Artykuły

Glutamina, z czym łączyć glutaminę?

Bez wątpienia glutamina jest najbardziej wszechstronnym i funkcjonalnym aminokwasem w naszym organizmie. Jej pozytywne działanie na nasz organizm możemy zaobserwować na bardzo wielu płaszczyznach. Sprawdza się zarówno na poziomie regeneracyjnym, jak i zdrowotnym.

By zintensyfikować jej działanie, często wiąże się ją z dodatkowymi produktami. Najbardziej rozpowszechnionym połączeniem jest kompleks glutaminy i BCAA.

O ile glutamina to aminokwas endogenny, czyli wytwarzany przez organizm, tak BCAA to aminokwasy egzogenne, czyli niezbędne dla organizmu, ale nie produkowane w organizmie człowieka.

By organizm miał dostęp do BCAA, muszą być one dostarczane z pokarmem lub też w postaci suplementu. Największym źródłem tych aminokwasów są produkty pochodzenia zwierzęcego, takie jak mięso, ryby, jajka, czy nabiał. W skład BCAA wchodzą trzy aminokwasy leucyna, izoleucyna i walina.

Zazwyczaj nacisk stawiany jest na leucynę, której wysoki poziom wpływa na syntezę białek mięśniowych. W odniesieniu do tego działania sformułowano nawet teorie progu leucynowego. Mówi ona o tym, z odpowiednio wysoki poziom leucyny dostarczony do organizmu może zintensyfikować budowanie tkanki mięśniowej.

W preparatach na półkach sklepowych to właśnie BCAA i Glutamina są najczęściej łączone w jeden kompleks. Oddziałują na różnych płaszczyznach, synergistycznie i wzajemnie się uzupełniają. Takie połączenie jest idealne.

BCAA +  glutaminą = skuteczny antykatabolik

BCAA wraz z glutaminą mają działanie antykataboliczne, a wręcz anaboliczne. Glutamina chroni mięśnie przed rozpadem w czasie bardzo intensywnych treningów, BCAA natomiast dostarcza niezbędnych aminokwasów do ich regeneracji i budowy. Wysoki poziom leucyny sprawia, że dochodzi do stymulowania tkanek mięśniowych do rozwoju. Dostarczenie kompleksu tych aminokwasów obniża czynnik zmęczenia, dzięki czemu treningi mogą być dłuższe i intensywniejsze.

Glutamina zmniejsza stany zapalne w organizmie, co ma szczególne znaczenie po treningach, gdy proces stresu komórkowego jest wysoki.

Ponadto glutamina bierze udział w procesie glukoneogenezy, dzięki czemu zapobiega hipoglikemii i spadkowi energii w trakcie treningu.

Glutamina, D3, probiotyki  = odporność i zdrowe jelita

Dobrym pomysłem jest włączenie do diety glutaminy przez osoby mające problem z odpornością, walczące z problemami jelitowymi. Najlepszy rezultat przyniesie połączenie jej z witaminą D3, dzięki czemu znacząco wpłynie na poprawę układu immunologicznego.

W przypadkach, gdy mamy problemy z jelitami warto zestawić glutaminę z maślanem sodu oraz probiotykami. Zestaw ten pozwoli zregenerować nabłonek jelita i wpłynie na poprawę mikrobiomu. W powiedzeniu, że „odporność pochodzi z jelit” jest dużo prawdy i warto na co dzień zadbać również o tę część naszego organizmu.

Glutamina może być też koalicjantem w walce z bezsennością i stresem. Połączona razem z witaminą B6, staje się prekursorem neuroprzekaźnika GABA. Związek ten wpływa na zmniejszenie pobudliwości komórek nerwowych, dzięki czemu łatwiej doprowadzić do wyciszenia i odpoczynku organizmu.

Glutamina + adaptogeny = dobre samopoczucie i relaks

Dodając do tego zestawu jeszcze melatoninie i adaptogeny, jak ashwagandha czy rhodiola  nie musimy martwić się o nieprzespane noce oraz zły humor w ciągu dnia. Połączenie to pozwoli na głęboki, mocny sen oraz wpłynie na obniżenie kortyzolu – hormonu stresu.

Z racji wszechstronnego działania, glutamina, jest naszym sprzymierzeńców w walce o zdrowie. Warto ją suplementować nie tylko w okresie, kiedy uprawiamy sport, ale przez cały rok.

Tags

Anna Zięba

Od wielu lat współpracuje z zawodnikami, trenerami. Układam indywidualne plany dietetyczne i treningowe na PoTreningu. Moja specjalizacja to dietetyka, trening i suplementacja.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button
Close