Artykuły

Melatonina – co warto wiedzieć o hormonie snu?

Zmęczenie, brak koncentracji, słaba odporność i problemy ze zdrowiem, to tylko niektóre z konsekwencji, jakie mogą wynikać z problemów z zasypianiem i przerywanym, lekkim snem. Praca zmianowa, ekspozycja na światło niebieskie w porze wieczornej, stres, nadmierne spożywanie stymulantów, palenie tytoniu, czy nawet wiek mogą przyczynić się do zmniejszenia poziomu melatoniny, którą często nazywamy hormonem snu.

Czym jest melatonina ?

Melatonina to hormon, który wytwarzany jest głównie w mózgu, a dokładniej w szyszynce. Jednak do jego produkcji przyczyniają się również inne organy i narządy, takie jak siatkówka oka, przewód pokarmowy, czy szpik kostny. Melatonina naturalnie powstaje z tryptofanu, czyli aminokwasu niezbędnego, inaczej nazywanego egzogennym. Oznacza to, że organizm ludzki nie jest w stanie samodzielnie stworzyć tego związku i musi być on dostarczony wraz z pożywieniem.

Tryptofan jest aminokwasem, oznacza to, że wchodzi w skład białek i to one są jego głównym źródłem. Proteiny bogate w tryptofan znajdziemy m.in. w nasionach, pestkach, orzechach, a także rybach i mięsie. Tryptofan w organizmie ludzkim zostaje przekształcony m.in.do melatoniny, która odpowiada za rytm dobowy człowieka.

Jaki ma wpływ melatonina na nasz sen?

Przede wszystkim inicjuje ona zasypianie. Wraz z nadejściem zmroku, w organizmie człowieka, naturalnie wzrasta poziom, tego hormonu, który sygnalizuje organizmowi, iż nadchodzi czas na odpoczynek i sen. Synchronizuje on organizm ludzki i wpływa na rytm dobowy. Za dnia poziom melatoniny jest niski, natomiast w porze nocnej wyraźnie wzrasta.

Pewne czynniki, mogą wpływać na niedobór tego hormonu. W tym przypadku mamy dwa rozwiązania, by polepszyć swój sen. Po pierwsze możemy znaleźć przyczynę problemów z zasypianiem i spróbować, je rozwiązać np. poprzez ograniczenie światła niebieskiego, z którym mamy styczność głównie poprzez monitory komputerów, ekrany telefonów i telewizorów. Warto również ograniczyć spożycie substancji pobudzających przed snem takich jak kofeina. Ogromnym wsparciem dla organizmu byłoby również ograniczenie stresu, jednak w tej kwestii nie zawsze mamy wpływ. By wesprzeć naturalne mechanizmy zasypiania, można wspomóc się suplementami, a dokładniej melatoniną.

Jednym z takich preparatów jest produkt marki ALLNUTRITION MELATONIN FORTE, który zawiera w swoim składzie opisywany w tym artykule „hormon snu” w niebagatelnej dawce 4 mg w jednej tabletce oraz ekstrakt z szafranu, który słynie z działania relaksacyjnego, przeciwdepresyjnego. Połączenie tych dwóch substancji sprawia, że w szybszy sposób dochodzi do momentu zaśnięcia, a sam sen jest głębszy i mocniejszy.

Podsumowanie 

Jeśli dotyka nas problem bezsenności lub z zasypianiem albo nasz sen jest krótki i lekki, dodatkowo z każdym dniem czujemy się coraz gorzej i brakuje nam energii. Nie powinniśmy zwlekać ze zmianami, gdyż każda nieprzespana dobrze noc może odbić się na naszym zdrowiu, nastroju i samopoczuciu. Czasami wystarczą bardzo drobne zmiany, by noce kojarzyły się już tylko z odpoczynkiem i relaksem, a dzień był pełen energii.

Tagi

Jakub Wiącek

Jakub Wiącek – magister neurobiologii (2019) i licencjonowany dietetyk (2016) z uprawnieniami trenera personalnego (2015) oraz instruktora rekreacji ruchowej i sportów siłowych (2013). Autor wielu artykułów o tematyce popularnonaukowej, szczególnie z zakresu zdrowia, dietetyki i suplementacji. Pasjonat sportów siłowych i zdrowego stylu życia od ponad 10 lat, od początku tej przygody fan forum oraz sklepu SFD. Obecnie doktorant nauk o kulturze fizycznej AWF, do zainteresowań badawczych zalicza neurobiologię, fizjologię i biochemię, a w szczególności zagadnienia związane z funkcjonowaniem układu endokannabinoidowego, zjawiskiem bólu oraz mikroflorą jelitową. Wiedzę uzupełniającą zdobywał na kursach dobrej praktyki w badaniach klinicznych (2019) oraz opieki farmaceutycznej nad pacjentem z bólem (2019)

Może Ciebie zainteresować

2 komentarzy

    1. Zasadniczo zaleca się stosować 1mg melatoniny 30-45 min przed snem, ale jeżeli masz zaburzenia rytmu dobowego i problemy z zasypianiem dawkę można zwiększyć nawet do 3mg.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Back to top button
Close