Artykuły

Kreatyna i białko – czy powinieneś je łączyć?

Raczej nie trzeba nikogo przekonywać, że nowoczesne suplementy diety mogą pozytywnie wpłynąć na zdrowie i wyniki w sporcie. Jest wiele preparatów, które przyjmowane samodzielnie dają zadowalające efekty, w tym miejscu rodzi się jednak pytanie, co będzie i jaki pożytek przyniesie połączona suplementacja kilkoma wybranymi produktami.

Wiele osób aktywnych stoi przed dylematem łączenia kreatyny z odżywką proteinową i zadaje sobie pytanie, czy taki zestaw jest efektywny i bezpieczny?

Odżywki białkowe

Głównym zadaniem tych preparatów jest dostarczenie pełnowartościowego białka, które pokryje potrzeby organizmu. Zapotrzebowanie na ten makroskładnik w przypadku osób aktywnych jest wyższe niż osób nietrenujących i w zależności od dyscypliny może sięgać od 1,5 do 2,5g na kilogram masy ciała.

Dlaczego białko jest tak ważne w przypadku osób aktywnych?

Białko jest głównym budulcem tkanki mięśniowej, wpływa ono na regenerację, budowę, ma działanie zarówno antykataboliczne jak i anaboliczne. Proteiny dostarczają aminokwasów, które stanowa pewnego rodzaju „cegiełki” do budowy struktur w naszym ciele.

W przypadku niedostatecznego pokrycia potrzeb organizmu na ten makroskładnik, dochodzi do rozpadu m.in. włókien mięśniowych, gdyż w organizmie na bieżąco dochodzi do przemian metabolicznych – azotowych. Białko jest niezbędne do produkcji hormonów i związków biologicznie czynnych. To właśnie aminokwasy z białek są prekursorem dla naturalnej kreatyny w organizmie. Białko w diecie człowieka musi być dostarczane codziennie, niezależnie czy pochodzić będzie z mięsa, jajek, roślin strączkowych czy odżywki proteinowej.

Kreatyna

Kreatyna podobnie jak białko jest naturalną substancją pochodzenia aminokwasowego. Tworzymy ją w wątrobie i nerkach z glicyny, metioniny i argininy – czyli z tych „cegiełek” jakie dostarczają nam proteiny. Magazynujemy ją głównie w mięśniach, które przy normalnej diecie bez suplementacji są nią wysycone na poziomie 60-80%. Kreatyna jest preparatem o bardzo szerokim działaniu, wpływa na wzrost siły i wytrzymałości mięśniowej, działa antykatabolicznie i ma działanie anaboliczne, zwiększa regenerację.

Połączenie kreatyny i odżywki proteinowej – czy można?

Dieta osób aktywnych generuje wyższe zapotrzebowanie na białko, możemy dostarczyć je z konwencjonalną żywnością (mięso, ryby, jajka, nabiał) lub możemy wspomóc się dodatkiem odżywki proteinowej, która jest alternatywą dla bogatych w białko produktów.

Kreatyna w przypadku osób aktywnych wpływa na wzrost procesów regeneracyjnych, anabolicznych, wspomaga wzrost siły, jednak by te procesy przebiegły prawidłowo potrzebny jest odpowiedni poziom białka.

Werdykt

Odpowiadając na tytułowe pytanie, śmiało można stwierdzić, że wspólna suplementacja kreatyną i odżywką białkową powinna dać efekt synergii w postaci szybszej regeneracji, zwiększonej siły i możliwości wzrostu masy mięśniowej.

Takie zestawienie do doskonałą propozycja zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych sportowców, zarówno w okresie budowy tkanki mięśniowej , jak w trakcie trwania redukcji.

Tagi

Anna Zięba

Od wielu lat współpracuje z zawodnikami, trenerami. Układam indywidualne plany dietetyczne i treningowe na PoTreningu. Moja specjalizacja to dietetyka, trening i suplementacja.

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przeczytaj również
Zamknij
Back to top button
Close