Artykuły

Jak szybko zasnąć? Sposoby na szybkie zasypianie

Sen jest niezbędnym elementem życia, który pozwala na prawidłowe funkcjonowanie organizmu, a jego niedobór lub zła jakość mogą wpłynąć wręcz destrukcyjnie na człowieka. W czasie nocnego wypoczynku dochodzi do regeneracji, w której wiele organów może „odetchnąć”, a komórki i tkanki mogą odbudować się. Ma to szczególne znaczenie między innymi dla układu nerwowego i mięśniowego. Każdy z nich bez zapewnienia odpowiedniego wypoczynku nie jest w stanie prawidłowo pracować.

Jak długo powinniśmy spać, by zachować zdrowie?

Przyjmuje się, że optymalny czas snu to około 8 godzin, jednak w życiu bywa różnie i zdarzają się sytuacje, gdy problem z zasypianiem sprawia, że czas wypoczynku staje się coraz krótszy, przez co powstaje błędne koło. Im gorzej śpimy, tym organizm produkuje więcej hormonu stresogennego, czyli kortyzolu. Odbija się to między innymi na funkcjonowaniu organizmu człowieka w ciągu dnia, kiedy to dochodzi do większego zmęczenia, spadku nastroju, gorszej koncentracji oraz większej nerwowości.

Jak ułatwić sobie zasypianie?

Przede wszystkim musimy pamiętać o odpowiedniej higienie snu, czyli czynnościach, które usprawniają zasypianie. Oto kilka zasad, które mogą ułatwić ten proces:

  1. Zadbaj o zbilansowaną zdrową dietę w ciągu dnia.
  2. Unikaj spożywania posiłku bezpośrednio przed snem, optymalny czas to około 2-3 godziny przed położeniem się, jednak pamiętaj, by nie kłaść się głodnym.
  3. Uprawiaj lekką aktywność w ciągu dnia, jednak unikaj wyczerpujących i pobudzających ćwiczeń bezpośrednio przed snem
  4. Unikaj drzemek w ciągu dnia.
  5. Zadbaj o stały harmonogram dnia, najlepiej ustalić stałe godziny pobudki.
  6. Zadbaj o odpowiednią temperaturę otoczenia, warto zapewnić w sypialni temperatury na poziomie 17-21 C.
  7. Wywietrz pokój przed pójściem spać.
  8. Unikaj używek w porze wieczornej np. mocnej kawy, herbaty, energetyków czy papierosów.
  9. Unikaj przesiadywania na telefonie lub komputerze przed położeniem się spać.

Skuteczne i bezpieczne suplementy na lepszy sen

Wspomóż się suplementacją, na rynku jest dostępnych wiele preparatów, które mogą ułatwić zasypianie i regenerację nocną. Mogą one działać na kilku płaszczyznach. Jednym z takich suplementów jest melatonina, która naturalnie produkowana jest przez szyszynkę i reguluje rytm dobowy człowieka. Jej poziom wzrasta wraz ze zmrokiem i spada po ekspozycji na światło, czyli z pojawieniem się słońca. Sygnalizuje ona organizmowi, kiedy jest pora na wypoczynek, a kiedy czas na pracę.

PRZYCZYNIA SIĘ DO ZMNIEJSZENIA UCZUCIA ZMĘCZENIA I ZNUŻENIA

Kolejnym popularnym suplementem jest GABA, która pełni funkcję neuroprzekaźnika. Jej głównym zadaniem jest „wyhamowanie” naszego układu nerwowego i zmniejszenie jego pobudzenia, dzięki czemu dochodzi do łatwiejszego zasypiania i lepszej jakości snu. Niekwestionowanym hitem lat ostatnich są olejki, krople CBD pochodzące z konopi. Pozwalają one odprężyć się, szybciej zasnąć oraz zmniejszają ilość przebudzeń w ciągu nocy.

10% ZAWARTOŚCI CBD

Warto również zadbać o inny aspekt, czyli o zmniejszenie poziomu hormonu stresu. W tym wypadku bardzo dobrze sprawdzają się adaptogeny, które w naturalny sposób obniżają poziom kortyzolu i zmniejszają uczucie napięcia i nerwowości. Najbardziej popularnym suplementem z tej rodziny jest ashwagandha, która ułatwia zasypianie, oraz wspomaga walkę z depresją, która często towarzyszy bezsenności.

Jeśli masz tylko umiarkowany problem z zasypianiem, zastosuj się do zasad higieny snu, które usprawnią zapadnięcie w błogi sen. Jeśli jednak przyczyny bezsenności są głębsze i mają podłoże stresowe, warto w tym wypadku włączyć suplementy, które pomogą opanować emocje.

Tagi

Anna Zięba

Od wielu lat współpracuje z zawodnikami, trenerami. Układam indywidualne plany dietetyczne i treningowe na PoTreningu. Moja specjalizacja to dietetyka, trening i suplementacja.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button
Close