Artykuły

Czy cynk wpływa na poziom testosteronu?

Cynk to jeden z kluczowych pierwiastków wspierających wiele ważnych procesów fizjologicznych w organizmie ludzkim. Jednym z efektów działania cynku jest regulacja pracy gospodarki hormonalnej, która odgrywa bardzo istotną rolę w utrzymaniu codziennego samopoczucia na dobrym poziomie.

Wpływa także na osiągane wyniki sportowe, które są uzależnione po części od stężenia poszczególnych hormonów steroidowych. Jednym z najważniejszych hormonów w znaczeniu treningowym jest testosteron. Jak cynk wpływa na stężenie testosteronu?

Znaczenie cynku 

Układ hormonalny człowieka to bardzo skomplikowana struktura wzajemnie działających ze sobą substancji, które oddziałują na szeroko rozumiane zdrowie człowieka. Cynk to ważny regulator lokalnej homeostazy układu hormonalnego, stąd też jego odpowiednia podaż wraz z dietą odgrywa znaczącą rolę w kształtowaniu samopoczucia danej osoby, dobrej kondycji i zachowania odpowiedniej ilości masy mięśniowej.

Źródła pokarmowe cynku 

Cynk jest pierwiastkiem występującym w następujących źródłach pokarmowych:

  • mięso i skorupiaki
  • ryby
  • rośliny strączkowe
  • jajka
  • orzechy i nasiona
  • nabiał
  • grzyby

W momencie, gdy brakuje tego pierwiastka, ważna jest jego suplementacja uzupełniająca.

Cynk a testosteron 

Cynk jest pierwiastkiem, który silnie wpływa na procesy związane z produkcją testosteronu i ego regulacją w różnych stanach metabolicznych. Odpowiednia podaż cynku wpływa na zwiększanie aktywności hormonu luteinizującego (hormon LH), wydzielanego przez przysadkę mózgową. Hormon ten stymuluje dalej procesy związane z syntezą testosteronu, wpływając na zwiększenie stężenia tego hormonu steroidowego.

Można więc powiedzieć, że cynk bezpośrednio przyczynia się do zwiększenia poziomu testosteronu. Warto także wspomnieć, że sytuacja odwrotna do przedstawionej również może mieć miejsce. Innymi słowy, nieodpowiednia podaż cynku może przyczyniać się do zmniejszenia stężenia testosteronu w organizmie człowieka, powodując wiele komplikacji dla zdrowia oraz pogorszenie wyników sportowych.

ZINC FORTE ZAWIERAJĄCY CYNK W FORMIE MLECZANU CYNKU

Cynk i jego poziom przekłada się także na większą konwersję androstendionu to testosteronu, zatem obecność cynku stanowi swego rodzaju katalizator do doświadczenia większej ilości testosteronu w organizmie. Oczywiście w przypadku kobiet następują dodatkowe procesy regulacyjne, polegające na konwersji testosteronu do estrogenów, tak aby ich gospodarka hormonalna działała wedle kobiecej fizjologii.

Cynk w niektórych przypadkach może także stanowić wsparcie w ograniczeniu nadmiernej konwersji testosteronu do estrogenów. Zatem można go określić regulatorem stężeń testosteronu i estrogenów.

Podsumowanie 

Cynk stanowi świetne wsparcie praktycznie każdej osoby zainteresowanej zdrowym stylem życia oraz aktywnością fizyczną. Cynk wspiera regulację pracy gospodarki hormonalnej, dzięki wpływowi na stężenie testosteronu i innych hormonów steroidowych, kształtujących codzienne samopoczucie i szeroko rozumiane zdrowie organizmu.

Jakub Wiącek

Jakub Wiącek – magister neurobiologii (2019) i licencjonowany dietetyk (2016) z uprawnieniami trenera personalnego (2015) oraz instruktora rekreacji ruchowej i sportów siłowych (2013). Autor wielu artykułów o tematyce popularnonaukowej, szczególnie z zakresu zdrowia, dietetyki i suplementacji. Pasjonat sportów siłowych i zdrowego stylu życia od ponad 10 lat, od początku tej przygody fan forum oraz sklepu SFD. Obecnie doktorant nauk o kulturze fizycznej AWF, do zainteresowań badawczych zalicza neurobiologię, fizjologię i biochemię, a w szczególności zagadnienia związane z funkcjonowaniem układu endokannabinoidowego, zjawiskiem bólu oraz mikroflorą jelitową. Wiedzę uzupełniającą zdobywał na kursach dobrej praktyki w badaniach klinicznych (2019) oraz opieki farmaceutycznej nad pacjentem z bólem (2019)

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button
Close