Artykuły

L-karnityna na czczo – kiedy stosować L-karnitynę?

L-karnityna jest jednym z suplementów diety, który cieszy się szczególnym zainteresowaniem wśród sportowców. Dotyczy to zarówno osób trenujących rekreacyjnie, jak i zawodników amatorskich oraz profesjonalnych, a szczególną uwagą darzą go osoby odchudzające się.

L-karnityna w organizmie

Jest to aminokwas o szerokim spektrum funkcji w organizmie, a dostarczany jest do niego z dietą oraz może być syntetyzowany z innych aminokwasów.  

Głównym źródłem l-karnityny dla organizmu jest dieta, przy czym jedyną wartościową pod tym względem grupą produktów spożywczych są mięsa. Synteza przy pomocy enzymów „własnych” może zaspokoić jedynie około 25% zapotrzebowania na karnitynę i wymaga odpowiednio wysokiej podaży lizyny oraz metioniny, a także witaminy C, niacyny, witaminy B6 oraz żelaza.

Niezwykle ważna dla zdrowia serca

Około 95% karnityny w organizmie znajduje się w sercu oraz mięśniach szkieletowych, a pozostałe 5% rozlokowane jest w wątrobie, nerkach i osoczu. Zaburzenia metabolizmu karnityny mogą prowadzić do kardiomiopatii oraz miopatii mięśni szkieletowych, na co zwrócić uwagę powinni szczególnie wegetarianie i weganie oraz osoby karmiące w ten sposób swoje dzieci.

Co daje suplementacja l-karnityną?

Ze względu na swoją ergogeniczną (w tym kontekście: poprawiającą wydolność) naturę oraz udział w metabolizmie energetycznym w mitochondriach l-karnityna popularna jest wśród osób narażonych na choroby takie jak choroba niedokrwienna serca, choroby tętnic obwodowych, czy miopatie, a także wśród osób starszych oraz zdrowych sportowców i osób „dbających o linię”. Niedobór l-karnityny może być utrudnieniem dla redukcji tkanki tłuszczowej.

Suplementacja  dostępna jest w postaci kapsułek, tabletek, płynnych koncentratów oraz proszków. Najczęściej spotykaną  formą chemiczną jest winian l-karnityny, jednak popularne są również acetylo-l-karnityna oraz postać wolna l-karnityny.

L-karnityna na czczo

Wchłanianie do krwiobiegu odbywa się w jelicie cienkim i w procesie tym biorą udział bakterie jelitowe, zatem z punktu widzenia efektywności absorpcji nie ma przeciwwskazań do stosowania tego aminokwasu na czczo. Dla optymalizacji wchłaniania i bezpieczeństwa należy dbać o mikroflorę jelitową (zaburzona stosowaniem np. niektórych antybiotyków może ograniczać efektywność) i stan śluzówki przewodu pokarmowego, a także o odpowiednie nawodnienie organizmu po przebudzeniu.

Należy jednak pamiętać, że zastosowanie jej na czczo najczęściej nie przyniesie dodatkowych korzyści i warto rozważyć spożywanie jej pomiędzy posiłkami lub razem z nimi, aby uniknąć „wybudzania” kwasu żołądkowego do strawienia kilku kapsułek lub porcji płynu i potencjalnego podrażnienia. Stosowanie wielu rodzajów suplementów na czczo powinno być ostatecznością (przy wyjątkowo „napiętym” grafiku, ale i „dopiętej” diecie) i powinno się unikać spożywania ich bezpośrednio po przebudzeniu.

Pory stosowania l-karnityny oraz dawkowanie

Najczęściej protokoły suplementacyjne uwzględniają podaż około 2 – 6 g l-karnityny dziennie. Dla uniknięcia problemów żołądkowo-jelitowych poleca się stosowanie porcji nie większych niż 2 – 3 g jednorazowo. W takiej konfiguracji optymalne wydaje się być stosowanie 2 – 3 porcji 2 – 3 gramowych dziennie pomiędzy posiłkami lub w ich okolicy. W dni treningowe można stosować dodatkową porcję l-karnityny na około 1 godzinę przed podejmowaną aktywnością.

Źródła:

Askarpour M, Hadi A, Miraghajani M, Symonds ME, Sheikhi A, Ghaedi E. Beneficial effects of l-carnitine supplementation for weight management in overweight and obese adults: An updated systematic review and dose-response meta-analysis of randomized controlled trials. Pharmacol Res. 2020 Jan;151:104554. doi: 10.1016/j.phrs.2019.104554. Epub 2019 Nov 17. PMID: 31743774.

Tagi

Jakub Wiącek

Jakub Wiącek – magister neurobiologii (2019) i licencjonowany dietetyk (2016) z uprawnieniami trenera personalnego (2015) oraz instruktora rekreacji ruchowej i sportów siłowych (2013). Autor wielu artykułów o tematyce popularnonaukowej, szczególnie z zakresu zdrowia, dietetyki i suplementacji. Pasjonat sportów siłowych i zdrowego stylu życia od ponad 10 lat, od początku tej przygody fan forum oraz sklepu SFD. Obecnie doktorant nauk o kulturze fizycznej AWF, do zainteresowań badawczych zalicza neurobiologię, fizjologię i biochemię, a w szczególności zagadnienia związane z funkcjonowaniem układu endokannabinoidowego, zjawiskiem bólu oraz mikroflorą jelitową. Wiedzę uzupełniającą zdobywał na kursach dobrej praktyki w badaniach klinicznych (2019) oraz opieki farmaceutycznej nad pacjentem z bólem (2019)

Może Ciebie zainteresować

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button
Close