Artykuły

Jaka biotyna jest najlepsza? Jaką biotynę wybrać?

Planując zbilansowaną dietę, warto pamiętać, aby oprócz podstawowych makroskładników, jak białko, węglowodany i tłuszcze, wziąć pod uwagę mikroelementy i witaminy. Witaminy pełnią w organizmie niezwykle ważną rolę, biorąc udział w wielu procesach niezbędnych do jego prawidłowego funkcjonowania, w tym wzrostu i rozwoju.

Co ciekawe witaminy nie pełnią funkcji energetycznej, czy strukturalnej, a pomimo istotnej roli ciało potrzebuje ich stosunkowo niewielkie ilości w porównaniu do innych dostarczanych makro i mikroskładników.

Witaminy dzielą się ze względu na rozpuszczalność na te rozpuszczalne w tłuszczach i w wodzie.

Witamina B7, witamina H czyli biotyna

Jedną z witamin rozpuszczalnych w wodzie i bardzo ważnych dla organizmu jest witamina B7, nazywana także witaminą H lub biotyną. Jako ciekawostkę można podać, że słowo biotyna pochodzi z języka greckiego, od słowa biotos, oznaczającego pożywienie lub życie, a nazwa witamina H od niemieckiego słowa Haut, oznaczającego skórę. Biotyna została odkryta w latach 20-tych dziewiętnastego wieku.

Gdzie znajdziemy biotynę?

Witamina B7 występuje w pożywieniu, między innymi w mięsie, rybach, jajach i podrobach np. wątrobie. Znajdziemy ją również w nasionach i roślinach np. w brokułach i szpinaku. Większość zapotrzebowania pokrywamy wraz z dietą, ale organizm sam także potrafi wytworzyć pewne ilości tej witaminy, odpowiedzialna jest za to flora bakteryjna przewodu pokarmowego.

Zapotrzebowanie

Zapotrzebowanie na biotynę uzależnione jest od wieku i średnia zalecana dzienna ilość dla osoby dorosłej wynosi 30 mikrogramów. Ponieważ witamina B7 jest rozpuszczalna w wodzie, jej ewentualny nadmiar jest wydalany z moczem.

Biotyna odgrywa ważną rolę w procesie przemiany materii. Bierze udział w metabolizmie kwasów tłuszczowych, aminokwasów i węglowodanów, w energię potrzebną do funkcjonowania organizmu.

Dodatkowo wraz z witaminą K uczestniczy w procesie syntezy protrombiny, jednego z białek odpowiedzialnych za krzepnięcie krwi. Stanowi także koenzym kilku enzymów.

Wskazuje się, że biotyna ma również wpływ na stabilizację poziomu glukozy we krwii.

Wpływ na urodę

Ponadto biotyna ma wpływ na kondycję włosów, skóry i paznokci, między innymi poprzez dostarczanie cząsteczek siarki. Ta cecha witaminy B7 została potwierdzona badaniami, wskazującymi, że suplementacja witaminą H może wspomóc proces regeneracji włosów i ograniczyć ilość włosów wypadających. Podobne rezultaty badań dotyczyły oddziaływania biotyny na paznokcie. Podawanie witaminy B7 powodowało poprawę ich jakości i grubości.

Efektem niedoboru tej witaminy jest między innymi przerzedzenie włosów, zapalenie spojówek, infekcja i wysypka skórna czy łamliwe paznokcie.

Którą biotynę wybrać?

Biotyna w przyrodzie występuje w formie wolnej i związanej z białkiem. Znajdziemy ją w postaci różnych izomerów, jednak jedynie d-biotyna jest formą aktywną biologicznie w organizmie człowieka.

Szukając preparatu z biotyną, warto zwrócić uwagę, na formę oraz dawkę substancji aktywnej. Z racji tego, że witamina H jest rozpuszczalna w wodzie i jej nadmiar jest wydalany z moczem, warto skupić się na preparatach, które oferują wysokie dawki tej witaminy.

Źródło: https://ods.od.nih.gov/factsheets/Biotin-Consumer/

Tagi

Anna Zięba

Od wielu lat współpracuje z zawodnikami, trenerami. Układam indywidualne plany dietetyczne i treningowe na PoTreningu. Moja specjalizacja to dietetyka, trening i suplementacja.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button
Close