Artykuły

Dlaczego warto łączyć witaminę B6 z magnezem?

Uzupełnianie diety dodatkowym magnezem cieszy się dużą popularnością, gdyż jest to prosta droga do uniknięcia czy uzupełnienia niedoborów. Suplementy najczęściej zawierają wysoko przyswajalne formy tego pierwiastka i zazwyczaj towarzyszy im witamina B6. Istnieje pewne powiązanie o znaczeniu metabolicznym pomiędzy tymi związkami chemicznymi i w wielu wypadkach warto stosować je równolegle.

Za co odpowiada magnez?

Magnez jest pierwiastkiem, który wchodzi w skład kości, uczestniczy w przewodnictwie nerwowym, bierze udział w regulacji gospodarki wodno-elektrolitowej oraz hormonalnej i niezbędny jest do prawidłowej pracy serca, czy mięśni szkieletowych. Liczba enzymów, w skład których wchodzi, jest tak wysoka, że nie sposób byłoby wymienić funkcji ich wszystkich (jest ich kilkaset i nie wszystkie zostały w pełni poznane). Należy do elektrolitów, które w mniejszym lub większym stopniu dostarczane są do organizmu z dietą oraz wypijaną wodą. Niekiedy dochodzi do jego niedoborów, głównie przy niskim spożyciu wody średnio i wysoko mineralizowanej, nasion, pestek, orzechów, czy szpinaku.

Szacuje się, że organizm osoby dorosłej potrzebuje w swoim dziennym jadłospisie około 320 mg magnezu w przypadku kobiet i około 420 mg dla mężczyzn. Do stanów zwiększonego zapotrzebowania zalicza się m.in. ciążę oraz karmienie piersią, a także wysoki poziom aktywności fizycznej i umysłowej oraz niektóre choroby (np. nadciśnienie), czy stosowanie niektórych leków (np. inhibitorów pompy protonowej w łagodzeniu m.in. refluksu żołądkowo-przełykowego).

Jakie funkcje pełni witamina B6?

Witamina B6 jest jedną z witamin rozpuszczalnych w wodzie, biorącą udział w aktywności ponad 100 enzymów o dużym znaczeniu metabolicznym. Potrzebna jest dla prawidłowego funkcjonowania m.in. układu krwiotwórczego, nerwowego, czy odpornościowego. Najwięcej tego związku dostarczyć można do organizmu spożywając ciecierzycę, wątróbkę wołową, tuńczyka, czy łososia. Osoby dorosłe powinny spożywać około 1,2 – 1,3 mg witaminy B6 dziennie, co często nie jest osiągane u osób otyłych, nadmiernie sięgających po alkohol i papierosy, czy osób z chorobami utrudniającymi wchłanianie. Zapotrzebowanie wzrasta m.in. w ciąży oraz przy karmieniu piersią, a także przy chorobach nerek i chorobach autoimmunologicznych.

Co łączy witaminę B6 z magnezem?

Mimo że są to związki z innych grup substancji odżywczych, istnieje pewny mechanizm ich współdziałania w organizmie. Magnez może regulować zdolność tkanek do efektywnego wchłaniania witaminy B6 za pośrednictwem enzymu fosfatazy alkalicznej (ALP – alkaline phosphatase; która wykorzystywana jest m.in. w diagnostyce chorób wątroby). Istnieją przesłanki, że magnez z witaminą B6 może przynieść poprawę m.in. parametrów związanych z tolerancją stresu.

Skuteczność takiego połączenia badano m.in. w wyrównywaniu niedoborów magnezu, w kontrolowaniu ADHD u dzieci, czy łagodzeniu objawów zespołu napięcia przedmiesiączkowego u kobiet. Wyniki tych badań są obiecujące, jednak potrzebne jest więcej dowodów na temat szczegółowych efektów potencjalnej suplementacji diety omawianymi związkami, które można odnieść do większych populacji i szerszego spektrum parametrów.

Literatura:

Mousain-Bosc M, Roche M, Polge A, Pradal-Prat D, Rapin J, Bali JP. Improvement of neurobehavioral disorders in children supplemented with magnesium-vitamin B6. I. Attention deficit hyperactivity disorders. Magnes Res. 2006 Mar;19(1):46-52. PMID: 16846100.

Planells E, Lerma A, Sánchez-Morito N, Aranda P, LLopis J. Effect of magnesium deficiency on vitamin B2 and B6 status in the rat. J Am Coll Nutr. 1997 Aug;16(4):352-6. doi: 10.1080/07315724.1997.10718697. PMID: 9263185.

Tagi

Jakub Wiącek

Jakub Wiącek – magister neurobiologii (2019) i licencjonowany dietetyk (2016) z uprawnieniami trenera personalnego (2015) oraz instruktora rekreacji ruchowej i sportów siłowych (2013). Autor wielu artykułów o tematyce popularnonaukowej, szczególnie z zakresu zdrowia, dietetyki i suplementacji. Pasjonat sportów siłowych i zdrowego stylu życia od ponad 10 lat, od początku tej przygody fan forum oraz sklepu SFD. Obecnie doktorant nauk o kulturze fizycznej AWF, do zainteresowań badawczych zalicza neurobiologię, fizjologię i biochemię, a w szczególności zagadnienia związane z funkcjonowaniem układu endokannabinoidowego, zjawiskiem bólu oraz mikroflorą jelitową. Wiedzę uzupełniającą zdobywał na kursach dobrej praktyki w badaniach klinicznych (2019) oraz opieki farmaceutycznej nad pacjentem z bólem (2019)

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button
Close