Artykuły

Jak stosować koncentrat białka serwatkowego WPC?

Zacznijmy od wyjaśnienia, co to jest koncentrat białka serwatkowego. Jest to produkt pochodzący z serwatki, która tworzy się jako produkt w procesach produkcyjnych przemysłu mleczarskiego. Powstaje on poprzez ultrafiltracje serwatki, dzięki czemu otrzymujemy produkt oczyszczony z niewielką ilością tłuszczu, cukrów i wysoką zawartością białek na poziomie 60-80%.

Dzięki dość prostej produkcji w stosunku do izolatu i hydrolizatu cechuje się przystępną ceną oraz  bardzo dużą dostępnością na rynku.

Możemy wyróżnić wiele zastosowań odżywki białkowej, jednak w mojej ocenie spełnia 4 najważniejsze funkcje.

Regeneracja okołotreningowa

Odżywka proteinowa stanowi źródła pełnowartościowego białka i dostarcza nam wszystkich niezbędnych aminokwasów, w tym egzogennych.  Aminokwasy stanowią cegiełki, które są niezbędne do odbudowy uszkodzonych w trakcie treningu włókien mięśniowych. W przypadku osób stosujących dietę z obniżoną wartością energetyczną  produkt ten ma za zadanie hamować katabolizm, czyli rozpad tkanek. Gdy dochodzi do niedoboru białka, organizm wykorzystuje naturalne mechanizmy, które powodują rozpad tkanek, w tym mięśni w celu uzyskania potrzebnych aminokwasów. Osoby,  które stawiają za cel budowę muskulatury,  mogą liczyć na działanie anaboliczne, czyli budulcowe. By wspomóc regenerację okołotreningową, zaleca się stosowanie odżywki przed lub po treningu w ilości około 25-40g. Taka ilość protein powinna wpłynąć na regenerację i dostarczyć m.in. odpowiedniej ilości leucyny, która jest w szczególności odpowiedzialna za syntezę tkanki mięśniowej. Ten aminokwas przyczynił się do powstania teorii progu leucynowego. Według tej hipotezy, by maksymalnie pobudzić syntezę białek mięśniowych i zrobić to z optymalną szybkością, należy w odpowiedniej jednostce czasu podać białko (zawierające określoną ilość leucyny), by ta mogła osiągnąć określony pułap.

Pokrycie niedoborów białka w diecie 

Zapotrzebowanie na białko jest uzależnione od wielu czynników m.in. wieku, aktywności, zdrowia, stanu fizjologicznego. Minimalne zapotrzebowanie na białko wynosi 1 g i jest to ilość sugerowana dla osoby nieaktywnej fizycznie.  W przypadku osób aktywnych zapotrzebowanie to znacząco wzrasta. Literatura oraz badania wskazują, że zapotrzebowanie na ten składnik u osób uprawiających sport wynosi nawet ponad 2,5 g. Jak widać, ilość białka, jaka powinna być dostarczana do organizmu może wzrosnąć więcej niż dwukrotnie w stosunku do podstawowej normy. Dla osoby ważącej 80 kg, zapotrzebowanie na białko potrafi wynosić nawet około 180 g, taka ilość białka pokryjemy np. 800 g piersi z kurczaka, czy prawie kilogram twarogu.  Jak widać, nie jest tak łatwo dostarczyć takiej ilości protein, dlatego WPC może stanowić idealne uzupełnienie diety w momencie zbyt niskiego spożycia mięsa, ryb, jajek i nabiału. Koncentrat białka serwatkowego może idealnie wkomponować się jako szybki zastrzyk protein przy np. zbyt skromnym śniadaniu czy kolacji.

Czas przygotowania 

Ogromnym atutem odżywki proteinowej jest czas, jaki musimy przeznaczyć na jej przygotowanie oraz spożycie. Sporządzenie i wypicie  takiego szejka zajmuje przeciętnie 3 minuty. Jest to idealne rozwiązanie dla osób zapracowanych, które mają ograniczony czas na zjedzenie posiłku.  Porcja takiej odżywki proteinowej  dostarczy około 100-150 kcal i pokryj 20-25g białka, dodając do tego kilka orzechów i np. płatki owsiane lub banana, możemy skomponować idealny pełnowartościowy i zdrowy posiłek, który może zastąpić nam śniadanie, deser, przekąskę lub nawet kolacje.

Urozmaicenie diety

Odżywka proteinowa może stanowić wspaniałe urozmaicenie diety. Koncentrat białka serwatkowego świetnie wkomponuje się w tradycyjne przepisy. Można dodawać go do owsianek, omletów, szejków owocowych, jaglanek czy ryżu. Pozwoli on na zbilansowanie białka, oraz dostarczy różnorodnych walorów smakowych.

Czekoladowa owsianka, waniliowy serek wiejski, czy borówkowo-truskawkowy koktajl zapewniony przez koncentrat białka, pozowali na utrzymanie rygoru diety.

Odżywka ta jest idealnym rozwiązaniem, dla osób walczących z łaknieniem na słodycze. Wkomponowanie aksamitnego, mlecznego szejka o intensywnym ulubionym smaku, pozwoli na zaspokojenie potrzeb i zachcianek.  

Koncentrat białka serwatkowego ma bardzo wiele zastosowań, znajdzie on swoje miejsce zarówno w jadłospisie osób aktywnych, jak i  dbających o zdrowie. Pozwala on na dostarczenie pełnowartościowego białka. Jego łatwa dostępność, różnorodność smaków oraz niewysoka cena sprawia, że może znaleźć swoje miejsce w diecie każdego z nas.

Tags

Anna Zięba

Od wielu lat współpracuje z zawodnikami, trenerami. Układam indywidualne plany dietetyczne i treningowe na PoTreningu. Moja specjalizacja to dietetyka, trening i suplementacja.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button
Close