Artykuły

Jabłczan kreatyny – skutki uboczne

Wśród suplementów przyjmowanych przez osoby aktywne, jednym z najbardziej popularnych i najczęściej stosowanych preparatów jest kreatyna, która stosowana jest zarówno przez osoby początkujące i niewytrenowane, jak i profesjonalistów, sportowców zawodowych. Na rynku dostępnych jest wiele rodzajów tej substancji, jednak największą popularnością cieszy się tradycyjny monohydrat oraz jabłczan kreatyny.

Czym jest kreatyna?

Kreatyna to naturalna substancja wytwarzana przez nasz organizm z trzech aminokwasów, a dokładniej metioniny, glicyny i argininy. Głównie zaangażowane w jej magazynowanie są mięśnie, które zawierają w sobie ponad 90% całych zasobów tej substancji.

W sposób naturalny możemy dostarczyć kreatynę wraz z pożywieniem, m.in. poprzez spożywanie mięsa i ryb. Popularnym zabiegiem wśród sportowców na zwiększenie tej naturalnej substancji w organizmie jest jej suplementacja. Niestety dieta nawet bardzo zasobna w mięso i ryby, nie jest w stanie uzupełnić maksymalnie zapasów kreatyny w mięśniach, szczególnie wśród osób trenujących.

Co to jest jabłczan kreatyny?

NAJWYŻSZEJ JAKOŚCI JABŁCZAN KREATYNY

Kreatyna, którą możemy zakupić w postaci suplementów, występuje w różnych formach i rodzajach. Jedną z popularniejszych substancji jest tytułowy jabłczan kreatyny. Jest to połączenie cząsteczki kreatyny z kwasem jabłkowym. Dzięki takiej mieszance zyskujemy lepszą rozpuszczalność suplementu w wodzie oraz stabilizacje w środowisku kwaśnym. Dodatkowo przy stosowaniu tego preparatu wiele osób obserwuje mniejszą retencję płynów w organizmie niż w przypadku przyjmowania tradycyjnego monohydratu.

W jakim celu stosujemy kreatynę?

Jak wspomnieliśmy, kreatyna jest substancją naturalną, która magazynowana jest w mięśniach. Jej głównym zadaniem jest działanie ergogeniczne. Wpływa ona na poprawę poziomu siły, energii, wytrzymałości, czyli na wszystko to, co jest ważne dla każdej osoby aktywnej. Przyjmowanie suplementów z kreatyną ma na celu zmaksymalizowanie jej magazynu w tkance mięśniowej.

Aktywność fizyczna powoduje uszczuplenie naturalnych zasobów kreatyny, co w konsekwencji objawia się większym zmęczeniem i brakiem siły. Dlatego też osoby aktywne decydują się na stosowanie tego typu suplementów w celu poprawienia i podniesienia naturalnych zasobów kreatyny.

Czy kreatyna jest bezpieczna?

Kreatyna należy do jednych z najlepiej przebadanych suplementów na rynku. Jest też dla organizmu związkiem naturalnym, dlatego zalecana jest nie tylko osobom aktywnym i ćwiczącym siłowo, ale również osobom na dietach wegańskich i wegetariańskich, oraz ludziom starszym, u których zwiększony jest katabolizm mięśniowy.

Przyjmowanie kreatyny w małych dawkach jest bezpieczne, sugeruje się stosowanie tego typu preparatów na poziomie 3-5g nawet cały rok w celu poprawy naturalnych zasobów tej substancji. Jabłczan kreatyny to związek, który jest ogólnie dobrze tolerowany przez wiele osób. Jednak może powodować u niewielkiej liczby osób drobne niedogodności ze strony układu trawiennego. Dlatego w tym przypadku sugeruje się stosowanie tego preparatu wraz z posiłkiem, a nie na czczo.

Kreatyna to suplement przebadany i bezpieczny, którego stosowanie niesie ze sobą wiele korzyści, nie tylko dla wyników sportowych, ale w wielu przypadkach dla zdrowia. Największe instytucje jak Australijski Instytut Sportu (AIS), Międzynarodowe Towarzystwo Żywienia w Sporcie (ISSN) oraz Amerykańskie Towarzystwo Dietetyczne (ADA) potwierdzają bezpieczeństwo stosowania kreatyny.

Tagi

Anna Zięba

Od wielu lat współpracuje z zawodnikami, trenerami. Układam indywidualne plany dietetyczne i treningowe na PoTreningu. Moja specjalizacja to dietetyka, trening i suplementacja.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button
Close