Artykuły

Czy można łączyć magnez z cynkiem?

Statystyczny respondent zapytany o temat zdrowych nawyków żywieniowych, z całą pewnością wspomniałby o wymaganej ilości spożywanego jedzenia, być może o odpowiedniej proporcji białka, tłuszczy i węglowodanów, z duży prawdopodobieństwem nie zapomniałby wspomnieć o konieczności spożywania witamin.

Bardzo często przez pryzmat tych składowych postrzegamy właśnie zdrowe odżywianie. Zapominając przy tym o kolejnym ważnym aspekcie, bez którego nasz organizm nie mógłby poprawnie funkcjonować. Tym komponentem są mikroelementy. Pierwiastki, które pełnią wiele ważnych dla naszego zdrowia funkcji.

Przyjrzyjmy się dwóm z nich, magnezowi oraz cynkowi.

Magnez – co trzeba wiedzieć?

Jest to pierwiastek, którego skutków niedoboru chociaż raz w życiu doświadczył chyba każdy – mowa o niekontrolowanych i bolesnych skurczach mięśni, czy drganiu powieki.

Magnez występuje w żywności, a także wodzie pitnej. Jednak jego deficyt jest bardzo  częsty. Z diety przyswajamy ok. 50% tego pierwiastka. Szacuje się, że tylko ok. 39% mężczyzn i 48% kobiet dostarcza wymaganą ilość tego mikroelementu (badanie według Health, Alcohol and Psychosocial factors in Eastern Europe). Na zbyt niską ilość tego składnika we krwi może wpływać między innymi nieodpowiednia dieta, złe nawodnienie organizmu, problemy zdrowotne i wytężona aktywność fizyczna. Niedobór magnezu może zaburzać zarówno układ nerwowo-mięśniowy, jak i sercowo-naczyniowy, a także przyczyniać się do insulinooporności.

Roli magnezu nie sposób przecenić. Wpływa on na bardzo wiele ważnych dla organizmu procesów.

Jony magnezu biorą udział w przewodnictwie impulsów nerwowych oraz kurczliwości mięśni. Pierwiastek ten uczestniczy także w biosyntezie białek i jest odpowiedzialny za zachowanie równowagi mineralnej kości.

Dodatkowo warto wspomnieć, że magnez bierze udział w kurczliwości jednego z najważniejszych mięśni pozwalających na utrzymanie naszych funkcji życiowych- serca oraz ma znaczenie w procesie regulacji ciśnienia krwi.

Cynk – co trzeba wiedzieć?

Ten mogłoby się zdawać niepozorny mikroelement, jest składową ponad 300 enzymów w ludzkim organizmie. Uczestniczy także w przemianach białek, tłuszczy i węglowodanów.

Ciekawą i mało znaną właściwością cynku, jest fakt, że ten pierwiastek odpowiada za odczuwanie dwóch z naszych zmysłów: zapachu i smaku. Cynk jest także ważnym czynnikiem podczas produkcji i funkcjonowania wielu hormonów. Wpływa także na procesy uczenia się i zapamiętywania. Jest on wchłaniany z pożywienia w około 20-40%, dlatego warto wspomóc się jego suplementacją.

Deficyt tego pierwiastka może objawiać się spadkiem wydajności, niepoprawnym działaniem zmysłu smaku i węchu,  a przyczynić się do zahamowania wzrostu oraz nieprawidłowego działania układu immunologicznego.

Połączenie doskonałe – nie tylko magnez i cynk!

Odpowiadając na tytułowe pytanie, tak magnez z cynkiem można łączyć. Spotkać taki kompleks możemy najczęściej w zestawieniu razem z witaminą B6.  Takie zestawienie nazywamy ZMA.

Kompleks tych trzech składników wpływa m.in. na:

  • lepszą regenerację nocną,
  • mocniejszy i głębszy sen,
  • wspomaga produkcję hormonu testosteronu,
  • wspomaga odporność organizmu

To preparat  o udowodnionym wieloma badaniami, wielokierunkowym prozdrowotnym działaniu.

Myśląc o własnym zdrowiu, planując aktywności fizyczne i komponując zbilansowaną dietę, pamiętajmy o roli, jaką w utrzymaniu naszego organizmu w dobrej kondycji, odgrywają pierwiastki chemiczne.

Tagi

Anna Zięba

Od wielu lat współpracuje z zawodnikami, trenerami. Układam indywidualne plany dietetyczne i treningowe na PoTreningu. Moja specjalizacja to dietetyka, trening i suplementacja.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj również
Zamknij
Back to top button
Close