tymuliny, która odpowiedzialna jest za produkcję limfocytów T, czyli leukocytów, inaczej zwanych białymi krwinkami. Gdy w organizmie pojawi się antygen, czyli patogeny wewnątrz lub zewnątrzkomórkowe typu wirus, bakteria, pasożyt itp. limfocyty te namnażają się i stanowią odpowiedź immunologiczną organizmu, polegającą na niszczeniu obcych komórek. Warto zaznaczyć, że Limfocyty T dodatkowo stymulują limfocyty B, które są odpowiedzialne za produkcję przeciwciał klasy IgE, IgG, IgM, IgA oraz IgD.

Wpływ cynku na układ immunologiczny nie ogranicza się jednak do jednego procesu, zaobserwowano, że zbyt niskie spożycie tego pierwiastka z dietą obniża poziom prekursorów limfocytów T – komórek CD73+, co wpływa na brak równowagi między komórkami odpornościowymi i zmniejsza aktywność tzw. naturalnych zabójców, czyli komórek NK (ang. natural killers).

Jak widać, cynk jest pośrednio odpowiedzialny za odpowiedź immunologiczną, jego niedobór może wpłynąć na zanik tkanki limfatycznej, co w konsekwencji podnosi ryzyko różnego rodzaju infekcji. W okresie, gdy jesteśmy narażeni na kontakt z wirusem, warto zadbać o odpowiednie pokrycie zapotrzebowania na cynk.

Nie tylko odporność

Cynk jest bardzo ważnym pierwiastkiem w organizmie człowieka, jego wielofunkcyjne działanie oraz problem z odpowiednim wchłanianiem z diety, mogą sugerować, że suplementacja tym mikroelementem w okresie wysokiego ryzyka zakażeniem wirusem lub innym patogenem może stanowić optymalne rozwiązanie. Cynk nie tylko poprawia działanie układu immunologicznego, może wspomóc poprawne działanie gospodarki cukrowej, płodność u mężczyzn, czy poprawić kondycję skóry i paznokci.

Anna Zięba

Od wielu lat współpracuje z zawodnikami, trenerami. Układam indywidualne plany dietetyczne i treningowe na PoTreningu. Moja specjalizacja to dietetyka, trening i suplementacja.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj również
Zamknij
Back to top button
Close