Artykuły

Czy zielona kawa hamuje apetyt?

Strategie redukcji masy ciała obejmują modyfikację wielu aspektów codziennego życia. Poza tym, że należy dbać o regularną aktywność fizyczną, to kontrolować trzeba jeszcze podaż kalorii w diecie. Nie zawsze jest to takie łatwe, jak by mogło się wydawać – zwłaszcza kiedy proces odchudzania przedłuża się. Między innymi wtedy przydatne może być włączenie do diety produktów wykazujących potencjał w kierunku regulacji łaknienia. Jednym z popularnych preparatów stosowanych z nastawieniem na redukcję apetytu jest zielona kawa.

Czym kawa zielona różni się od zwykłej?

Kawa zielona od zwykłej różni się między innymi stopniem przetworzenia. Nazwę zielonej kawy odnosi się do koloru ziaren, które nie zostały poddane procesowi prażenia. Proces ten charakterystyczny jest dla przygotowywania jednego z najpopularniejszych napojów na Świecie i pomaga uzyskać pożądane cechy aromatyczne. Zmianie właściwości sensorycznych towarzyszy również zmiana zawartości charakterystycznych związków bioaktywnych.

Jak wykorzystuje się ziarna zielone i prażone?

Warto zwrócić uwagę na nieco inne metody wykorzystania tych dwóch rodzajów ziaren. Otóż kawę zieloną najczęściej poddaje się wysokoefektywnej ekstrakcji, po czym zamyka się w szczelnych kapsułkach lub tabletkach (ewentualnie proszku). Kawa tradycyjna poddawana jest mieleniu i ekstrakcji wodnej, która nie zawsze jest na tyle wydajna, aby wyciągnąć z ziaren pełnię związków prozdrowotnych.

Co zawiera ekstrakt z zielonej kawy?

Ekstrakt z zielonej kawy zawiera szczególnie wysoką zawartość kwasu chlorogenowego. Jest to związek, którego ilość podczas prażenia ulega zredukowaniu. Jedną z różnic pomiędzy kawą zieloną a prażoną jest również zawartość kofeiny. Zielona zawiera jej zdecydowanie mniej, zatem może być dobrym rozwiązaniem dla niektórych osób o wysokiej wrażliwości na działanie tego związku.

Preparaty zawierające ekstrakt z kwasem chlorogenowym dzięki swoim właściwościom popularne są zwłaszcza wśród osób dążących do utraty masy ciała, czy ogólnej poprawy zdrowia i prewencji niektórych schorzeń.

Jak zielona kawa obniża łaknienie?

Istnieją liczne przesłanki pochodzące z badań naukowych wskazujące na to, że zielona kawa wpływa redukująco na łaknienie. Potencjalnym mechanizmem stojącym za działaniem obniżającym apetyt jest wpływ na gospodarkę glukozową organizmu i redukcję jej wahań. Proces ten odgrywa ważną rolę z punktu widzenia łagodzenia zmian metabolicznych związanych z otyłością, czy cukrzycą typu 2. Kolejną drogą, poprzez którą zielona kawa może obniżyć apetyt jest stymulacja układu nerwowego.

Mimo że zielona kawa zawiera mniej kofeiny, niż występuje w klasycznym naparze, to w pewnym stopniu również dzięki temu może się przyczynić do redukcji łaknienia. Zastosowana na około pół godziny przed posiłkiem (jednak nie przed pierwszym) w dawce 200 – 500 mg może pomóc zapanować nad apetytem m.in. kiedy chciałoby się sięgnąć po dokładkę.

Jakub Wiącek

Jakub Wiącek – magister neurobiologii (2019) i licencjonowany dietetyk (2016) z uprawnieniami trenera personalnego (2015) oraz instruktora rekreacji ruchowej i sportów siłowych (2013). Autor wielu artykułów o tematyce popularnonaukowej, szczególnie z zakresu zdrowia, dietetyki i suplementacji. Pasjonat sportów siłowych i zdrowego stylu życia od ponad 10 lat, od początku tej przygody fan forum oraz sklepu SFD. Obecnie doktorant nauk o kulturze fizycznej AWF, do zainteresowań badawczych zalicza neurobiologię, fizjologię i biochemię, a w szczególności zagadnienia związane z funkcjonowaniem układu endokannabinoidowego, zjawiskiem bólu oraz mikroflorą jelitową. Wiedzę uzupełniającą zdobywał na kursach dobrej praktyki w badaniach klinicznych (2019) oraz opieki farmaceutycznej nad pacjentem z bólem (2019)

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button
Close