Artykuły

Jagody ACAI – skutki uboczne

Jagody acai to owoce egzotycznych drzew palmowych porastających ciepłe i wilgotne regiony Świata, zwłaszcza północnych terenów Ameryki Południowej. Charakteryzują się wyjątkowym smakiem oraz bogactwem przeciwutleniaczy. Popularne są głównie wśród osób poszukujących naturalnego pochodzenia wsparcia potencjału antyoksydacyjnego organizmu i właśnie w tych też środowiskach nazywane są superowocami.

Właściwości jagód acai

Jagody acai zazwyczaj do krajów europejskich docierają w postaci suszonej, liofilizowanej, lub sproszkowanej. Wykorzystuje się je jako dodatek do owsianek, czy koktajli, a także soków, czy w postaci suplementów diety. Są to małe owoce o średnicy do około 1,3 cm, a same palmy sięgają średnio do 20 m wysokości. Charakterystycznej ciemnopurpurowej barwy nabierają w miarę dojrzewania. Z punktu widzenia odżywczego stanowią bogate źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych oraz witamin rozpuszczalnych w tłuszczach: A i E. Mimo że gatunków palm, z których zbierane są jagody acai jest ponad 20, to najczęściej spotykanym i wykorzystywanym jest gatunek Euterpa oleracea.

Aspekty zdrowotne działania acai

Dzięki cennym właściwościom jagody acai cieszą się wielowiekową i wielokierunkową tradycją zastosowania. Poza kulinarnymi cechami, takimi jak słodko-kwaskowy smak, czy intensywnie barwiący kolor, doceniano na przestrzeni dziejów ich działanie prozdrowotne. Fioletowe owoce rosnące na palmach stanowią obfite skupisko substancji będących silnymi antyutleniaczami.

Charakterystycznymi związkami z tej grupy są antocyjany oraz flawony. Wysoki potencjał antyoksydacyjny wynikający z obecności tych związków oraz dodatkowo z witamin A i E wspomaga organizm na wielu płaszczyznach zdrowia, a jednym z najważniejszych działań w tym kierunku jest zwalczanie stanów zapalnych.

Skutki uboczne stosowania acai

Jagody acai, w postaci suszonej lub liofilizowanej, powinny być spożywane w takich ilościach, w jakich normalnie używałoby się innych owoców, takich jak rodzynki, czy truskawki. W postaci suplementów diety (kapsułek, tabletek, lub proszku) najczęściej stosuje się dawki sięgające 500-1000 mg ekstraktu z pulpy owocowej dziennie. W przypadku osób o większej masie ciała i zapotrzebowaniu energetycznym, a także osób o diecie ubogiej w antyoksydanty dawki te mogą być nieco zwiększone – kwestia wymaga indywidualnego rozpatrzenia.

Przy zastosowaniu spożywczym, a także suplementacji w dawkach określonych przez producenta, jagody acai uznawane są za bezpieczne. Skutki uboczne wystąpić mogą głównie w przypadku alergii oraz przy spożyciu soku z surowych owoców (ryzyko zakażenia pasożytniczego). Jednym z niespecyficznych efektów ubocznych spożycia jagód acai jest zaburzanie przebiegu badania rezonansem magnetycznym (MRI).

Tagi

Jakub Wiącek

Jakub Wiącek – magister neurobiologii (2019) i licencjonowany dietetyk (2016) z uprawnieniami trenera personalnego (2015) oraz instruktora rekreacji ruchowej i sportów siłowych (2013). Autor wielu artykułów o tematyce popularnonaukowej, szczególnie z zakresu zdrowia, dietetyki i suplementacji. Pasjonat sportów siłowych i zdrowego stylu życia od ponad 10 lat, od początku tej przygody fan forum oraz sklepu SFD. Obecnie doktorant nauk o kulturze fizycznej AWF, do zainteresowań badawczych zalicza neurobiologię, fizjologię i biochemię, a w szczególności zagadnienia związane z funkcjonowaniem układu endokannabinoidowego, zjawiskiem bólu oraz mikroflorą jelitową. Wiedzę uzupełniającą zdobywał na kursach dobrej praktyki w badaniach klinicznych (2019) oraz opieki farmaceutycznej nad pacjentem z bólem (2019)

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
Close