Artykuły

Kompleks witamin ADEK – zalety, opinie

Witaminy A, D, E, K należą do grupy rozpuszczalnych w tłuszczach, nasz organizm magazynuje je w tkance tłuszczowej i wątrobie, jednak są pewne sytuacje, gdy jesteśmy narażeni na niedobór tych składników. W przypadku stosowania diet z niską zawartością tłuszczu, gdy mamy problemy trawienne, gdy nie spożywamy dużej ilości warzyw i olejów, możemy narazić się na niedobór tych witamin.

Witamina A

Witamina A została odkryta przez amerykańskich naukowców już w 1913 roku. Jest ważna dla naszego organizmu, pełni w nim wiele funkcji. Wpływa między innymi na układ odpornościowy. Uczestniczy w procesie prawidłowego widzenia. Poprzez współtworzenie rodopsyny (purpury wzrokowej), działającej na siatkówkę oka (uwrażliwienie na światło przyćmione).

Reguluje wzrost nabłonka między innymi rogówki, skóry i chroni go przed zakażeniami. Ponad to dba o kondycję paznokci oraz włosów.

Witamina A występuje na naturalnych produktach spożywczych, między innymi w nabiale, podrobach, jajach,  tranie, a także owocach i warzywach, takich jak szpinak, marchew czy dynia.

Niedobór tej witaminy może się wiązać z:

  • osłabieniem odporności, a co za tym idzie wzrostem podatności na infekcje wirusowe i bakteryjne,
  • obniżeniem jakości skóry, paznokci i włosów,
  • pogorszeniem widzenia po zmierzchu, które diagnozowane było już w czasach starożytnych np. w Grecji i Rzymie, jako kurza ślepota.

Witamina D

Witamina tak jest także nazywana witamina słoneczną, ponieważ skóra wystawiona na działanie słońca zaczyna wytwarzać tę substancję. Występuje w dwóch formach D2 oraz D3.

Witamina D również pełni wiele ważnych dla organizmu funkcji. Badania wskazują, że witamina ta odgrywa dużą rolę w regulacji układu odpornościowego. Jest kluczowa dla utrzymania prawidłowej struktury kości, poprzez udział w procesie regulacji poziomu wapnia i fosforu. Wpływa na

Najlepszym źródłem witaminy D jest oczywiście ekspozycja na słońce, chociaż nadmierna nie jest zalecana. Jednak można ją także dostarczyć z pożywienia. Występuje w niektórych tłustych rybach morskich, jajkach, mleku.

Niedobór witaminy D, jest powszechnie spotykany, dotyczy ona prawie całej populacji naszego kraju, dlatego lekarze i dietetycy rekomendują suplementację tej witaminy.

Nie dostarczenie jej w odpowiednich ilościach  może się wiązać z:

  • kruchymi kośćmi, podatnymi na złamania,
  • upośledzeniem odporności i zwiększeniem ryzyka infekcji,
  • zaburzenia nastroju i depresja
  • pogorszeniem funkcji poznawczych
  • spadkiem odporności  organizmu

Witamina E

Chyba najważniejszą funkcją witaminy E jest działanie ochronne komórek. Witamina zwalcza wolne rodniki, jest silnym przeciwutleniaczem. Chroni organizm  min. przed rozwojem miażdżycy, chorób nowotworowych. Zapobiega utlenianiu wielonienasyconych kwasów tłuszczowych.

Witamina E występuje w pokarmie. Bardzo bogate w nią są nasiona i orzechy, takie jak: słonecznik, orzechy laskowe, migdały, a także warzywa: szpinak, papryka, brokuł, pomidor.

Witamina K

Jako ciekawostkę można podać, że za wynalezienie witaminy K, dwaj biochemicy Edward Doisy oraz Henrik Dam otrzymali Nagrodę Nobla w 1943 roku. To bardzo ważna dla procesu krzepnięcia krwi (koagulacji) witamina. Przy jej udziale wątroba produkuje protrombinę- czynnik krzepnięcia. Jest niezbędnym w organizmie składnikiem pokarmowym. Bierze także udział w zapobieganiu zwapnienia naczyń krwionośnych.

Witaminę K można znaleźć w wielu produktach spożywczych. Największą grupę stanowią warzywa: jarmuż, szpinak, brokuły, sałata, rzepa, a także soja, dynia, jagody.

Niedobór tej witaminy może wpłynąć na niepoprawny proces krzepnięcia krwi.

Jak widać z tego zestawienia, każda z wymienionych witamin pełni niezwykle istotne funkcje w naszym ciele oraz wykazuje działania prozdrowotne. Warto zastanowić się  nad jakością naszej diety i rozważyć przyjmowani preparatów opartych o witaminy A, D, E, K.

Tagi

Anna Zięba

Od wielu lat współpracuje z zawodnikami, trenerami. Układam indywidualne plany dietetyczne i treningowe na PoTreningu. Moja specjalizacja to dietetyka, trening i suplementacja.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Back to top button
Close