Artykuły

Jak witamina K wpływa na zdrowie?

Witamina K wspomóc może prewencję oraz terapię zaburzeń zarówno sercowo-naczyniowych, jak i kostno-stawowych. Hamuje ona proces zwapnienia ścian naczyń krwionośnych, a ten z kolei jest znanym czynnikiem prowadzącym do ograniczenia elastyczności tkanek w obrębie tego układu i utrudnienia przepływu krwi. Niedostateczna dostępność tej witaminy może doprowadzić do choroby wieńcowej, a z czasem również do zawału mięśnia sercowego.

Istotna jest również rola witaminy K w zapobieganiu i leczeniu osteoporozy. Mimo, że to schorzenie głównie kojarzy się z witaminą D, to związki te wykazują aktywność synergistyczną. Witamina K potrzebna jest do aktywacji białka uczestniczącego w umacnianiu mineralnym kości, dlatego też może być skutecznym wsparciem dla osób narażonych na utratę masy kostnej (m.in. osób starszych). Deficyty tego związku mogą sprawić, że nawet drobna kontuzja okaże się mieć poważne konsekwencje długoterminowe.

ALLNUTRITION D3 + K2 to suplement diety zawierający witaminę D3 (cholekalcyferol) i naturalną witaminę K2 MK7

Skąd czerpać witaminę K?

Witamina K w pokarmach znajduje się w formach filochinonu (wit. K1) oraz menachinonów (wit. K2). Pierwsza z nich obecna jest głównie w produktach spożywczych pochodzenia roślinnego (np. zielonych warzywach liściastych), natomiast druga w pokarmach odzwierzęcych (np. mięsach). Wystarczającym dla utrzymania zdrowia poziomem spożycia witaminy K1 dla osób dorosłych jest poziom około 55 – 65 µg.

Zapotrzebowanie zdecydowanie zwiększać może stosowanie niektórych leków przeciwzakrzepowych, czy choroby zaburzające wchłanianie z przewodu pokarmowego. W tych przypadkach dawkowanie powinno skonsultować się z lekarzem, natomiast przy ryzyku niedoboru w jadłospisach, czy przy ryzyku choroby wieńcowej lub osteoporozy korzystne może być zastosowanie suplementacji w dawkach nieco przewyższających zapotrzebowanie (do około 100 µg).

Tagi

Jakub Wiącek

Jakub Wiącek – magister neurobiologii (2019) i licencjonowany dietetyk (2016) z uprawnieniami trenera personalnego (2015) oraz instruktora rekreacji ruchowej i sportów siłowych (2013). Autor wielu artykułów o tematyce popularnonaukowej, szczególnie z zakresu zdrowia, dietetyki i suplementacji. Pasjonat sportów siłowych i zdrowego stylu życia od ponad 10 lat, od początku tej przygody fan forum oraz sklepu SFD. Obecnie doktorant nauk o kulturze fizycznej AWF, do zainteresowań badawczych zalicza neurobiologię, fizjologię i biochemię, a w szczególności zagadnienia związane z funkcjonowaniem układu endokannabinoidowego, zjawiskiem bólu oraz mikroflorą jelitową. Wiedzę uzupełniającą zdobywał na kursach dobrej praktyki w badaniach klinicznych (2019) oraz opieki farmaceutycznej nad pacjentem z bólem (2019)

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Przeczytaj również
Zamknij
Back to top button
Close