Artykuły

Jak działa multiwitamina i czy jest skuteczna?

Niezwykle ważne jest, aby dbać o zawartość witamin w codziennych jadłospisach. Pomimo stosunkowo niskiego zapotrzebowania (w niektórych przypadkach wyrażanych w skali mikrogramów – mcg) pełnią bardzo liczne i ważne dla zdrowia funkcje w organizmie. Ich niedobory mogą wywoływać nieprzyjemne i / lub niebezpieczne dla zdrowia i życia skutki, a dotykać mogą wielu ludzi na całym Świecie niezależnie od statusu ekonomicznego.

Czym jest multiwitamina?

Termin multiwitamina składa się z łacińskich słów: multi (wiele), vita (życie) i amina (charakterystyczna struktura dla organicznych związków chemicznych, m.in. aminokwasów). Obecnie stosuje się go w kontekście nazewnictwa preparatów o przeznaczeniu spożywczym zawierającym komplet niezbędnych dla zdrowia witamin.

Dawki, formy i przeznaczenie

Pojawiające się w tych produktach dawki dostosowywane są do szacowanych dziennych norm odżywczych, a formy chemiczne dobierane są tak, aby zapewnić możliwie największą przyswajalność. Suplementy diety zwane multiwitaminami nakierowane są na potrzeby osób, których dotychczasowe diety nie zapewniają odpowiednich ilości witamin (np. wegan, czy „niejadków”), a także osób niedożywionych (np. na skutek zaburzeń psychicznych), osób z zaburzeniami wchłaniania (np. w niektórych chorobach jelit), czy osób z podwyższonym zapotrzebowaniem na witaminy (np. wysoce aktywnych fizycznie pracowników, czy zawodowych sportowców).

W jaki sposób działają multiwitaminy?

Multiwitaminy poprzez uzupełnienie diety mogą wesprzeć stan odżywienia w wielu sytuacjach. Na przykład do niedoborów często prowadzą preferencje smakowe, czy przekonania moralne. Również osoby, które nie posiadają wiedzy z zakresu żywienia człowieka, mogą w pewnym momencie doznać stanu „uszczuplenia” niektórych zapasów omawianych związków.

Kolejną sytuacją potencjalnie prowadzącą do niedoborów ważnych dla zdrowia witamin są zaburzenia odżywiania związane m.in. z ostrym i / lub długotrwałym dystresem psychicznym. Sytuacje stresujące, zwłaszcza kiedy się przedłużają i przyjmują formę chroniczną, mogą skutecznie doprowadzić do braku energii do gotowania i zaniku apetytu. Uzupełnienie poziomu witamin w takich przypadkach może przynieść szereg korzyści, gdyż związki te mogą zarówno chronić przed niektórymi skutkami stresu, jak i modulować neuroprzekaźnictwo związane z funkcjami neuropsychologicznymi (upraszczając – z dobrym nastrojem).

Ułatwia zrealizowanie dziennego zapotrzebowania na witaminy i składniki mineralne

Inną spośród licznych przykładów jest sytuacja, w której witaminy nie są efektywnie wchłaniane z przewodu pokarmowego. Może to przebiegać świadomie lub nie i trwać niekiedy bardzo długo powodując głębokie niedobory. Do zaburzeń wchłaniania witamin prowadzić mogą stany patologiczne żołądka i jelita cienkiego, zaburzenia trawienia i wchłaniania tłuszczy, a także zaburzenia genetyczne, czy chirurgiczne leczenie otyłości i stosowanie niektórych leków.

Czy multiwitamina jest skuteczna?

Powyższe przykłady wskazują na to, że preparaty multiwitaminowe mogą stanowić skuteczne wsparcie organizmu w prewencji lub zwalczaniu niedoborów. Aby zoptymalizować skuteczność stosowania multiwitaminy, należy dosyć precyzyjnie dobrać dawki poprzez oszacowanie dotychczasowej podaży witamin, odniesienie tej ilości do norm, uwzględnienie potencjalnych strat związanych z przygotowaniem i przechowywaniem żywności, a także stanu zdrowia i funkcjonowania układu pokarmowego. Witaminy pełnią wiele funkcji w organizmie i stanowią jeden z najważniejszych elementów diety optymalizujących homeostazę. Warto kontrolować ich poziomy, by uniknąć przykrych konsekwencji niedoborów.

Tagi

Jakub Wiącek

Jakub Wiącek – magister neurobiologii (2019) i licencjonowany dietetyk (2016) z uprawnieniami trenera personalnego (2015) oraz instruktora rekreacji ruchowej i sportów siłowych (2013). Autor wielu artykułów o tematyce popularnonaukowej, szczególnie z zakresu zdrowia, dietetyki i suplementacji. Pasjonat sportów siłowych i zdrowego stylu życia od ponad 10 lat, od początku tej przygody fan forum oraz sklepu SFD. Obecnie doktorant nauk o kulturze fizycznej AWF, do zainteresowań badawczych zalicza neurobiologię, fizjologię i biochemię, a w szczególności zagadnienia związane z funkcjonowaniem układu endokannabinoidowego, zjawiskiem bólu oraz mikroflorą jelitową. Wiedzę uzupełniającą zdobywał na kursach dobrej praktyki w badaniach klinicznych (2019) oraz opieki farmaceutycznej nad pacjentem z bólem (2019)

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przeczytaj również
Zamknij
Back to top button
Close