Artykuły

Czym jest izotonik? Dlaczego warto go stosować

Żywienie osób aktywnych fizycznie – zarówno w sporcie, jak i pracy – musi być odpowiednio zbilansowane na wielu płaszczyznach. Jednym z aspektów, które rzutują na efektywność i bezpieczeństwo podejmowanej aktywności jest stan nawodnienia organizmu i równowaga wodno-elektrolitowa. Izotoniki mogą w dużym stopniu ułatwić podaż niezbędnych elektrolitów i pomóc uniknąć problemów związanych z postępującym odwodnieniem.

Równowaga wodno-elektrolitowa

Równowaga wodno-elektrolitowa, która jest elementem homeostazy organizmu,  jest niezbędna do prawidłowej pracy mięśni oraz układu nerwowego. Zależna jest od ciśnienia osmotycznego płynów wewnątrz- i zewnątrzkomórkowych, czyli (upraszczając) różnicy stężeń rozpuszczonych w nich m.in. elektrolitów. Ciśnienie osmotyczne osocza uznawane za normę wynosi 295 mOsm. Wysiłek fizyczny powoduje zaburzenie tego ciśnienia, ponieważ dochodzi podczas niego do zmian objętości osocza i stężenia elektrolitów, a także do przemieszczania płynów fizjologicznych przez błonę komórkową. W przypadku braku reakcji, czyli nawodnienia za pomocą roztworu izotonicznego (zbliżonego osmolarnością do osocza) może dojść do zaburzenia funkcji neurologicznych, czy sercowo-naczyniowych, z czym wiąże się szybsze zmęczenie, a nawet uniemożliwienie dalszej pracy. Dotyczy to zwłaszcza dłuższej i bardziej wymagającej aktywności.

ALLNUTRITION ISOTONIC

Izotonik od ALLNUTRITION jest produktem kompleksowym. W swoim składzie zawiera nie tylko glukozę i elektrolity, czyli elementy bazowe napojów izotonicznych, ale również dodatki wykazujące liczne funkcje w organizmie. Zarówno glukoza, jak i elektrolity wpływają na regulację nawodnienia i sprzyjają zachowaniu homeostazy. ISOTONIC to proszek do rozpuszczenia w wodzie, który zaleca się spożywać w trakcie oraz po zakończonej aktywności fizycznej. W przypadku wysokich temperatur otoczenia rozważyć można również stopniowe rozpoczęcie nawadniania izotonikiem jeszcze przed podjęciem aktywności.

Skład ALLNUTRITION ISOTONIC

ISOTONIC występuje w czterech atrakcyjnych i orzeźwiających smakach. Każdy z wariantów zawiera w swoim składzie 26,3 g glukozy, 350 mg sodu, 300 mg potasu, 120 mg chloru, 120 mg wapnia i 60 mg magnezu na porcję (31,5 g). Ponadto produkt wzbogacony jest w witaminy z grupy B (dawki na poziomie 15% referencyjnego dziennego spożycia), które odgrywają rolę w pracy zarówno układu mięśniowego, jak i nerwowego. Warianty smakowe różnią się dodatkami ekstraktów, które wykazują różne właściwości w organizmie.

Dostępne smaki i dodatki

Pierwszy z wariantów smakowych ALLNUTRITION ISOTONIC, grejpfrutowy, ma w składzie ekstrakt liści i łodyg żeń-szenia zawierający ginsenozydy, które wykazują pewien potencjał w regulacji nastroju, funkcji kognitywnych, czy metabolizmu glukozy,. Kolejny smak, arbuzowy, wzbogacony został ekstraktem korzenia maca, który zaliczany jest do adaptogenów i wykazuje potencjał m.in. w zwalczaniu stresu. Pozostałe dwa smaki, czyli pomarańczowy i cytrynowy, zawierają w swoim składzie kofeinę. W pierwszym przypadku jest to kofeina pochodząca z guarany, natomiast w drugim pochodzi ona z ekstraktu zielonej herbaty i towarzyszy jej EGCG, czyli silny antyoksydant tego samego pochodzenia. Guarana wykazuje nieco większe właściwości pobudzające, natomiast zielona herbata w kontekście potencjału antyoksydacyjnego.

Korzyści ze stosowania izotoników

Regulacja nawodnienia przez picie płynów o odpowiedniej osmolarności może w pewnych warunkach sprzyjać wydolności fizycznej i jakości treningów, a także efektywności na zawodach sportowych. W największym stopniu dotyczy to dyscyplin wytrzymałościowych, takich jak długodystansowe biegi, pływanie, czy jazda na rowerze. Napoje izotoniczne, takie jak ALLNUTRITION ISOTONIC, dostarczają glukozę, elektrolity i substancje dodatkowe i mogą stanowić wartościowe uzupełnienie diety osób narażonych na deregulację gospodarki wodo-elektrolitowej i zaburzenie homeostazy.

Źródło:

Von Duvillard SP, Braun WA, Markofski M, Beneke R, Leithäuser R. Fluids and hydration in prolonged endurance performance. Nutrition. 2004 Jul-Aug;20(7-8):651-6. doi: 10.1016/j.nut.2004.04.011. PMID: 15212747.

Tagi

Jakub Wiącek

Jakub Wiącek – magister neurobiologii (2019) i licencjonowany dietetyk (2016) z uprawnieniami trenera personalnego (2015) oraz instruktora rekreacji ruchowej i sportów siłowych (2013). Autor wielu artykułów o tematyce popularnonaukowej, szczególnie z zakresu zdrowia, dietetyki i suplementacji. Pasjonat sportów siłowych i zdrowego stylu życia od ponad 10 lat, od początku tej przygody fan forum oraz sklepu SFD. Obecnie doktorant nauk o kulturze fizycznej AWF, do zainteresowań badawczych zalicza neurobiologię, fizjologię i biochemię, a w szczególności zagadnienia związane z funkcjonowaniem układu endokannabinoidowego, zjawiskiem bólu oraz mikroflorą jelitową. Wiedzę uzupełniającą zdobywał na kursach dobrej praktyki w badaniach klinicznych (2019) oraz opieki farmaceutycznej nad pacjentem z bólem (2019)

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przeczytaj również
Zamknij
Back to top button
Close