Czy beta alanina działa? Jakie są efekty stosowania beta-alaniny?

Beta-alanina jest coraz bardziej popularnym suplementem wśród sportowców, wpływa na poprawę ogólnego stanu zdrowia oraz wyniki sportowe. Jak działa ten wyjątkowy suplement i kiedy warto go stosować?

Czy beta-alanina działa?

W uproszczeniu, beta-alanina działa poprzez zwiększenie poziomu karnozyny w mięśniach. Jak pokazują badania, suplementacja beta-alaniną podnosi poziom karnozyny w mięśniach nawet o 80%. Dzięki temu mięśnie mogą dłużej i efektywniej pracować.

Karnozyna zmniejsza gromadzenie się kwasu mlekowego w mięśniach podczas ćwiczeń, co prowadzi do poprawy wyników sportowych.

Jak działa karnozyna?

Podczas ćwiczeń mięśnie rozkładają glukozę na kwas mlekowy. Przekształca się on w mleczan, który wytwarza jony wodoru. Jony wodoru obniżają poziom pH mięśni, przez co stają się one „zakwaszone”. Kwasowość mięśni blokuje rozpad glukozy i zmniejsza zdolność mięśni do dalszej pracy. To powoduje zmęczenie. Karnozyna służy, jako bufor, zmniejszając kwasowość mięśni podczas ćwiczeń o wysokiej intensywności. Dzięki temu ogólne zmęczenie zmniejsza się.

Efekty stosowania beta-alaniny

Pozwala trenować ciężej i efektywniej 

Jak już wspomniałam, suplementy zawierające beta-alaninę pozwalają zwiększają poziom karnozyny. Dzięki temu pomagają mięśniom obniżyć poziom kwasu mlekowego podczas ćwiczeń. To zmniejsza ogólne zmęczenie. Innymi słowy, beta-alanina pomaga ćwiczyć przez dłuższy czas, a trening jest bardziej skuteczny.

Działa przeciwutleniająco i wzmacnia odporność

Badania wskazują, że karnozyna ma właściwości przeciwutleniające, przeciwstarzeniowe i wzmacniające odporność. Korzyści przeciwutleniające karnozyny obejmują neutralizację wolnych rodników i zmniejszenie stresu oksydacyjnego. Karnozyna zwiększa również produkcję tlenku azotu. Może to pomóc spowolnić proces starzenia się organizmu i wpływać korzystnie na  pracę serca.

Poprawia sprawność fizyczną osób starszych

Wpływa także korzystnie na ogólną kondycję osób starszych. Suplementacja beta-alaniną u osób starszych może wpływać na zwiększenie wytrzymałości ich mięśni, przez co zachowują oni wyższą sprawność fizyczną.

Wpływa na poprawę składu ciała

Liczne badania pokazują również, że suplementacja beta-alaniną wpływa korzystnie na skład ciała. Dzięki suplementacji beta-alaniną możliwe jest zwiększenie objętości treningowej, co promuje wzrost mięśni i w rezultacie prowadzi do poprawy składu ciała.

Źródła:

  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/20091069/
  • https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3374095/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7016549/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/13095299/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18992136/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19083385/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21659893/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19210788/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/9829262/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19881293/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/23832078/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17690198/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16868650/
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16554972/
Udostępnij znajomym...Share on Facebook
Facebook
0

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked *